Avverkning (slutavverkning)

Ökat avverkningsintresse i söder 2017

2 inlägg 1728 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ökat avverkningsintresse i söder 2017

Torbjörn Johnsen  
#492330 Skogsstyrelsen presenterade i går siffrorna för avverkningsanmälningar för helåret 2017.

Intresset för att avverka skog ökade under förra året, visar Skogsstyrelsens färska sammanställning av månadsstatistiken för 2017. Men det är stora skillnader över landet. Den totala arealen som anmälts för avverkning ökade med 26 procent i södra Sverige - den högsta siffran på sju år. Samtidigt minskade det i norr.

– Vi ser en ökad global efterfrågan samtidigt som konjunkturen är god och skogsindustrin går på högvarv. Särskilt i södra Sverige har vi prishöjningar på främst timmer, men även massaved. I norr är trycket lägre. Mot bakgrund av det är det inte konstigt att anmälningarna ökar så kraftigt främst i söder, säger Erik Sollander, skogspolitisk strateg vid Skogsstyrelsen.

Skogsstyrelsens preliminära sammanställning av månadsstatistiken över den totala anmälda avverkningsarealen 2017 uppgick till 265 000 hektar i hela Sverige. Det är en ökning med 16 000 hektar jämfört med 2016.




Läs hela pressmeddelandet här.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ökat avverkningsintresse i söder 2017

M.Nilsson  
#492359 Spännande läsning, var och varannan dag så skrivs det ju just om hur bra det går för skogen för tillfället. Hur länge tror ni som är sakkunnig att detta kommer att pågå? Jag går själv i tankar på avverkning och allting verkar ju vara "guld och gröna skogar" än så länge.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).