Sida 1 av 2

Maskinval

Postat: lör 13 jan 2018, 16:49
av AnteN
Ska välja mellan jd1170g h413 och Komatsu 901 c93..
Tar tacksamt emot tips och råd/erfarenheter som kan hjälpa i beslutsvåndan
Gallring slutavverkning ca60/40

Re: Maskinval

Postat: lör 13 jan 2018, 17:37
av skogsjan695xl
Vad kör du med idag?

Re: Maskinval

Postat: lör 13 jan 2018, 19:31
av AnteN
Har en 1070e H412

Re: Maskinval

Postat: lör 13 jan 2018, 20:05
av Valmet 890
Kör vidare i grönt :-P

Re: Maskinval

Postat: lör 13 jan 2018, 20:05
av skogsjan695xl
Enklast och snabbast inkörning är ju isf en 1170. Hur har du med service till både de röda å gröna?
Maskinerna är väll i sig likvärdiga och jag tror inte du producerar varken mer eller mindre beroende på färgen.
Har du provköra 901?
En jag pratar med ibland går i samma fundering. Han kör 1170 med 414 och funderar på en 911 med c93.
Han hade en 911 på prov och tyckte det var bättre stamhållning i c93 och stadigare maskin i sig.
Där låter det som ett färgbyte iaf.

Re: Maskinval

Postat: lör 13 jan 2018, 20:39
av Valmet 890
Skogsjan är klok sant det han säger, måste välja den du tror på, den som du helst vill sitta i, bra service spelar ju såklart in speciellt om du tänker byta färg då är du ovan allt kring maskinen.

Som jag ser det så är fördelarna för komatsu främst stabiliteten och kranstyrkan, jd når inte riktigt samma nivå där
Och fördelen med jd är hyttmiljön, lite mindre vibrationer och ljud, tycker även deras aggregat verkar lite servicevänligare.
Komatsu aggregaten går fantastiskt bra nuförtiden både kapacitet och driftsäkerhet (vettefasen om logmax ens klår slangförbrukningen),
men kan vara trångt när man ska göra nånting

Re: Maskinval

Postat: lör 13 jan 2018, 21:41
av AnteN
Eftersom jag ska behålla 1070 lutar det ju åt det gröna hållet men efter provkörning och info om serviceorganisationen så blev jag lite kluven.. Men med två av samma märke blir det också lättare att hoppa mellan maskinerna vid behov

Re: Maskinval

Postat: lör 13 jan 2018, 22:03
av skogsjan695xl
AnteN skrev:Eftersom jag ska behålla 1070 lutar det ju åt det gröna hållet men efter provkörning och info om serviceorganisationen så blev jag lite kluven.. Men med två av samma märke blir det också lättare att hoppa mellan maskinerna vid behov

Det är inget som säger att du inte kan byta 1070 längre fram mot en röd till [emoji38]

Re: Maskinval

Postat: sön 14 jan 2018, 00:03
av Beavern
Jag slänger in en bubblare. Ponsse scorpion med H6 agg.
Då har du 11m kran och ett agg som är anpassningsbart i datorn till riktigt klen gallring till iaf 0,5 medelstams slutavverkning.

Re: Maskinval

Postat: sön 14 jan 2018, 00:31
av AnteN
Scorpionen är säkert bra men skulle varit en aning mindre så valet står mellan rött och grönt.. eftersom vi alltid kör slingerstråk i gallring upplever jag kranen en aning i vägen på valmeten.. Tror att jag innerst inne är för insnöad på jd

Re: Maskinval

Postat: sön 14 jan 2018, 00:45
av skogsjan695xl
På vilket sätt är kranen i vägen på den röda?
Jag som iof kör rött tycker kranen är ivägen på en grön.

Re: Maskinval

Postat: sön 14 jan 2018, 01:11
av AnteN
Kändes som en vägg på vänstersidan men har nog provat för lite egentligen.. Det finns ju många som gallrar med 901 och gör det snabbt och bra så mina argument håller väl knappast så länge. Egentligen är det viktigaste att det inte racklar allt för mycket och när det gör det så ska det fungera bra med servicen

Re: Maskinval

Postat: sön 14 jan 2018, 08:24
av Valmet 890
Beavern skrev:Jag slänger in en bubblare. Ponsse scorpion med H6 agg.
Då har du 11m kran och ett agg som är anpassningsbart i datorn till riktigt klen gallring till iaf 0,5 medelstams slutavverkning.

Hur menar du med anpassningsbart i datorn?

Re: Maskinval

Postat: sön 14 jan 2018, 09:40
av Beavern
Finns en funktion i optin när man kör klen gallring så känner den av hur grova träden är och sen öppnar den inte agregatet mer än vad den behöver för att stammarna ska få plats i när du sätter ann.

Re: Maskinval

Postat: sön 14 jan 2018, 18:29
av mb-man
Vi har en 1170 med 414 och en gammal 901.3. Tidigare har vi kört mest Valmet.
1170:n har gått bra speciellt agget har varit grymt driftsäkert. Tycker komforten, runtomsikten och datorn är bättre i Jd:n.

Största fördelen med Komatsun är sikten på agg/arbetsområdet särskilt i täta gallringarna. De är även stabilare, man får vara mer noga hur man ställer Jd:n.
En sak jag inte gillar med Komatsun är dödmansgreppet, jag fick ont i tummen när jag körde sekvensstyrning vilket försvann när jag började köra Jd.

Svårt val! Bra maskiner båda två men vid mycket förstagallring hade jag nog iallafall valt Komatsu! [emoji3]