Avverkning (slutavverkning)

Beskära granar längs skogsväg inför avverkning

8 inlägg 3522 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Beskära granar längs skogsväg inför avverkning

Sörmlandsskog  
#527156 Vi ska i vinter låta avverka några hektar skog. Längs den skogsbilväg som lastbilarna kommer använda har granarna vuxit sig breda och måste beskäras för att skogsbolaget och dess timmerbilsförare ska hållas på gott humör. Jag tänkte gå med stångsåg och fixa detta, frågan är bara hur och när man gör det på bästa sätt.

Det gäller alltså mestadels granar, de är nog i vissa fall nära avverkningsklar ålder, men för att få bättre spridning i ålder på skogsinnehavet kommer de nog inte huggas på ett antal år till. Grenarna som kapas kommer alltså till stor del vara relativt grova och träden ska inte ner de närmaste 5-10 åren.

När ska man göra detta? Nu eller när det blivit kallare? Finns andra sätt att minska rötrisken?

Ska man lämna en grenstump på några decimeter eller ska man ta dikt mot stammen som vid stamkvistning? Gissar att det blir svårt för träden att valla över utan skada, då grenarna är så grova.

Hur skulle ni gjort?
Tacksam för era synpunkter!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Beskära granar längs skogsväg inför avverkning

Ferguson system  
#527161 Legger ved link til en tidligere tråd hvor det ble diskutert mye av det samme: Ferguson system - stamkvista gran?

I forhold til tidspunkt så prøv å unngå å beskjære når det er kaldere enn -5C eller veldig varmt. Det viktigste er at snittene blir plassert rett og at man bruker skarpe verktøy som etterlater fine snitt. Man bør helst unngå å ta alt for mange greinkranser på en gang, ta heller en eller to og vent noen år med å ta flere. Det er spesielt viktig når det er grove greiner.

Avatar Fallback

Re: Beskära granar längs skogsväg inför avverkning

jannee  
#527164 Jag har sågat av grenarna 1 till 2 dm från stammen. Någon röta av detta förfarande har jag då aldrig uppmärksammat trots att tidpunkten varit höst, temperatur mellan från 0 - +10 .

Användarvisningsbild

Re: Beskära granar längs skogsväg inför avverkning

Fredrik Reuter  
#527165 Hej,
Ett alternativ är att låta skördaren ta denna rad med granar när den ändå ska inöver. Ibland kan det vara det bästa men det beror ju på dina förutsättningar. 👍

Avatar Fallback

Re: Beskära granar längs skogsväg inför avverkning

ÅsaNisse  
#527184 Jag har fått lära mig att gran ska kvistas i två omgångar. Först lämnar man 2 dm som sedan får torka och dö. När grenstumpen är helt torr så sågar man av den jäms med grenkudden utan att skada barken. Då vallas det över och blir en jämn och fin stam utan röta.

Användarvisningsbild

Re: Beskära granar längs skogsväg inför avverkning

Sne4  
#527187 Är det så pass grova granar som ska ner så pass snart i sammanhanget så hade jag kapat med en stump på någon decimeter och väntat med det till i vinter. Grenar fläker ofta och att kapa först ytterligare en bit ut och sedan korta av slumpen är säkrast. Mindre grenar går lättare med endast en kapning, om man är rapp med sågen..

Användarvisningsbild

Re: Beskära granar längs skogsväg inför avverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527190
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ett alternativ är att låta skördaren ta denna rad med granar när den ändå ska inöver. Ibland kan det vara det bästa men det beror ju på dina förutsättningar. 👍


Aldrig fel med lite soljus på vägen. I synnerhet i tjällossningstider. Så det kan torka upp snabbare. :smile:

Hade liknande när jag skulle 1:a gallra mossplantering. Att grenarna hängde ut. Det slutade med att jag tog rent i första raden. Det kändes lite hårt då. Men det blev bra vägen kom fram. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Beskära granar längs skogsväg inför avverkning

Sörmlandsskog  
#527240 Tack för alla trevliga svar. Ska kika lite på hur det ser ut nästa gång jag går förbi. Att låta skördaren avverka träden kanske är det smidigaste och "rötsäkraste" alternativet, lustigt att jag inte övervägt det.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).