Avverkning (slutavverkning)

Vindfällen som fångstvirke

5 inlägg 2118 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vindfällen som fångstvirke

dragenoj  
#541856 Hej på er!
Nu när januaristormen vräkt ned ett trettiotal granar på min fastighet funderar jag på hur man hanterar dessa på bästa sätt för att få med så mycket barkborrar som möjligt? Om man rotkapar, kvistar och apterar nu i vinter kanske virket hinner torka ut för att vara intressant för baggarna? Är det någon som har erfarenhet kring detta?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vindfällen som fångstvirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541857 Baggarna är intresserade av färskt virke, så du behöver inte gör något. Vill till att du är snabb sen när de börjar borra dock

Avatar Fallback

Re: Vindfällen som fångstvirke

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541863 minns jag rätt från Gudruntiden så krävs att 50% av trädets mantelyta barkas för att det ska vara otjänligt som yngelplats. Kommer dock inte ihåg vilken tidsaspekt som det gällde.

Avatar Fallback

Re: Vindfällen som fångstvirke

dragenoj  
#541866 Ja alltså, jag kommer ju självklart ta tillvara virket, men funderar på hur jag bäst tajmar in upparbetning så att det inte blir obegärligt för baggarna. Man vill ju också helst köra ut det när det är kallt/torrt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vindfällen som fångstvirke

anersimyra  
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).