Mölnbackaområdet i Värmland är just nu lite på "tapeten" med anledning av Skogsforums jakt på rekordgranen. Efter höjdmätningar av träd i stora delar av vårt land har mätteamet nu landat i ett bestånd av jättegranar norr om Mölnbacka. Här har de hittat en gran med den ansenliga höjden av 49,4 meter, vilket nu anses vara Sveriges högsta träd. Rekordgranen, och de övriga jättegranarna i beståndet, växer på hyperitberggrund. Bergarten hyperit är rik på kalk och ger, förutom högstammig skog, även upphov till en synnerligen rik flora.
För ett par år sedan snickrade jag ihop ett litet bildspel med bilder hämtade från mölnbackaområdet. Alla bilder, med undantag för den på guckuskon, är tagna därifrån.
De väldiga skogarna i mölnbackaområdet avverkas nu i snabb takt; skövlas vill jag säga. Stora kalhyggen breder ut sig där jag tidigare tog huvudparten av bilderna. Jag vet att skogsnäringen betyder mycket för vårt lands välstånd, men jag blir ledsen i själen av att se förödelsen.
Den som vill se mitt bildspel kan nå detta via länken nedan. (För bästa bildkvalitet, tryck kugghjulet i bildens nedre högra hörn och ställ in högsta HD-upplösning).
Här är länken:
[url][/url]
https://www.youtube.com/watch?v=qTuQ0bJM0xU