Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning och föryngring på blöt mark?

6 inlägg 5667 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slutavverkning och föryngring på blöt mark?

asseasse  
#35783 Min morbror äger ett skogsskifte och har sålt en ganska stor avverkning åt SCA i Norrbotten. Skiftet består delvis av mycket fin skogsmark men som på väldigt många ställen avbryts av blöt mark, ren torvmark och myr. Jag håller just på och för-röjer åt honom eftersom skiftet skall avverkas under vintern. Som jag förstår det kan det vara svårt att markbereda och föryngra marker som är alltför blöta eller alltför torvrika och eftersom det är långt från skogsbilväg bör man antagligen undvika behovet av skyddsdikning eftersom detta antagligen blir alltför kostsamt. Som jag tänker bör det väl även vara läge att märka ut var marken är så pass blöt att slutavverkning bör undvikas nu eftersom det borde vara ganska svårt att fatta dessa beslut när det är en meter snö och skördaren kommer. Skogsbolaget själv har ej gjort någon sådan uppmärkning och kommer förmodligen inte att göra det under barmarksperioden.

Verkar detta resonemang rimligt och vet någon var jag kan söka kunskap om hur pass blöt mark man framgångsrikt kan föryngra? På flera ställen med mycket fin tallskog når grundvattennivån väldigt högt och man kan se den i hål mellan stenar etc c:a 30 cm undermarknivå i dolda käll- och fuktstråk. Finns i sådana fall stor risk för försumpning och att myrmarkerna expanderar eller breder ut sig och förstör god skogsmark?

Tacksam för kunniga synpunkter!

/andreas.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35787 Bra att tänka till i förväg!

Jag röstar på skyddsdikning.Grävaren kan även höglägga de blötaste markerna.Lite dyrare,mycket bättre.Du får garanterat högre tillväxt lång tid framöver.

/Nisse

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#35854 som tidigare sagt så håller jag med och tycker att skyddsdikning är en bra åtgärd sedan kanske man inte ska gå så hårt på avverkningen i de blöta partierna utan spara träd där så att man slipper markbereda i de områdena men i övrigt tycker jag att ni ska hugga och markbereda som vanligt

//fredrik

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36478 Skyddsdikning är billligt jämfört med att avstå avverkning av rädsla för försumpning.

Avatar Fallback
Schonning  
#39455 Ska man ändå dit med grävare så skulle väl en riktig dikning vara på sin plats om marken passar för det.

Om det inte grundvattnet ligger grundare än 30 cm så borde det vara ganska lungt. Man siktar på att efter dikning på att hamna på 30-50 cm grundvatten nivå. Och vattennivån borde inte bli så mycket högre efter avverkning än vad den är nu på hösten sedan träden slut växa.

Avatar Fallback
per-erik  
#40957 Tycker att du har kloka tankar. En viss hyggesförsumpning uppstår ofta i samban med att man slutavverkar. Som ofta får kraftiga konsekvenser. I värsta fall kommer där endast att växa glasbjörk efter avverkningen.

Vad som slår mig efter att jag läst era inlägg: Har någon bedömt frostrisken (under vegetationsperioden) som infinner sig efter att avverkningen utförts?

Köld, under framförallt klara sommanätter, är mycket svårare att åtgärda i efterhand, än en högre stående grundvattennivå!

per-erik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).