Avverkning (slutavverkning)

1400 kubik i G40-skog

26 inlägg 13337 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 1400 kubik i G40-skog

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530060 Plantera tätt och inte gallra mer än absolut nödvändigt ?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: 1400 kubik i G40-skog

Fredrik Reuter  
#530062
Chainsaw Charlie skrev:Det är grönstenen i backen som gör att det är lite/ingen röta. Det är också den som gör att träden inte slutar växa fast ett granbestånd på normal mark redan hade kulminerat i tillväxten.


Hej,
Det kan säkert bidra men jag skulle vilja framhålla rörligt markvatten som än större orsak till att rötan hålls i schack.
När jag var och hälsade på Nykvist Skogs som avverkade Fredrik Reuter - Granskog G40+ (Filmer) så var det mycket intressant att åka med skördarföraren Olle som nästan dagligen avverkar i dessa bestånd.

Jag åkte med när vi jobbade oss uppför en hyperitslänt och när vi kom upp på en hylla i slänten så sade Olle, "kolla nu, nu kommer rötan och det är garanterat rödmese i backen".

Helt rätt, både rödmese och rötan kom som på beställning. Jag tror anledningen är att vattnet lätt blir stillastående på dessa hyllor och det bidrar (på något sätt) till mer röta...?

Avatar Fallback

Re: 1400 kubik i G40-skog

Värmlänning  
#530101 Rödmese?

Användarvisningsbild

Re: 1400 kubik i G40-skog

skogsjan695xl  
#530103
Värmlänning skrev:Rödmese?
Rödfärgad lera. Rätt så vattnig.

Avatar Fallback

Re: 1400 kubik i G40-skog

Värmlänning  
#530105
skogsjan695xl skrev:
Värmlänning skrev:Rödmese?
Rödfärgad lera. Rätt så vattnig.

Okej inte rödjord överlag då utan rödfärgad lera?

Användarvisningsbild

Re: 1400 kubik i G40-skog

skogsjan695xl  
#530106
Värmlänning skrev:
skogsjan695xl skrev:
Värmlänning skrev:Rödmese?
Rödfärgad lera. Rätt så vattnig.

Okej inte rödjord överlag då utan rödfärgad lera?
Är väll rödjord som blivit vattendränkt typ.

Användarvisningsbild

Re: 1400 kubik i G40-skog

Brozzlaren  
#530108 Syrebrist?

Användarvisningsbild

Re: 1400 kubik i G40-skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530148 Knappast, då röd färg på jorden/leran tyder på rostutfällningar av trevärt järn. Hade leran varit vattenmättad, hade knappast järnet fällt ut och jorden snarare varit gråaktig eller blåaktig.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 1400 kubik i G40-skog

Chainsaw Charlie  
#530207 Ja, det är säkert en kombination av grönsten och rörligt markvatten. Men jag har sett exempel på torra backar där det enligt all logik borde växa tall men där det tack vare grönstenen i stället växer nära på 40 meter höga granar som är friska. I detta fall saknas rörligt markvatten vilket också gör att träden saknar 8-10 meter jämfört med träden i de värmländska sluttningarna.

Avatar Fallback

Re: 1400 kubik i G40-skog

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530266 Nä, römese och gran är ingen bra kombo

Användarvisningsbild

Re: 1400 kubik i G40-skog

Skogz  
#816996 Tänk att äga typ 50 hektar sånhär skog.
70.000 kubik...inte illa pinkat.
Skaplig rotpost att stämpla upp och sen sälja till högstbjudande...Skulle man kunna få över 100 miljoner?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).