Avverkning (slutavverkning)

Så här ser de stora skogsbolagens miljö- och arthänsyn ut.

34 inlägg 7258 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Så här ser de stora skogsbolagens miljö- och arthänsyn u

Sne4  
#532980 @Sillero:
En tanke kan nog vara att byta fokus lite - Du verkar ha tagit många vackra bilder på olika sorters blommor. Lägg upp typer av blommor och tips och tankar på hur man prioriterar dessa. Det skulle nog kunna få en del att gynna vissa miljöer.

Att jag kommer att se till att mina marker får bättre förutsättningar för att producera skog, innebär ju inte att jag per automatik idkar granodling överallt. Ek, hassel och diverse exoter samt bärande träd/buskar finns numera på mina marker som inte fanns där innan. Vattenmiljön blir mer anpassad för att underlätta för de djur som gynnas av fiskfria vattensamlingar som håller sig fyllda tillräckligt länge på säsongen osv.

Däremot så skulle skogsfrun finnas så gynnas den troligen inte då det finns vildsvin på markerna och de lär hitta den avsevärt snabbare än mig om jag är ute i skogen vid rätt tidpunkt. Där har du i alla fall lyckats med att få mig att läsa på lite mer om den.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Så här ser de stora skogsbolagens miljö- och arthänsyn u

halvproffs  
#532985 Var med i Svenska naturskyddsföreningen i många år och man fick den verkligt fina boken Svensk Natur med otroliga bilder i.
Men der var ju hela tiden påhopp på oss markägare,allting var vårt fel så till slut sa jag upp medlemskapet. Tyvärr måste jag säga så var det enormt enögt.

Användarvisningsbild

Re: Så här ser de stora skogsbolagens miljö- och arthänsyn u

Älgfoderodlare  
#533007
halvproffs skrev:Var med i Svenska naturskyddsföreningen i många år och man fick den verkligt fina boken Svensk Natur med otroliga bilder i.
Men der var ju hela tiden påhopp på oss markägare,allting var vårt fel så till slut sa jag upp medlemskapet. Tyvärr måste jag säga så var det enormt enögt.


Samma här ! Att alla drogs över samma kam gjorde mig lite förbannad, då man ändå gjorde det man gjorde. Nuförtiden gör man ju samma saker men utan att känna skam eller dåligt samvete inför deras syn på vad man ändå skapar, men som de inte inser eller verkar acceptera att det finns, skogsvård som genererar mer än bara skog.

Användarvisningsbild

Re: Så här ser de stora skogsbolagens miljö- och arthänsyn u

Fredrik Reuter  
#533022 Hej,
Jag vill bara säga att jag tycker att du Sillero med dina inlägg visat ett mått av respekt mot andra och också fått respekt tillbaka. Känn inte att du måste sluta skriva bara för att det finns starka meningsskiljaktigheter.

Personligen tror jag att detta är vägen framåt, att mötas och diskutera - inte gräva djupare skyttegravar.

För 13 år sedan skrevs de "fem punkterna att lyckas på Skogsforum", jag tror de håller än idag:

1. Var ärlig. Ärlighet varar längst heter det ju och det stämmer även på internet. Du har goda chanser att bli uppskattad och omtyckt om du är ärlig till 100%.
2. Var tydlig. Det är viktigt att vara tydlig när du skriver på sajten. Här kan du ta hjälp av Netikett-råden och tänk på att tänka igenom det du tänker skriva innan du postar det, läs gärna igenom också genom "Förhandsgranska"-knappen innan du skickar iväg din post.
3. Var lugn. Tänk först, skriv sedan. Massposta inte för att få ut ett budskap, det slår bara tillbaka på dig själv. Hamnar du i heta diskussioner, utnyttja möjligheten att ta ett steg bakåt och tänka igenom innan du svarar.
4. Var rolig. Ett skratt förlänger livet och humor i lagom mängd är allt som oftast omtyckt, tänk dock på att inte "gå över gränsen".
5. Bjud på dig själv! Alla har eller gör vi fel ibland. Var inte rädd för att ha eller göra fel. Har du haft fel, bjud på det och skriv om det. I nästan alla fall anser flertalet precis som du, ditt bjud-på-dig-själv sätt smittar och detta är utvecklande, för alla!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).