Avverkning (slutavverkning)

Betesmark

6 inlägg 2940 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betesmark

sveakatten  
#498289 Jag tänkte hugga fram 1.5 Ha betesmark åker, och ha lite får på.
Trodde att jag kunde fixa det utan hyggesanmälan, men det gick inte enligt skogsstyrelsen.
Om jag nu skulle börja hugga där innan dom 6 veckorna gått, vad hännder då?
Om jag inte har huggit över 0.5 Ha.
Någon som vet?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Betesmark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498290 Frågan är om du inte måste anmäla ändrad markanvändning till Skogsstyrelsen?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Betesmark

sveakatten  
#498293 Har lämnat in en hyggesanmälan och beskrivit att jag tänkte göra betesmark av detta, men det är ganska mycket att hugga så ville börja så fort som möjligt. Så frågan är om man får skäll om man gör ett hygge under 0.5 Ha innan dom kollat. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Betesmark

jannee  
#498294 Eftersom du inlämnat en hyggesanmälan måste du vänta i 6 veckor
Bäst hade det varit om du FÖRST avverkat 1/2 ha därefter gjort en anmälan på det andra.
MEN du kan nu börja med att göra en hyggesrensning, avverka enbitsträd och mindre.
Även enbitsträd kan bli hängande vilket gör att du måste ta "något" annat "lite" större :mrgreen:
"Tror" inte att det är acceptabelt att du hävdar på en omställning till betesmark.
Men varför inte ringa skogsstyrelsen och ställ frågan, en del på skogsstyrelsen är visserligen fyrkantiga, men inte alla :grin:

Avatar Fallback

Re: Betesmark

Krokmark  
#498324 Jag gjorde detta för några år sedan och skogsstyrelsen betecknade åtgärden som naturvårdsgallring då jag sparade löv och tog bort barrträden.
Ca 1,2 ha.

Användarvisningsbild

Re: Betesmark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498329 Fast vad säger EU/jordbruksverket om kvarglömda träd i betesfållan? Var väl en del väsen om detta för några år sidan, vill jag minnas.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).