Avverkning (slutavverkning)

Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat.

54 inlägg 9932 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501501 riktigt tråkigt :/ är vädligt oroväckande för framtiden, undrar när det kommer något likande på produktionsmarkerna, finns mycket fåglar även där som berörs av till exempel artskyddsförordnignen...

för våran del har några jobb blivit flyttat från vår till höst pga fåglar, blandannat plantering i närheten av ett havsörns bo... Detta är ju dock inga problem men om man tappar all planerat arbete under flera månader ja det måste svida! Har man dessutom anställda kan det bli extremt knepigt....

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

anersimyra  
#501504 Nu har jag själv inga anställda och möjlighet att leta annan försörjning. Värre blir det för arbetskamraten med både anställda och stora investeringar i hästentreprenader i tätortsnära skog om detta sprider sig i grannkommunerna, och det ligger absolut i farans riktning då Stockholm med kranskommuner inte direkt är något större område i sammanhanget. Diverse tjänstemän i dessa kommuner och inom Stockholm stad är förstås medlemmar i diverse intresseorganisationer som driver en agenda utifrån egna särintressen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

Bosse1  
#501524 Är det så här det går till vid offentligt skogsbruk ??
Är det så här det kommer att bli när skogen nationaliseras :shock:


Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501539
anersimyra skrev:
jannee skrev:i dag går det absolut INTE att förlita sig på muntliga avtal, knappt ens skriftliga, finns tyvärr nämligen alltid något undantag som beställaren på något vidunderligt sätt kan visa upp.
Åkare jag kört för har fått körningar och när godset väl ska upphämtas finns det inget gods eller är det inte färdigt (klart) för upphämtning (beställaren av godset kan eller vill inte betala för godset).
Kräv då betalning för bomkörning = du får aldrig några nya körningar av den speditören.

Huvudentreprenören vi arbetar åt är nog den pålitligaste som tänkas kan. Problemet för oss är det utan förvarning tagna beslutet, eller rättare sagt önskan om en policy från en grupp tjänstemän som inte har någon beslutanderätt i frågan. Det mest anmärkningsvärda är dock att de med beslutanderätt går dessa tjänstemäns ärenden. Och rent komiskt blir det hela när detta förfarande får stöd av just medlemmar på skogsforum som själva är egenföretagare.. :-b


Så det är en önskan om en policy, inget beslut taget i frågan? Då gäller det inte det här året utan ev kommande år?

Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

anersimyra  
#501792 Policyn är antagen med omedelbar verkan och innebär att vi enbart har arbete mars månad ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501826 Ja då är det ju jäkligt illa skött. Kan man köra över giltiga kontrakt på det viset?
Oavsett så är det ju åt det hållet det går, med inskränkningar i skogsbruket och lär bara bli värre för varje år, så man får se till att ha en plan b hela tiden.
Jag byter bransch och fortsätter med annat när jag når min gräns.

Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

svampbob  
#501831 Jag råkade läsa det här och i jämförelse med det så är skötselåtgärderna bara små potatis.
Senast redigerad av svampbob tis 06 mar 2018, 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

axwell  
#501833
svampbob skrev:av svampbob » 10 min
Jag råkade läsa det här och i jämförelse med det så är skötselåtgärderna bara småpotatis.

https://ledarsidorna.se/2018/03/folkbil ... var-de-ar/


Ja rent åt helvete, men varför lägger du in det i den här tråden :?:

Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

svampbob  
#501857
axwell skrev:
svampbob skrev:av svampbob » 10 min
Jag råkade läsa det här och i jämförelse med det så är skötselåtgärderna bara småpotatis.

https://ledarsidorna.se/2018/03/folkbil ... var-de-ar/


Ja rent åt helvete, men varför lägger du in det i den här tråden :?:


Jag blev bara upprörd över vad vi sparar på och var vi slösar.

Jag ska ta bort länken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).