SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Är självverksamma skogsägare utdöende?

101 inlägg 45864 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541057 Min klabbmaskin kostade 36 000. Jobo kostar i enklaste utförande 169 000 hos er svenske återförsäljare.. Tillkommer kran och basmaskin. Totala investeringen blir på en nivå som en ganska fräsch skördare. Skördaren kräver en del kunskap för att fungera men er stegskördare hugger säkert inte helt av sig själv heller. Oavsett vad man väljer så krävs det heltidsengagemang och stora volymer för att räkna hem det och då är inte den tilltänkta kundskaran alltför stor.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

axwell  
#541061
Stegskördare skrev:v Stegskördare » 50 min
Hej,
Har inte aktivt medverkat till denhär intressanta diskussionen, som ju i sig verkar vara på utdöende eftersom senaste inlägg var i augusti nådens år 2018.
Det är väl ingen hemlighet att jag representerar en tillverkare som med vår produkt riktar oss till självverksamma. Vet inte om det är statistikens fel, väder eller kanske regeringskrisen i Sverige, men senaste år har det varit mycket lungt på vår marknad. Har försökt analysera orsakerna, här några möjliga:
1. Det är klart att de stora bolagen styr avverkningarna med alla tillgängliga medel. Åtminstone i Finland har priset på stock gått upp kraftigt vilket lockar skogsägarna att sälja, priset på massaveden är då dold dvs mycket låg.
2. Väldigt många aktiva skogsägare väljer idag en begagnad skördare, sådana finns hur många som helst och går för mycket låga priser. Det faktum att investeringen kan bli mycket dyr är en sak som aktivt glöms bort, och någon kan naturligtvis haft tur och kör ännu. Vår uppföljning av offerter ger iaf dethär klara beskedet.
3. Själverksamma är ofta jordbrukare och tre år med dålig lönsamhet nu senast svår torka har inte skapat förutsättningar till investeringar.
4. Tror att det saknas kunnande om hur självverksamheten kunde effektiveras genom att välja den lilla maskinen med rimlig investeringskostnad. Jag är därför mycket glad att Skogsforum gör en insats här. Kanske vi maskintillverkare borde satsa mera på marknadsföra möjligheterna och framföra allt hur lönsamt det kunde bli.

I mina diskussioner med kunder kommer ofta svaret att det inte är lönsamt att skaffa en sådan maskin. Min motfråga brukar vara om kunden ev. har en klabbmaskin hemma. Oftast är svaret jakande och jag frågar då hur lönsam är den. En klabbmaskin (kanske kallas någonting annat i Sverige..) kostar nästan lika mycket som vår lilla skördare, den är så effektiv att årets ved tillverkas på några timmar eller en dag, resten av året står den.
Att hugga ved åt varandra är väl knappast lönsamt men någon gör det ju naturligtvis kommersiellt.
Klabbmaskiner tillverkas och säljs i Sverige, Finland och Europa i tusental, troligen tiotusental varje år! Pga de stora volymerna kan en modern maskin tillverkas till ett förmånligt pris. Jag tror, att om vår lilla skördare kunde säljas till samma prisnivå skulle dessa produceras i tusental och kanske tom påverka statistiken. Dethär är ett höna ägg problem vi har iaf inte resurser att börja tillverka tusen maskiner per år utan att vara säkra på att sälja.
Varför är klabbaskinen ett måste? Svaret är nog bekvämligheten.

Dethär blev långt måste ta en paus här, återkommer gärna om det finns åsikter.


Blev ju tvungen att kolla vad man kallar vedmaskiner i Finland.
Nej jag har inte nån "klabbmaskin", blott en 3-fas hydraulklyv. Det har heller inte mina närmaste skogsgrannar.

Men from nästa år kommer jag att hyra en finsk vedmaskin några dygn, sen turas några grannar om innan vi lämnar tillbaks den.

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Seb macahan  
#541096
Stegskördare skrev:Hej,
Har inte aktivt medverkat till denhär intressanta diskussionen, som ju i sig verkar vara på utdöende eftersom senaste inlägg var i augusti nådens år 2018.
Det är väl ingen hemlighet att jag representerar en tillverkare som med vår produkt riktar oss till självverksamma. Vet inte om det är statistikens fel, väder eller kanske regeringskrisen i Sverige, men senaste år har det varit mycket lungt på vår marknad. Har försökt analysera orsakerna, här några möjliga:
1. Det är klart att de stora bolagen styr avverkningarna med alla tillgängliga medel. Åtminstone i Finland har priset på stock gått upp kraftigt vilket lockar skogsägarna att sälja, priset på massaveden är då dold dvs mycket låg.
2. Väldigt många aktiva skogsägare väljer idag en begagnad skördare, sådana finns hur många som helst och går för mycket låga priser. Det faktum att investeringen kan bli mycket dyr är en sak som aktivt glöms bort, och någon kan naturligtvis haft tur och kör ännu. Vår uppföljning av offerter ger iaf dethär klara beskedet.
3. Själverksamma är ofta jordbrukare och tre år med dålig lönsamhet nu senast svår torka har inte skapat förutsättningar till investeringar.
4. Tror att det saknas kunnande om hur självverksamheten kunde effektiveras genom att välja den lilla maskinen med rimlig investeringskostnad. Jag är därför mycket glad att Skogsforum gör en insats här. Kanske vi maskintillverkare borde satsa mera på marknadsföra möjligheterna och framföra allt hur lönsamt det kunde bli.

I mina diskussioner med kunder kommer ofta svaret att det inte är lönsamt att skaffa en sådan maskin. Min motfråga brukar vara om kunden ev. har en klabbmaskin hemma. Oftast är svaret jakande och jag frågar då hur lönsam är den. En klabbmaskin (kanske kallas någonting annat i Sverige..) kostar nästan lika mycket som vår lilla skördare, den är så effektiv att årets ved tillverkas på några timmar eller en dag, resten av året står den.
Att hugga ved åt varandra är väl knappast lönsamt men någon gör det ju naturligtvis kommersiellt.
Klabbmaskiner tillverkas och säljs i Sverige, Finland och Europa i tusental, troligen tiotusental varje år! Pga de stora volymerna kan en modern maskin tillverkas till ett förmånligt pris. Jag tror, att om vår lilla skördare kunde säljas till samma prisnivå skulle dessa produceras i tusental och kanske tom påverka statistiken. Dethär är ett höna ägg problem vi har iaf inte resurser att börja tillverka tusen maskiner per år utan att vara säkra på att sälja.
Varför är klabbaskinen ett måste? Svaret är nog bekvämligheten.

Dethär blev långt måste ta en paus här, återkommer gärna om det finns åsikter.


Jag gillar ditt sätt o tänka på. Förmodligen för du tänker likadant som jag. Jag har provat både skördare och nu stegmatare, jag tror att det handlar om engagemang. Vill du/ni/vi få ut sin skog på eget vis gör vi det. En del genom att investera i någon pryl andra genom att investera i hårt arbete och slit med motorsågen. Tyvärr så finns det inget ekonomiskt incitament förutom långsikighet och intresse i detta. Jag tror de flesta på SFO är både engagerade och långsiktiga. Dock är vi ganska små. Träffar ofta skogsägare +250ha som knappt vet om varken Sfo och "egen verksamhet".
För egen del bryr jag mig föga om statistiken, skogen är min bästa medicin och något att längta till när vardagen blir grå. Imorgon ska jag ut o gallra 1:a gallring med mitt aggregat! :grin:

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541107
Hema skrev:Mangan kör ju på rätt bra med rätt sparsmakad utrustning och, det går ju bra.


Bra o bra... :roll:

Med min nya plan så räknade jag lite på intäkter och utgifter de närmaste tio åren, och vad man kunde tänkas innebära att göra allt själv. Det skulle ta ca 8500 timmar, och förtjänsten på det räknar jag som vad det skulle kosta att leja ut det minus mina egna utgifter (traktor, såg, etc). 63:-/h (före skatt och arbetsgivaravgifter, såklart). Då har jag räknat med att man får samma pris för timret om man hugger själv som om man låter ett bolag göra det.

Bara plantering och röjning blir bättre, 172:-/h och det skulle gå på 700h timmar de närmaste 10 åren.

Det är såklart väldigt osäkra siffror, men det är väl rätt tydligt vartåt det lutar. Har på gång ett blogginlägg med mer detaljer, måste bara smälta siffrorna först... :((

Vad menar ni med en som är självverksam egentligen? Köper man en Malwa och kör på egen mark men kör ännu mer åt grannarna och kasnke åt kommune, är man fortfarande självverksam skogsägare, eller har man blivit skogsentreprenör med egen skog?

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

80-90  
#541128 Självverkande är du väl om du gör allt i egen skog ? Sen är det väl bra om du hinner köra åt andra med . Blir ju lite extra inkomst av det

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Vardon  
#541138 Jag har tolk självverksam som att man gör något mer än ringer ett bolag och beställer avverkning...

Om det sen är en ett års behov ved eller mindre slutavverkning är väl inte så noga.

Tittar jag där jag har skogen skulle jag säga att nog hälften av ägarna inte har åkt traktor / atv / skotare eller dy till skogen de senaste 10 åren

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Stegskördare  
#541151
Skogsola skrev:Min klabbmaskin kostade 36 000. Jobo kostar i enklaste utförande 169 000 hos er svenske återförsäljare.. Tillkommer kran och basmaskin. Totala investeringen blir på en nivå som en ganska fräsch skördare. Skördaren kräver en del kunskap för att fungera men er stegskördare hugger säkert inte helt av sig själv heller. Oavsett vad man väljer så krävs det heltidsengagemang och stora volymer för att räkna hem det och då är inte den tilltänkta kundskaran alltför stor.

Det var en enkel och billig vedmaskin, men jag ser många som köper maskiner för 60-100 000 SEK och då närmar vi oss. Traktor med kran har väl de flesta som är självverksamma. Vår minsta skördare är väl litet billigare men iaf en avsevärd investering. Om man ändå räknar att den maskinen har ett andrahandsvärde på säg ca 70% efter att du kört 1000 m3 så borde investeringen vara lönsam. Antar att skillnaden mellan leverans och rot vid gallring är ca 50%, så borde 1000 x 150SEK bli det brutto du får. Då blir försäljningen av maskinen ca 100 000SEK som borde täcka omkostnader och tom ge en liten timlön. För att gallra 1000 m3 måste man räkna med minst 250 timmar ren huggtid.
Tänk då hur lönsamt det blir för den som köper maskinen i andrahand.
Så min konklusion är att det nog finns en liten lönsamhet men det är fortfarande frågan om insikt och vilja.
Vår lilla skördare heter JOBO ST50 Bambi, det var någon som frågade.

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

kenneth karlsson  
#541314
1546284538_img_20181231_153513.jpg
Är självverksam och tycker det är roligt. Det viktigaste är att man har intresset och att man har hjälpmedel. Senaste tillskottet var en fällriktare som jag borde köpt för flera år sedan. Den sparar ryggen och man får träden dit man vill. Har en traktor framför Niaben och den andra framför griplastarkärran. Att hugga stora träd = tre stockar med motorsåg resten med Niaben. Halvstora träd tar jag med Niaben. Jag växlar mellan att ta ner och att köra ut som oftast görs på eftermiddagen då mörkret kommer tidigt. Detta på en slutavverkning med träd med röta och krökar på morän å mosse. Jobbar två dar i skogen i veckan resten annan syssla. Kallar detta för livskvalitet att kunna göra på detta vis. Att hugga massaved i en röjning med motorsåg= nej tack. Bättre köpa liten skördare då. Kostar det pengar? Ja det gör de men andra hands priserna på är bra förutsatt att man köper vettiga maskiner från början. Sen har det betydelse hur skogsmarken ser ut .
Hälsningar Småländska höglandet

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

plax  
#541371 Har alltid känt skogsvistelse/arbete som ren medicin. Livssituationen (familj, jordbruk och potatispackeri) har dock gjort att jag inte kunnat vara så mycket i skogen de senaste 15 åren 😢 .
Nu vid 40 års ålder blir jag tvungen att avveckla packerit p.g.a hälsoproblem. Vägvalet som jag har gjort är att börja med skogsentrepenad.
I tråden: omändring av mitt jordbruk till skogsföretag, finns mera att läsa om mitt projekt.
Min tanke är att bli självverksam skogsentrepenör genom att erbjuda alla tjänster från röjning till andra gallring.

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

plax  
#541390 Med självverksam skogsentrepenör menar jag: kombimaskin för avverkning och skotning samt kedjeröjsåg och vanlig röjsåg. Med dessa verktyg kan jag sköta alla arbetsskeden själv. Tänker som så att fixar jag underröjningen själv före avverkning får jag planering av körstråk samtidigt och skotar själv så vet jag bättre var virket finns. Nettot för mig själv är ju ungefär samma oberoende av vilket verktyg jag använder och mångsidigheten är bra för hälsan

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

XValtra  
#550092 Vi är självverksamma med allt inom skogen. Fördelarna är att man får skogen att se ut som man vill. Sen kan man diskutera om det är lönsamt att göra allt själv :???:

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Avslutat-02  
#550127 Lönsamt, nja! värt det, absolut....
Till och med nödvändigt...

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Torleif  
#552366 Det finns väl ingenting som är verkligt lönsamt i dag förutom att vara storbolagsdirektör/finansherre eller företagare i vanvårdsbranschen eller knarkgrossist.
Är man för hederlig för alla de tre branscherna..... och för intelligent för att vara kvalificerad som statlig tjänsteman..... så får man så lov att hanka sig fram på vad man kan fastän lönsamheten är skral.

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Emil83  
#699526 Hej
Idag har jag påbörjat en liten avverkning med motorsågen. Tänkte ta ledigt från lönearbetet under tre-fyra veckor och se hur långt jag kommer. En dag i veckan ska jag va på knoget så dom håller sig flytande😉
Området är 1,5 ha ca 100 år gammal granskog och jag räknar med att ha att göra här flera vintrar framöver. Det kanske inte är det mest lönsamma men fan va gott kaffet och smörgåsen smakar när man sitter på en rotstock, om nu kommer jag somna gott efter en dags kroppsarbete!
Är det någon mer som hugger manuellt i vinter? Med vänlig hälsning, Emil

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

isteskog  
#699534 Jag har avverkat ca 0,4 granskog manuellt och gallrat ca 2 ha hittills! 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).