Avverkning (slutavverkning)

köpa avverka plantera

9 inlägg 4519 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

köpa avverka plantera

rwt3t25r  
#518715 Hej, jag är ny med skog och sånt. Skulle man kunna köpa en skog, låt oss säga 100ha som är redo för avverkning. Man avverkar, säljer träden och allt vad det är. Man planterar tillbaks och säljer sedan.

1. Finns det företag som gör det redan?
2. Hur mycket mindre blir skogen värt, efter att man planterat?
2a. är det värt att plantera tillbaks?
2b. hur länge ska man vänta efter man planterat tills man säljer?
3. Är detta lönsamt?
4. Hur lång tid tar det att avverka en skog redo för avverkning, per hektar? Skogsmaskin? Motorsåg? hur många pers?

Tack om någon tar sig tid att svara. Om du inte kan svara på alla så svara gärna på en.

//mvh



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: köpa avverka plantera

Axl  
#518719 Det är ingen bra affär eftersom du betalar mycket mer för skogen när du köper den än vad du får när du avverkar.

Användarvisningsbild

Re: köpa avverka plantera

rwt3t25r  
#518721 Okej tack

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa avverka plantera

jannee  
#518725 Håller "nästan" helt och hållet med axl.
MEN köper du 100 ha får du INTE slutavverka all skog, du får INTE ha mer än 50% kalyta eller skog under 20 år.
Har du redan en annan näraliggande skogsfastighet ställer det sig dock i en annan dager, just av den orsaken en "granne" ibland kan betala långt över försvarbart marknadsmässigt pris.
Det är där det s.k skogsavdraget kan vara en avgörande faktor eller pengar på skogskonto.

Användarvisningsbild

Re: köpa avverka plantera

rwt3t25r  
#518754 Ah, jag visste faktiskt inte regeln med 50% kalyta. Tack

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa avverka plantera

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518808 Skog köper man för att ha

Användarvisningsbild

Re: köpa avverka plantera

rwt3t25r  
#519290 som t.ex?

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpa avverka plantera

Lars Lundqvist SLU  
#519367
rwt3t25r skrev:1. Finns det företag som gör det redan?
2. Hur mycket mindre blir skogen värt, efter att man planterat?
2a. är det värt att plantera tillbaks?
2b. hur länge ska man vänta efter man planterat tills man säljer?
3. Är detta lönsamt?
4. Hur lång tid tar det att avverka en skog redo för avverkning, per hektar? Skogsmaskin? Motorsåg? hur många pers?


1. nej, eftersom företag i princip inte får köpa skog av privatpersoner.
2. Det finns krav i lagen på när det måste finnas ny skog på plats. Skogsvårdslagen kan du hitta på nätet. Läs den.
3. Nej, som Axl skriver så kostar skogen mer i inköp än du kan få betalt för virket.
4. Det beror på vilken maskin man använder men en skördare kan slutavverka ca 20-25 kubikmeter i timmen.

Avatar Fallback

Re: köpa avverka plantera

jannee  
#519399 Tyvärr kan man flå en katt på mer än ett sätt.
Med detta menar jag att det finns de som satt i system att köpa skogsfastigheter fullsketna med skog. Avverkar skogen, möjligen markbereder men struntar i att plantera, säljer sedan fastigheten efter "några" år och dessutom gått med bra vinst, finns nämligen de som köper obeskogade fastigheter och även betalar överpris.
M.a.o. inget är hugget i sten.
Vet om en s.k. skogsförvaltare som här i södra Kalmar län gjort på detta vis i snart sagt 30 år, lever gott på att raka ned all skog för att senare sälja av skiten.
Här i Småland behöver du nämligen inte ofta plantera om du vill komma billigt undan, finns nämligen inte många fastigheter som INTE innehåller 2 000 A stammar efter 5 år - framförallt om du markberett :mrgreen: .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).