Avverkning (slutavverkning)

Björk

9 inlägg 5674 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Björk

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1963 Hej
Har en bror som äger lite mark i anslutning till hans villa, på tomten står det 28 riktigt grova raka björkar.
om man hör med en bonde om han skall averka någonstans, så kanske man skulle kuna få ditt en maskin som kunde skörda träden.

Men frågan är vad det kan bli för kubikmeter på 28 björkar, och vad för pengar de kan ge, det kanske inte ens täcker kostnaderna för skördaren.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Björk

Skogshuggarn  
#1965
LEL skrev:Hej
Har en bror som äger lite mark i anslutning till hans villa, på tomten står det 28 riktigt grova raka björkar.
om man hör med en bonde om han skall averka någonstans, så kanske man skulle kuna få ditt en maskin som kunde skörda träden.

Men frågan är vad det kan bli för kubikmeter på 28 björkar, och vad för pengar de kan ge, det kanske inte ens täcker kostnaderna för skördaren.


Du måste nog mäta själv, LEL för att få fram aktuell volym och därmed pris om ni ska ta det som massa-ved eller skicka någon bit som sågtimmer.
Kan de rent teoretiskt ge 20 m3fub massa så blir värdet minst 5000:-

Avatar Fallback
JN  
#1979 Hej
Kan vara värt att kolla med dom här:
http://www.rundvirkeskog.se/

Avatar Fallback
LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1982 Tack för svaren

Det kanske vore nått , att de fick göra möbler av björkarna.

lite jobbigt att göra ved av grova stockar.

Någon som vet hur man kan räkna m3 på grannar. om man vet diameter

Ex 10 träd diametern 27cm kan man gå * med 0,4m3 per träd
kanske finns lister över det pånätet. så skulle man kunna mäta lite själv

Mvh LE

   TS
Avatar Fallback

Volymmätning

JN  
#2014 Hej
Man kan skatta volymen med ett relaskop. Annars har jag ett excelblad där man kan mata in värden och få fram volymen. Det du måste mäta är rotdiameter och längd till "gagnvirkestoppen".
Jag tror att det fungerar med hela träd....
Om du är intresserad kan du pm:a en e-postadress så skickar jag filen.

[/img]

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2018 Hej,

Här finns ett verktyg: http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/Templates/page____16018.aspx

Mvh,
Björken

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15763 jag har varit med och huggt hagmark nu..mest grov björk.... det e nog bättre om du ber någon hugga det manuellt.... sködaren som har försökt köra detta har haft riktiga problem grov kvistiga björka e inte kul för sködaren..detta var endå en 1470 med ett väl intrimmat 758 aggregat :?

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15766 En ruskigt gammal tråd men om björkarna fortfarande står kvar så får nog trådskaparen be nån gammal farbror som kommer ihåg hur man använder motorsåg att såga ner dom.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15770 ja mitt svar var nog i senaste laget :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).