sön 11 nov 2018, 11:03#532949
Sillero skrev:Jag har i mina trådar mött ett kompakt motstånd mot alla tänkbara förändringar av nuvarande skogshantering, tillika bortförklaringar av fakta om tillståndet i våra skogar.
- - - -
Med detta slutar jag på forumet, då jag inser att jag inte har den kunskap och erfarenhet, som mina kombattanter på tråden har. Jag skriver från hjärtat, och det duger inte.
Att skriva från hjärtat duger en bit, men sen måste det kompletteras med fakta, kunskap. Det gäller alla områden i samhället. Att olika verksamheter i samhället ser ut som de gör beror på att de som sysslar med verksamheten genom årens lopp har lärt sig vad som fungerar och inte. Oavsett om det handlar om vägbyggnad, transporter, sjukvård, barnomsorg, åldringsvård, skogsbruk, djurhållning, snöröjning, elförsörjning, etc, så finns det inom varje område en stor kunskapsbyggnad som byggts upp genom åren. När en verksamhet ska förändras så kan man inte bortse från all den kunskapsmassan.
Hur ska man göra då om man tycker att det är nåt som skaver, nåt som inte är bra inom något område? Det finns bara en lösning: Läs på!
Den som vill förändra en verksamhet måste lära sig lika mycket som de som är aktiva inom området. Det finns ingen annan väg. I annat fall kommer kritikern bara uppfattas som en okunnig gnällspik. Detta gäller inom alla samhällsområden.
Så läs på om skogsbruk! Lär dig
varför man gör på olika sätt och varför man
inte gör på andra sätt. Kritiker tror ofta att det bara är pengar som styr, att skogsägare gör som dom gör bara för att tjäna maximalt med pengar för minimal insats, men sanningen är oftast en helt annan. De allra flesta som är verksamma inom skogsbruk drivs av en vilja att göra rätt för sig, att göra nånting som är bra även för kommande generationer. Man markbereder, planterar och röjer därför att man vill lämna efter sig en bättre, mer produktiv skog för framtiden, trots att man själv inte kommer att vara med när det är dags att skörda det man anlagt.