Avverkning (slutavverkning)

Vänta med slutavverkning?

21 inlägg 7654 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vänta med slutavverkning?

KJskogen  
#501635 Hej!
Jag har med intresse läst trådar här på forumet under något år. Nu har jag till sist tagit tag i att bli medlem och har nu en liten fråga till er.

Jag har en äldre granne som har en liten tomt med sitt hus på som jag har marken omkring. Grannen vill egentligen inte att jag kalavverkar runt hans hus. Jag har inget akut behov av att ta ut pengarna ur beståndet just nu men samtidigt vill jag inte överhålla skogen helt gratis ”bara för att vara snäll”. Men jag vill heller inte vara ”omöjlig och besvärlig” mot min granne så därför funderar jag på att föreslå att an betalar mig en lämplig summa per år för att hålla skogen i 15-20 år till. Ytan det rör sig om är ca ett hektar.

Hur skulle ni skogsägare och andra tänka om detta? Skogen kommer ju att växa och bli grövre med bättre timmerandel så det är ju inte bara förlust för mig att ha det stående i 15-20 år till. Samtidigt är mina pengar i skogen låsta.

Är det här en bra idé?
Hur mycket är rimligt att han betalar?

Lite bakgrundsdata ur skogsbruksplanen:
Volym 390m3sk/hektar, 70 år, SI G26
Tall 24%
Gran 74%
Löv 2%
Medeldiameter tall 29 gran 23cm.
Beståndet är friskt och växtligt.

MVH KJ



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vänta med slutavverkning?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501639 Du tror inte nästa ägare kommer ha samma önskemål om en skärm? Låt grannen köpa träden på rot.
MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Vänta med slutavverkning?

KJskogen  
#501650 Jo det kan ju hända.
Men om jag säljer träden på rot så kommer ju grannen att ha träd stående på min mark som då inte kommer att ge mig någon avkastning alls. Träden växer, men grannen äger dem och jag kan inte plantera marken heller som jag ju gjort om jag huggit själv. Så jag tror man måste göra på något annat sätt.

MVH KJ

   TS
Avatar Fallback

Re: Vänta med slutavverkning?

surjämten  
#501663 Föreslå ingenting. Lyssna o samtala med grannen.
Att lämna några träd eller att sälja dem till grannen tror jag inte på, speciellt den dag de blåst omkull till följd av att det avverkats runt dem.
Om det planteras tre år efter avverkning hur ser det då ut om femton år ?
Ungskog är vackert ?

Användarvisningsbild

Re: Vänta med slutavverkning?

Torbjörn Johnsen  
#501774 Oavsett hur du vill göra med grannen kan jag inte låta bli att kommentera skogsbeståndet:

Lite bakgrundsdata ur skogsbruksplanen:
Volym 390m3sk/hektar, 70 år, SI G26
Tall 24%
Gran 74%
Löv 2%
Medeldiameter tall 29 gran 23cm.
Beståndet är friskt och växtligt.


I en 70-årig G26:a har tillväxten knappt kulminerat ännu. D v s att den löpande tillväxten varje år är högre än vad den genomsnittliga, årliga tillväxten varit räknat från beståndsanläggningen fram till idag. Ser man till värdetillväxten så är den säkert ännu bättre lång tid framöver tack vare att årsringarna läggs på timmerdimensioner som betingar ett högt pris. Med så låg lövandel och ett friskt och växtligt bestånd så kan det säker stå och växa i tjugo år till utan bekymmer och utan att det ger en dålig avkastning. Många virkesköpare rekommenderar (av någon anledning :d ) att inte hålla kvar gammal skog p g a risken att den blåser ner, torkar eller angrips av barkborrar. Den här risken ska inte överdrivas utan du ska helt utgå från din situation och ditt behov.

Behöver du inkomsten nu så är det OK att avverka detta bestånd. Har du andra, äldre och/eller glesare bestånd med högre lövandel är det bättre att avverka dem istället.

Användarvisningsbild

Re: Vänta med slutavverkning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501783
Torbjörn Johnsen skrev:Oavsett hur du vill göra med grannen kan jag inte låta bli att kommentera skogsbeståndet:

Lite bakgrundsdata ur skogsbruksplanen:
Volym 390m3sk/hektar, 70 år, SI G26
Tall 24%
Gran 74%
Löv 2%
Medeldiameter tall 29 gran 23cm.
Beståndet är friskt och växtligt.


I en 70-årig G26:a har tillväxten knappt kulminerat ännu. D v s att den löpande tillväxten varje år är högre än vad den genomsnittliga, årliga tillväxten varit räknat från beståndsanläggningen fram till idag. Ser man till värdetillväxten så är den säkert ännu bättre lång tid framöver tack vare att årsringarna läggs på timmerdimensioner som betingar ett högt pris. Med så låg lövandel och ett friskt och växtligt bestånd så kan det säker stå och växa i tjugo år till utan bekymmer och utan att det ger en dålig avkastning. Många virkesköpare rekommenderar (av någon anledning :d ) att inte hålla kvar gammal skog p g a risken att den blåser ner, torkar eller angrips av barkborrar. Den här risken ska inte överdrivas utan du ska helt utgå från din situation och ditt behov.

Behöver du inkomsten nu så är det OK att avverka detta bestånd. Har du andra, äldre och/eller glesare bestånd med högre lövandel är det bättre att avverka dem istället.

Skulle nog inte heller tro att det är en G26 utan mer troligt G29-31 då en G26 ger 800 m3 i optimala förhållanden på 100 år och nu står det 400 med gallringsvirke uttaget efter 70!
Som @alias hade sagt! Bara mina fem ören!🙄

Avatar Fallback

Re: Vänta med slutavverkning?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501810 Avverka, låta grannar bestämma är bara dumheter

Avatar Fallback

Re: Vänta med slutavverkning?

jannee  
#501815 Varför avverka när tillväxten är som bäst? Låt stå och avverka den dagen du har behov av intäkterna.
Visst virkespriserna är bra just nu men om tio år har du betydligt mer skog och priserna är då kanske bättre - men även sämre, tids nog får du besked.

Användarvisningsbild

Re: Vänta med slutavverkning?

Sne4  
#501821 Det här med skog inpå knuten som inte är egen känner jag igen.

Jag hade hela södersidan plus östersidan av tomten inramad av skog vid mitt tidigare hus. En del av södersidan hade grannen valt att anlägga en liten julgransplantering på. På så sätt flyttades skogskanten en liten bit iväg.

Hade jag velat ha det ljusare så hade tallarna som växte inget sentimentalt värde heller för grannen. Jag hade helt sonika kunnat köpa dem, efter att ha beräknat värdeförlusten och avverka en liten extra buffertzon om behov funnits. Så hade det rört sig om förtida avverkning, då går det att uppskatta värdeförlusten. Att lämna kvar träd och låta grannen köpa dem, det hade jag försökt se till att det förblivit en ickefråga.

Däremot kan det nog vara bra att prata med grannen och lyssna av läget. Bara att det görs kan nog vara uppskattat. Kanske kan vara en idé att lova att det inte kommer att bli några stora högar grot vid tomtgränsen likaväl. :d

Användarvisningsbild

Re: Vänta med slutavverkning?

KJskogen  
#501823 Torbjörn Johnsen, Tandemåla & Jannee;
kloka synpunkter:
Jag tänker egentligen som ni. Beståndet har mer att ge. Men samtidigt så ser jag en möjlighet till en ytterligare affär i detta. Grannen vill gärna säkra att skogen ( ca 1 hektar av beståndet ) står kvar hans återstående livstid. Jag kan ju låta det stå år för år så att säga tills jag av olika skäl vill avverka. Men eftersom grannen gärna vill säkra 20 år och betala för det ser jag en affär i det. ( utöver att skogen ökar i värde där den står ) Jag låser mitt skogskapital och han betalar mig någon form av kompensation för det. Så frågan är hur mycket han ska betala. Har ni någon tanke om det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vänta med slutavverkning?

KJskogen  
#503153 Det känns som diskussionen somnat lite. Betyder det att ni tykcer att det är en olämplig idé att låta grannen "hyra sig" 20 avverkningsfria år oavsett vad han kan vilja betala?

Eller skulle ni vara nöjda med
A 1000:- / hektar och år. ( totalt 20 000:- till mig utöver skogens värdeökning där den står. )
B 1500 :- / hektar och år. ( totalt 30 000:- till mig utöver skogen värdeökning där den står. )
C 2000:- / hektar och år. ( totalt 40 000:- till mig utöver skogen värdeökning där den står. )
D 3000:- / hektar och år. ( totalt 60 000:- till mig utöver skogen värdeökning där den står. )

Jag är nyfiken på hur ni branschkollegor tänker. Jag har drivit företag i teknikbranschen och har blivit skogsägare på äldre dagar och tycker det är intressant att lära mig tänket i skogsbruket.

MVH KJ

   TS
Avatar Fallback

Re: Vänta med slutavverkning?

surjämten  
#503160 Är någon villig att betala dessa pengar är du bara att gratulera.

Användarvisningsbild

Re: Vänta med slutavverkning?

Torbjörn Johnsen  
#503167
KJskogen skrev:
Jag är nyfiken på hur ni branschkollegor tänker. Jag har drivit företag i teknikbranschen och har blivit skogsägare på äldre dagar och tycker det är intressant att lära mig tänket i skogsbruket.

MVH KJ


Jag skulle vilja säga att det är väldigt intressant att lära sig nytt tänk från personer som kommer från andra branscher. Du har just lärt Sveriges skogsägare en ny affärsmöjlighet. Även om den blir lite av ”beskyddarkaraktär”. Typ ”betalar du inte så bränner vi ner din trägård...”. :((
Men om grannen tycker att det är värt pengarna så varför inte?

Användarvisningsbild

Re: Vänta med slutavverkning?

KJskogen  
#503188 Jag tycker inte alls det handlar om att jag "hotar att bränna hans trädgård om han inte betalar". Det handlar om att han vill påverka min näringsverksamhet och det kan ju vara OK om vi är överens om priset och villkoren för det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vänta med slutavverkning?

Umea  
#503199 Hej på Er !

Att försöka hålla sig väl med grannarna är JÄTTEVIKTIGT !

Det kan för många äldre pensionärer vara ekonomiskt tufft redan som det är, om man lever på en låg pension.

Att i det läget föreslå /kräva ersättning kan ju bli fullständigt orimligt.

Ett ytterligare alternativ förutom det som diskuterats tidigare är att dela upp avverkningen och

avverka en smal remsa närmast grannen först och direkt plantera stora plantor där.

Då kommer din granne fortsättningsvis se skog lite längre bort under tiden plantorna växer till sig.

Med stora plantor kommer det att växa upp snabbt.

När planteringen övergått i ungskog kan du avverka längre bort.

Detta är ju även något som kan gagna dig för ingen kan sia om framtiden.

Du kanske av någon anledning kan behöva pengar akut.

Prata med grannen och lägg fram olika alternativ.

Lycka Till !
Hälsningar från Umeå

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).