Avverkning (slutavverkning)

Är offentlig publicering av avv.anmälan förenlig med GDPR?

11 inlägg 7167 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är offentlig publicering av avv.anmälan förenlig med GDPR?

Hugin  
#512907 Ja, nu skärps ju lagstiftningen genom införande av GDPR. Omprövning av flertalet hittills ttillämpade rutiner krävs för att inte hamna i konflikt med lagen.
Frågan är då, om skogsstyrelsens tillämpning av enskilda personers/ = enskilda företags planering av verksamheten är förenlig med lnförd lagstiftning, eller kan anses överträda denna?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Är offentlig publicering av avv.anmälan förenlig med GDP

snurra  
#512911 Bra där, den frågan skall köras hårt 👍

Avatar Fallback

Re: Är offentlig publicering av avv.anmälan förenlig med GDP

Hugin  
#512917 Ja, det var liksom anledningen ... . Kanske en ny vinkel, att angripa myndighetsövergreppet på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är offentlig publicering av avv.anmälan förenlig med GDP

Fredrik Reuter  
#512920 Hej,
Intressant, jag har jobbat mycket med GDPR nu inför fredagens införande.
Troligtvis (obs, jag vet inte), kommer områden som visar avverkningsanmälningar på en digital öppen karta att klassas som icke personuppgift och därmed inte omfattas av GDPR.

Skulle denna data klassas som personuppgift så kommer troligtvis Skogsstyrelsen hävda Rättslig Grund genom "Myndighetsutövning och uppgift av allmänt intresse". Det har de redan gjort för Mina Sidor.

https://www.skogsstyrelsen.se/mina-sido ... ina-sidor/

Myndigheter har alltså en egen, unik för dem, så kallad Rättslig Grund att samla personuppgifter utan samtycke.

Avatar Fallback

Re: Är offentlig publicering av avv.anmälan förenlig med GDP

snurra  
#512924 Rättshaveri

Avatar Fallback

Re: Är offentlig publicering av avv.anmälan förenlig med GDP

Hugin  
#516651 Såg just att ATL tagit upp detta i en (låst) artikel. Vilka möjligheter öppnas för att eliminera maktmissbruket från Skogsstyrelsens sida?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är offentlig publicering av avv.anmälan förenlig med GDP

Torbjörn Johnsen  
#516659 Det finns mer om det i tråden Torbjörn Johnsen - ”Sluta publicera avverkningsanmälningar på nätet”

Användarvisningsbild

Re: Är offentlig publicering av avv.anmälan förenlig med GDP

Fredrik Reuter  
#550073 Förvaltningsrätten tolkar att avverkningsanmälningar på Skogsstyrelsens digitala kartverktyg ej är i strid med GDPR.

Avverkningsanmälningar får nu publiceras av Skogsstyrelsen

Avatar Fallback

Re: Är offentlig publicering av avv.anmälan förenlig med GDP

Bosse1  
#550075 https://www.datainspektionen.se/

Det går ju anmäla SS själv också.

https://www.datainspektionen.se/lagar-- ... bedomning/

Avatar Fallback

Re: Är offentlig publicering av avv.anmälan förenlig med GDP

Avslutat-02  
#550122 Det där bör nog prövas i domstol, tror inte att SS har något att komma med.

Avatar Fallback

Re: Är offentlig publicering av avv.anmälan förenlig med GDP

Svendufva  
#705002
Fredrik Reuter skrev:Förvaltningsrätten tolkar att avverkningsanmälningar på Skogsstyrelsens digitala kartverktyg ej är i strid med GDPR.

Avverkningsanmälningar får nu publiceras av Skogsstyrelsen


Jag har svårt att se att denna och liknande senare domar i Sverige skulle stå sig i EU-domstolen. Svenska domstolar är inte så duktiga på GDPR än.
(jag arbetar själv som DSO på en svensk myndighet)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).