Avverkning (slutavverkning)

Vrakersättning

7 inlägg 2930 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vrakersättning

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535161 Jag undrar lite hur skogsbolagen hanterar vrak mot markägare?
Entreprenören får betala en vrakersättning till bolaget han/hon kör åt, om vraket överstiger en viss gräns.
Är detta något som markägaren får del av?
Eller tar bolagen och stoppar den i egen ficka?
Det blir en väldigt bra affär för bolagen om man både får vrakersättning från entreprenören, vrakavdrag från markägaren och dessutom sågar det vrakade virket.

Har funderat på detta under åren men inte fått något svar, därför lägger jag ut frågan här.

Har ämnet redan avhandlats får admin ta bort tråden.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vrakersättning

Skogsrolle  
#535163 Jag fick två fina, kvistfria tallstockar vrakade en gång i Obbola. De sades vara för grova. Jag blev sur och ringde och sade att då kommer jag o hämtar dom tillbaka. "Nä, dom har vi klyvt och gjort massaved av" blev svaret. Jag tyckte det var stöld av 2 kubikmeter virke.

Användarvisningsbild

Re: Vrakersättning

skogsjan695xl  
#535167
Skogsrolle skrev:Jag fick två fina, kvistfria tallstockar vrakade en gång i Obbola. De sades vara för grova. Jag blev sur och ringde och sade att då kommer jag o hämtar dom tillbaka. "Nä, dom har vi klyvt och gjort massaved av" blev svaret. Jag tyckte det var stöld av 2 kubikmeter virke.
Inte för att vara gnällig å så men. Om du kollade upp deras maxdiameter på timmer hade du inte behövt skicka dom dit. Så i min mening tycker jag ansvaret i detta fall ligga hos dig.

Avatar Fallback

Re: Vrakersättning

jannee  
#535168 Jag med flera har tagit för vana att skriva in ett vrakpris när vi gör upp ett kontrakt.
500 kr/ m3to anser jag vara skäligt och detta brukar inköparen acceptera.

Användarvisningsbild

Re: Vrakersättning

Vedproducent  
#535184 Alltid full betalning för bruttovolym. Köper ju själv ganska många bil och släp björkmassaved varje år med bruttovolym och då är det självklart att jag säljer på samma sätt.

Avatar Fallback

Re: Vrakersättning

Skogsrolle  
#535186
skogsjan695xl skrev:
Skogsrolle skrev:Jag fick två fina, kvistfria tallstockar vrakade en gång i Obbola. De sades vara för grova. Jag blev sur och ringde och sade att då kommer jag o hämtar dom tillbaka. "Nä, dom har vi klyvt och gjort massaved av" blev svaret. Jag tyckte det var stöld av 2 kubikmeter virke.
Inte för att vara gnällig å så men. Om du kollade upp deras maxdiameter på timmer hade du inte behövt skicka dom dit. Så i min mening tycker jag ansvaret i detta fall ligga hos dig.

Det är klart att jag visste maxdiam=60 cm. Någonstans på stockarna, trots fniskning med sågen, var det förstås ändå 60,1 cm. Dumt att chansa om man kommer nära maxdiameter blev lärpengen.

Avatar Fallback

Re: Vrakersättning

surjämten  
#535564 Mycket bra att denna fråga lyfts fram och att man inte bara ger bort en massa kubik då inget finns inskrivet i kontraktet!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).