Avverkning (slutavverkning)

Slutaverkning som gick fel

101 inlägg 36532 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

surjämten  
#518826 Vi som har skog i Jämtland ( Strömsunds kommun ) blir glada om vi så småningom får veta vilket bolag som lämnar en avverkning som de första bilderna visar.
Sen har jag en fundering hurvida skogsstyrelsen har synpunkter ?????
Ge inte upp utan avtala om en träff o ställ frågor.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

surjämten  
#521098 Hej Ruth !
Hur har det gått för dig?

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

Helmer95  
#521112 Mycket av träden du lagt ut bilder på är sånt man inte får röra p.g.a certifiering. En gran som blivit angripen av granbarkborre får huggas ner inom ett år sen är det stopp för att hugga bort dom (Man kan komma undan med att göra högstubbe av dom). Men det ser klart ut som att en del av de är relativt friskt.

MVH
Skördarförare

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#523777
Helmer95 skrev:Mycket av träden du lagt ut bilder på är sånt man inte får röra p.g.a certifiering. En gran som blivit angripen av granbarkborre får huggas ner inom ett år sen är det stopp för att hugga bort dom (Man kan komma undan med att göra högstubbe av dom). Men det ser klart ut som att en del av de är relativt friskt.

MVH
Skördarförare


Hej. Kan du berätta mer? Menar du att jag själv får åka till hygget och ta reda på alla vindfällor idag, men att skogsbolaget inte får ta reda på det pga certifieringar? Vad är poängen med dessa certifieringar?

Din andra mening förstår jag inte heller, menar du en gran som står upp, som uppenbarligen är angripen och varit det i flera år, skall få stå kvar? Hur kan man veta om en vindfälla är torr och skall ligga kvar eller om man kan ta den för den är "frisk"?

Är det inte resursslöseri att lämna hur mycket ved som helst på ett hygge om det finns bränsleverk i stan 2 mil bort? Är det ingen annan än jag som bryr sig om sånt? Jag trodde att granbarkborre var något negativt som kan sprida sig och förstöra granskogar men här verkar det ju bara som det är positivt med vindfällor och granbarkborre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#523781 Här bifogar jag lite mer bilder jag tog i juli, efter att skogsbolaget var där för att ta reda på det virke som de glömde i vintras. De mailade mig att det varit dit och tagit reda på virket så de är nöjda nu. Jag vet inte vad jag ska göra? Ska jag låta det se ut så här, eller ska jag anlita egna maskiner då som tar reda på allt som ligger så jag kan plantera?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523782 När barken släpper på en stam är barkborren redan borta och då är det för sent att avverka om det ska hindra spridning. Mycket av det man ser är sådant som legat i mer än ett år och ska därför lämnas kvar.
Som många har skrivit innan så ingår detta i generell hänsyn och ska därför lämnas. Rent krasst skulle skogen huggts för mer än 10 år sedan när mängden hänsyn var på en mer rimlig nivå, tyvärr är detta risken med överhållen skog.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#523783 Man skulle ju kunna tro att skiftena låg lång ifrån väg, men på den här bilden syns vägen som går alldeles utefter ett skifte. Ska sätta upp en skylt där sen om vilka som har avverkat för folk som åker förbi lär ju undra vad det är för några som varit där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#523786
busholle skrev: Rent krasst skulle skogen huggts för mer än 10 år sedan när mängden hänsyn var på en mer rimlig nivå, tyvärr är detta risken med överhållen skog.


Ja, du har rätt i det, jag har en del skiften kvar med granskog som är 100år och lite till men kommer aldrig avverka igen eftersom jag blev så ledsen efter denna avverkning. Här tog jag en bild i somras på en filur som sitter i en av mina ruttna granar som jag äger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutaverkning som gick fel

Grålle52  
#523791 Det ser för jäkla illa ut. Jag hade aldrig accepterat det. Är det för du är kvinna de tror de kan bete sig så?

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

eqlazer  
#523798 Visst ser det illa ut. Men är det verkligen skogsbolagets fel?
Som busholle skriver så får de inte plocka döda träd, miljöpolitik trumfar energipolitik i detta fallet. Mesta, om inte allt, på bilderna är sådana träd.
Åtgärder skulle varit gjort tidigare för att rädda det som räddas kunde.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#523813
eqlazer skrev:Visst ser det illa ut. Men är det verkligen skogsbolagets fel?
Som busholle skriver så får de inte plocka döda träd, miljöpolitik trumfar energipolitik i detta fallet. Mesta, om inte allt, på bilderna är sådana träd.
Åtgärder skulle varit gjort tidigare för att rädda det som räddas kunde.


Det här med att de inte får plocka döda träd, det har jag varken hört från skogsbolaget eller skogsstyrelsen. Är det verkligen sant? Vem är det som har de kraven på sig, är det entreprenören, eller skogsbolaget eller är det nåt annat?
Att alla träd är ruttna gamla vindfällor är väl inte sant. Jag tycker inte det är svårt att hitta lite fina träd som ligger överallt trots att maskiner varit där 2 gånger. Vad är det för fel på detta trädet på bilden, är enda felet att de inte apterat det korrekt på 4m så därför ska det få ligga kvar och ruttna? Som om det inte fanns tillräckligt många träd på marken som ska få ruttna upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#523815
Grålle52 skrev:Det ser för jäkla illa ut. Jag hade aldrig accepterat det. Är det för du är kvinna de tror de kan bete sig så?



Ja, det är väl det. Det var himla bråttom när jag skulle skriva på kontraktet, då var virkesköparen här i mellandagarna för det var så bråttom. Nu tar han 7 veckor på sig för att svara på ett mail. Nu när jag sitter här hör jag att skogsbolaget har tv-reklam på tv4. De säger att de garanterar en trygg affär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

Hema  
#523818 Okey att låta så mycket ligga kvar? Det finns väl någon regel att det inte får ligga hur mycket som helst i skogen?

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523837
Hema skrev:Okey att låta så mycket ligga kvar? Det finns väl någon regel att det inte får ligga hur mycket som helst i skogen?
5m3 per ha men det gäller bara färsk ved.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

Hema  
#523842 Det där är ju rena rama brandbomben.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).