Avverkning (slutavverkning)

Slutaverkning som gick fel

101 inlägg 36646 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524433
Grålle52 skrev:
bengt.a skrev:
Grålle52 skrev:Ni som försvarar det: Hade ni accepterat det på er mark?

Läs på certifiering


Jo fast det var inte min fråga. Jag hade städat väck det och lagt det i flishögen.

Ska du leja lönar det sig inte, det syns fasen inte 5 år efter plantering

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

surjämten  
#524450 Tror nog Grålle52 syftar på de första bilderna i tråden

Användarvisningsbild

Re: Slutaverkning som gick fel

Grålle52  
#524466 Ja exakt. Det ligger ju små travar med vad som ser ut prima virke.

Sen hade jag kört väck varenda torrträd med. :-bd

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

surjämten  
#524467 Då kan markägaren ha fått 170 kr/m som betalning för brännved.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

Helmer95  
#524470 Tänker faktiskt vända på den här tråden.

LÄS NOGA INNAN NI REAGERAR!

Nu lär jag få ta en del skit men så får det vara då.

Min fråga är hur jäkla intresserad man är av sin skog om har låtit den bara stå och dö utan att ta hand om borrträd och liknande innan? Klart att det ska få stå en del döda träd och även ligga en del men det kan inte ha varit en överraskning hur det såg ut innan det höggs ner? Att bara beställa avverkningar av en inköpare klarar vilken stadsbo som helst (något jag ser varje dag i mitt jobb som skördarförare) men engagemang verkar vara en bristvara i Sveriges skogar nu för tiden.

Försvarar aldrig ett bolag för enligt mig så ser hygget för jävligt ut men är tveksam till att man får plocka mer än ett par enstaka träd till här på bilderna.

Användarvisningsbild

Re: Slutaverkning som gick fel

Grålle52  
#524472 Jag håller med. Eller så har Ruth ärvt det i befintligt skick. Det vet vi inte.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

surjämten  
#524480 Själv har jag nyligen köpt skog som är 300 år.
Känner mig inte skyldig till att skogen blivit så gammal. 😱 😱

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524528
Grålle52 skrev:Ja exakt. Det ligger ju små travar med vad som ser ut prima virke.

Sen hade jag kört väck varenda torrträd med. :-bd

Om man kan göra det själv, lönar sig nog inte att leja, syns inte 5 år efter plantering ändå.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524529 Helmer95 du har så rätt

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#525947
surjämten skrev:Å skogsbolaget, som lämnat som bilderna på första sidan visar heter ?????
Å skogsbolaget som är ansvarigt heter ?????


Skogsbolaget heter Callans trä. Vi sålde skog till dem förra gången också, för ca 10 år sen och då lämnades inga vindfällor kvar utan det såg ut efteråt som hyggen brukar se ut. Om. man som virkesköpare ser att det ligger vindfällor överallt tycker jag man ska säga det, och nämna att de kommer ligga kvar efteråt. Istället sades ingenting. Men jag frågade förstås och då sa virkesköparen att de tar reda på vindfällor. Detta har jag i mail. Så tycker inte jag man ska göra affärer med folk. Jag hade förväntat mig att hygget skulle var a rent på vindfällor efteråt, och därför kunde jag förstå varför betalningen var så dålig. Jag hade också förväntat mig att de inte skulle köra sönder min gärdsgård men det lyckades de göra också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

coverbear  
#526784 Förstår att du känner dig lurad, skogsbolaget skulle upplyst om att dom inte tar rätt på döda vindfällen /döda träd. Dom hade förmodligen för bråttom när dom sprang igenom och bandade att dom inte noterade mängden.Vet hur det funkar jag har 13 års erfarenhet av skördarkörning , många skogsägare som har mycket död ved och gammla vindfällen klagar när dom lämnas.. men enligt pefc certifiering och fsc certifiering ska död ved lämnas.. men det är ju en bedömningsfråga om trädet är dött eller om det finns levande ved i det också.. vet att en del bolag tar rätt på döda träd om det är många men då enbart om det finns barkborre ,när jag kör brukar jag ta rätt på torra träd ändå särskilt om det är bruna barr då är stubben så frisk att det inte går att se om det var dött. Men det blir nog svårt för dig nu att få bort dom träden du har kvar.. ingen av dom stora drakarna kommer att vilja avverka enbart döda träd.. ring runt till nån entreprenör och hör.. tänker dock inte tipsa dig om nån, och gärsgården som blev förstörd borde du kunna be dem komma och åtgärda..

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#527024 Jag fick ett mail idag. Det står att de (callans trä) är nöjda med avverkningen. Citat "Vi tycker att den ser helt okej ut. Det ligger en hel del ris på hygget men inte mer än vad man kan räkna med då det stått granskog på markerna."
Själv tycker jag det ser förjävligt ut.
Det här med "kundnöjdhet" vet de inte vad det betyder.

En annan sak som är konstigt är att när jag sålde första skiftet för avverkning låg det intill ett skifte som skulle gallras. Just att jämföra offerter är svårt då en del låg lite högre på det ena och vice versa. Ingen vill ju gallra men jag trodde om de skriver kontrakt på det så måste de gallra. Nu, i mailet jag fick idag, står det att de inte tänker gallra. Dvs det kontrakt jag har tänker de inte fullfölja. citat: "På grund av detta så vill vi meddela redan nu att vi avsäger oss nyttjanderätten för gallringen." Är de inte tvungna att gallra om de skrivit kontrakt? Anledningen till att de inte tänker gallra är att entreprenören de skickade dit i vintras som har avverkat det jag lagt upp i tråden, inte gallrade. De hoppade över det. I mailet skyller alltså callans trä på entreprenören, så jag blir drabbad pga att de har anlitat en dålig entreprenör. citat; "Entreprenören har inte gjort vad denne har åtagit sig."

Det känns väldigt konstigt att man kan göra så. De har verkligen bara plockat russinen ur kakan och tagit de fina träden och lämnat skiten. Och gallringen som ger så dåligt med pengar för dem la de kanske ett högt bud på för att få hela uppdraget, sen skiter de i gallringen och "avsäger" sig den när de avverkat det som var nåt att ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutaverkning som gick fel

Bax  
#527030 Det är Callans du har kontrakt med, inte entreprenören.

Användarvisningsbild

Re: Slutaverkning som gick fel

Torbjörn Johnsen  
#527033 Det gäller väl att titta på det finstilta i kontraktet men normalt sett ska en köpare inte kunna dra sig ur en överenskommelse på det här sättet. Att skylla på entreprenören håller inte. Det är som sagt virkesköparen du har avtal med och sedan är det virkesköparens ansvar att ordna med avverkningsresurser. Om de inte lyckas med det ska inte du bli lidande. Du bör kolla med köparen vilken skrivning i avtalet de stödjer sig på när de anser att de kan bryta er skriftliga(?) överenskommelse. Finns gallringen definierad i ett skriftligt avtal eller är allt ihopsamlat i en klump? Har du ett skriftligt avtal med köparen (kanske framgår i tråden men jag kollade inte det nu)?

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#527037
Torbjörn Johnsen skrev:Det gäller väl att titta på det finstilta i kontraktet men normalt sett ska en köpare inte kunna dra sig ur en överenskommelse på det här sättet. Att skylla på entreprenören håller inte. Det är som sagt virkesköparen du har avtal med och sedan är det virkesköparens ansvar att ordna med avverkningsresurser. Om de inte lyckas med det ska inte du bli lidande. Du bör kolla med köparen vilken skrivning i avtalet de stödjer sig på när de anser att de kan bryta er skriftliga(?) överenskommelse. Finns gallringen definierad i ett skriftligt avtal eller är allt ihopsamlat i en klump? Har du ett skriftligt avtal med köparen (kanske framgår i tråden men jag kollade inte det nu)?


Här är en bild av delar av kontraktet; (jag har 3 kontrakt, detta är det som gäller gallringen, även om det står "avverkning")
Senast redigerad av ruth ons 03 okt 2018, 21:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).