lör 20 okt 2018, 15:23#529480
jevi0002 skrev:Detta ser tyvärr ut att vara ett klassiskt fall av missförstånd och dålig kommunikation.
Virkesköparen tänkte att alla färska vindfällen tar vi och markägaren tänkte att dom tar alla vindfällen.
Virkesköparen tänkte att de tas inte grot i detta område så tog inte ens upp det till diskussion, markägaren tänkte allt ris ska bort.
Entreprenörer som gick i konkurs låg säkert så dåligt till ekonomiskt att han trodde att han skulle gå minus på att gallra gallringen och drog en rövare för köparen som litade på han,
Jag håller inte med om det första, snarare att skogsbolaget lurade mig. När jag frågade år 2016, "tar ni vindfällor" så fick jag svar "ja". Det var ju gott om vindfällor som jag såg längst med vägen och jag vill ha bort dem. Avverkningen startade år 2018. Enligt er som skrivit i tråden så får vindfällor som legat ett år, ligga kvar. Det betyder att virkesköparen, på frågan "tar ni vindfällor" svarar på frågan om de tänker ta reda på vindfällor som ramlar år 2017?? Det skulle inte ens hålla i en rättegång. Man kan inte prata om saker som inte ens har hänt än, och i sådana fall kan man ju säga det.
På samma vis har jag blivit lurad då jag år 2016 fick ett kontrakt på att de skall averka och gallra. Nu så tycker de att kontraktet är inte värt vatten och att de inte tänker gallra längre. Jag trodde kontraktet betydde att de ska gallra annars om det inte är värt nåt kan jag ju sälja uppdragen till flera skogsbolag och se vem som hinner dit först, och sen ringer jag bara och säger att jag inte vill hålla mig till kontraktet längre till de andra?
En annan sak som är komiskt är att virkesköparen säger nu att skogen var vanskött. Det var inte gallrat. Så hjälper de mig genom att vägra gallra ett skifte som borde gallras, så nu i framtiden kommer det också vara vanskött. Det får väl självgallras där också då. Jag försöker göra rätt, dvs gallra skiften som skall gallras, men istället blir man bara lurad.
Det sista har du rätt i att entreprenören inte ville gallra och lurade därför skogsbolaget att det var så ruttet så de skulle avbryta gallringen. Då gjorde skogsbolaget så att de lurade mig genom att säga att de skulle fortsätta gallringen sen, men det tänker de inte göra. Jag känner mig också lurad av den första virkesköparen som sa att hon skulle fixa det här och återkomma men hon har inte hört av sig. Jag trodde hon skulle styra upp det, då hon lovade mig att de skulle ta bort vindfällor. Men deras ord är ingenting värt. De bara ljuger hela tiden.