Avverkning (slutavverkning)

Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat.

54 inlägg 9945 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat.

anersimyra  
#499562 Nu har en ny policy antagits av Stockholm stad som innebär arbetslöshet för flera av oss entreprenörer. Man började med att utarbeta en policy som innebär stopp för arbeten under maj juni för fågelhäckningens skull. Men på grund av miljöförändringar med tidigarelagd häckning har stoppet utsträckts att gälla, april, maj och juni.. :-o Något undantag, om det överhuvudtaget pågår någon häckning av betydelse inom området kommer inte göras. Förmodligen innebär detta att nu verksamma, och de som tänkt sig en framtid inom naturvårdsarbete tänker sig för och väljer att syssla med annat. Så nu är det bara ut och leta jobb fem år innan pension.
PS: stolligheterna kommer givetvis spridas till kranskommunerna också.. :-o :-o :oops:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

ananders  
#499564 Tråkig utveckling.

Jag är rädd för att det i framtiden även kommer att gälla certifierade skogsägare.

Avatar Fallback

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

tallen100  
#499566 Det blir snart omöjligt med allt :-o

Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

anersimyra  
#499572 Jag garanterar att jag under sex års reservatsarbete inte fällt ner ett enda träd där det funnits så mycket som en fjäder i. Man kunde ju förfan förvänta sig att arbeten kunde tillåtas efter att man inventerat området innan arbetena påbörjas. Men icke sa Nicke, nu ser man till att slå undan benen för en fram till nu växande yrkesgrupp.. :((

   TS
Avatar Fallback

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

boksson  
#499587 Ägaren av dessa skogar bestämmer när och hur det ska avverkas, inte entrepenören.

Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

Vardon  
#499594 Men det finns många "enkla" gröna jobb.....

Tråkig utveeckling men hoppas du hittar annat som är minst så roligt.

Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

anersimyra  
#499599
boksson skrev:Ägaren av dessa skogar bestämmer när och hur det ska avverkas, inte entrepenören.
och du tillförde ju många intressanta tankar i ämnet.. :-o

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

anersimyra  
#499600
boksson skrev:Ägaren av dessa skogar bestämmer när och hur det ska avverkas, inte entrepenören.
och du tillförde ju många intressanta tankar i ämnet.. :-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

tallen100  
#499601
boksson skrev:Ägaren av dessa skogar bestämmer när och hur det ska avverkas, inte entrepenören.

Åfan det hade vi inte en aning om :roll:

Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499604
ananders skrev:Tråkig utveckling.

Jag är rädd för att det i framtiden även kommer att gälla certifierade skogsägare.

Åtgärder i ns bestånd får ej utföras under perioden 15/4-15/6 i certifierad skog! :-b

Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

ananders  
#499612
Tåndemåla skrev:
ananders skrev:Tråkig utveckling.

Jag är rädd för att det i framtiden även kommer att gälla certifierade skogsägare.

Åtgärder i ns bestånd får ej utföras under perioden 15/4-15/6 i certifierad skog! :-b


Den paragrafen har jag tydligen missat. :geek:

Avatar Fallback

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

Flax12  
#499633 Men elda skog då går bra eller?

Användarvisningsbild

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499638 Jepp! Det går bra!

Avatar Fallback

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

Flax12  
#499640
Tåndemåla skrev:Jepp! Det går bra!

Ante mig att det va det ja...

Avatar Fallback

Re: Stopp på skötselåtgärder i Stockholm stads naturreservat

boksson  
#499642
anersimyra skrev:
boksson skrev:Ägaren av dessa skogar bestämmer när och hur det ska avverkas, inte entrepenören.
och du tillförde ju många intressanta tankar i ämnet.. :-o

Det är kanske inte så intressant men lätt att glömma bort. Jag kan inte se någon större skillnad mot andra krav som skogsägare ställer på de som utför arbetet.
Andra krav som ställs är ex tjälad mark vid avverkning, ej avverka vid blöta förhållanden mm mm.
Du får gärna förklara för mig varför ett krav att inte utföra skogsvårdsåtgärder under våren är värre än andra krav som skogsägare ställer?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).