Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

116 inlägg 43662 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Lars Lundqvist SLU  
#532470 Nettoeffekten av minskad avverkning är positiv, förutsatt att man inte ersätter de produkter som inte längre kan produceras med produkter tillverkade av oljebaserad råvara. Bränsle kan delvis ersättas av el, fast den måste ju komma nånstans ifrån.
Sen ska man komma ihåg att Sverige exporterar ju det allra mesta som vi producerar av träråvara. Så för Sveriges del vore det positivt. Det är ju köparna som måste hitta ersättningsråvara, dvs importera träråvara från nån annanstans eller importera nåt annat som kan ersätta träråvaran. Det första är väl det troligaste. Vi minskar vår avverkning och nån annan ökar, så summan av kardemumman är konstant.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Chris983  
#532488 Jag har följt denna debatten och tycker den är lite kul.

Om jag skulle ta med ett gäng turister ut i skogen för att visa en vacker skog skulle jag välja en välskött granskog strax före avverkning. Finns det något vackrare? Det blir ju en skog som känns komma från någon saga.

Men ett spår i debatten måste ju vara om det kan tänkas finnas andra inkomstkällor från skogen. Som flera av er säger så är lönsamheten inget vidare i skogen. I min värld så tycker jag inte det är särskilt konstigt med tanke på att en stor del av skörden eldas upp och en stor del går till att torka sig i röven med. Tyvärr har jag inte hittat några bra alternativ än.

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

jannee  
#532489 Visst är pelarsalar av avverkningsmogen granskog ståtligt, men vackert?
Jag vill i stället framhålla en lyckad plantering där granplantorna är runt 1,5 meter höga - det är vackert att skåda + tillfredsställelsen av en lyckad arbetsinsats.

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

sveakatten  
#532515
Lars Lundqvist SLU skrev:
Vilsten skrev:Med dagens teknik är en av de bästa sätten att minska co2 i atmosfären genom växande skog. Skog som växer mer/snabbare binder mer kol. Ännu bättre effekt får vi om vi avverkar skogen och använder sågade produkter för att lagra kol i konstruktioner samtidigt som marken kan binda ny kol.


Om Sverige ska minska mängden koldioxid i atmosfären lika mycket som ett års konsumtion av råolja genom att lagra kolet i skogen så måste vi öka det stående virkesförrådet med ca 40 miljoner kubikmeter om året. Det kan vi i realiteten bara göra om vi minskar den årliga avverkningen. Förrådsökning = tillväxt - (avverkning+självgallring). Den årliga avverkningen skulle alltså behöva halveras.

Att lagra samma mängd kol i form av bestående konstruktioner innebär att vi måste bygga träkonstruktioner vars sågade vara har en sammanlagd volym på 40 miljoner kubikmeter. Med tanke på att sågutbyte för sågad vara i bästa fall är 50% så skulle det alltså krävas 80 miljoner kubikmeter sågtimmer för producera detta, vilket motsvarar hela årsavverkningen av stamved i Sverige. Och då ska man komma ihåg att ungefär hälften av allt som avverkas är massaved. Så för att få 80 miljoner kubikmeter sågtimmer måste man avverka ungefär 160 miljoner kubikmeter, vilket är långt över den årliga tillväxten i Sveriges skogar som ligger på ungefär 120 miljoner kubikmeter. Nu invänder antagligen någon att det blir kvar flis och spån när man sågar 80 miljoner kubikmeter sågtimmer, och att mängden ungefär motsvarar dagens produktion av massaved (40 miljoner kubikmeter). Man skulle alltså inte behöva avverka lika mycket massaved. Helt rätt, men eftersom sågtimret sitter längst ner på träden så kan man inte välja att bara avverka sågtimret.

Jag har väldigt svårt att se hur vi samtidigt ska kunna ersätta olja med biomassa från skogen, plocka ut koldioxid från atmosfären genom att lagra i växande skog och/eller långlivade träkonstruktioner och dessutom avsätta stora arealer skog för fri utveckling av naturvårdsskäl. Jag får inte ihop siffrorna...


Blädning? :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Goal  
#532564 Mycket intressant diskussion!

Vi är nyblivna skogsägare och vill lära oss att kunna hantera och bruka skogen på ett så hållbart sätt som möjligt.

Har någon fler tips förutom de som finns i denna tråd?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sne4  
#532645 Jag skulle rekommendera er att först fundera igenom vad betyder hållbart skogsbruk för er?

Enligt mig finns det inte enbart en absolut sanning, utan detta kan te sig annorlunda beroende på vad man väger in.

För egen del så kommer jag att lämna efter mig en skog med bibehållen eller ökad avkastningsförmåga. Bättre tolerans mot torka samt höga vattenflöden samt troligtvis mindre näringsurlakning.

Andra kanske tycker att hållbart brukande innebär att så lite maskiner som möjligt ska användas och vill dra ut virke med häst. Fina promenadstigar och återskapade våtmarker och igentäppta diken.
(En del ovan kräver givetvis olika myndigheters inblandning)

Jag tycker inte att något av ovanstående är fel, men prioriteringen av olika faktorer skiljer sig åt.

Så vad betyder det få er är ju frågan som ni först måste svara på, sedan är det lättare att svara på olika delfrågor gällande hur just NI vill bruka ER skog.

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532660 Grunden för mig är att ha en avkastning på ca 1-2% över tid exkl vinst vid fastighetsförsäljning. Det känns inte hållbart om verksamheten går back och måste stöttas med eget kapital. För mig är inte målet maximering av avkastningen vilket gör att tid finns för att skapa "fina" skogar för människor och vilt där det finns varierande skogstyper :-). Att på sin fastighet ha varierade skogar anser jag blir hållbart skogsbruk som kan hantera både politiska och marknadsmässiga svängningar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Goal  
#532740 Hej Ocke!

Det låter som bra, grundläggande principer för ett hållbart skogsbruk.
Hur brukar du din skog? Vilka mer principer och metoder använder du?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Miclin  
#737820 "Med risk för att bli skriftligt lynchad laddar jag upp några bilder från norra Värmland. Ena bilden är fotograferad på ett markberett kalhygge, andra bilden visar körskador i anslutning till en avverkning; körskador som aldrig åtgärdades"

Är det ok att jag använder dessa bilder i en annn debatt om skogen?

Mvh Micke

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

anersimyra  
#737833
Miclin skrev:"Med risk för att bli skriftligt lynchad laddar jag upp några bilder från norra Värmland. Ena bilden är fotograferad på ett markberett kalhygge, andra bilden visar körskador i anslutning till en avverkning; körskador som aldrig åtgärdades"

Är det ok att jag använder dessa bilder i en annn debatt om skogen?

Mvh Micke

Tydliga bilder.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#737839 Ja, det är OK.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).