Avverkning (slutavverkning)

Slutavverka?

5 inlägg 2979 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slutavverka?

frågande och vetande  
#509221 Ska försöka sätta mig mer in i när ett område ska slutavverkas eller ej, finns naturligtvis flera aspekter och nu tänkte jag försöka mig på en lista med diverse punkter som är med och styr om ett område ska slutavverkas eller inte.

En del områden hamnar alltid i gråzoner, men jag tycker att några borde man med självklarhet kunna säga, "japp det ska ner".

Kan börja med ett område som en inspektor gick förbi i skogen där han pekade med hela handen och frågade "varför jag inte tagit ner detta område? Det skulle varit nere för länge sedan"...G22, 160 m3sk/h, medeldiameter 19, medelhöjd 19, årlig tilllväxt 5,3 m3sk. 70 år. Kan hålla med om att kubik/hektar inte är något att skryta med, men vad är det som gör att han så självklart kan säga att det ska huggas???



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutavverka?

jannee  
#509225 Ett skifte med 70 årig granskog som bara innehåller 160 m3sk/ha är inget att satsa på så är det bara.
Ned med skiten, markbered och plantera förädlat material, om 30 år har du mer skog på skiftet än vad du idag har - så är det bara.
G 22 innebär att 100 årig granskog ska vara just 22 meter hög vi 100 års ålder, m.a.o. har din skog i princip snart växt färdigt.
Med nytt förädlat material kan din G 22 kanske uppgraderas till minst en G 26.
Detta är så jag uppfattat det hela, dock helt oskolad så lita inte för mycket på mig :oops:

Avatar Fallback

Re: Slutavverka?

saekb  
#509229 Jag skulle kunna tänka mig att marken är ganska mager (näringsfattig) beroende på sura bergarter (kvartsrika), eventuellt kombinerat med grovkorniga jordarter och grundvatten på större djup, varför grundvattnet blir svårtillgängligt för granens rötter. Mer lämpat för tallskog?

Avatar Fallback

Re: Slutavverka?

frågande och vetande  
#509241 Har svårt att säga vilken typ av mark det är, inte riktigt skolad inom detta. Men på så gott som hela stället består av morän dock kan det vara ett undantag här. Svart lerjord mättad av vatten, gott om diken inom området som nu börjar tappa sin funktion.

Men huvudanledningen till att hugga skulle här då vara att antalet m3sk/h är i underkant vad som är lämpligt...? Kan det det finnas fler anledningar??

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka?

jannee  
#509252 Normalt är lerjord näringsrik, kanske lite vattensjuk, rensa diken, luckra jorden, bode göra susen.
Långsiktigt borde du åtgärda skiftet, tillväxten är i underkant.
En helt annan tillväxt i dagens förädlade material gentemot "forntidens" 70 åriga plantmaterial.
Du kanske inte ens bör använda dig av "vanlig" rödgran, kan finns andra barrsorter som lämpar sig bättre på svartlera - inte vet jag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).