mån 04 jun 2018, 06:35#513989
jag är lite i samma situation som dig norrbottenstorpet och kan berätta lite om hur jag gjort.
fastigheten är nyköpt, så ett förskott på avverkningen var ett krav från min sida (för att amortera en del) och det kunde alla parter erbjuda.
sedan var jag tydlig med att jag ville ha ett nettopris per m3 på totalen för att kunna jämföra och för att jag är ny skogsägare, och man slipper väl även risken med felsortering mellan sortiment etc...
jag har haft kontakt med 3 bolag, sca, callans och holmen.
sca:s virkesköpare tyckte jag var ett skämt, återkom aldrig och efter mycket om och men fick jag ändå ett prisförslag, och även det var ett skämt, så jag brydde mig inte ens om att svara.
callans och holmens virkesköpare kändes båda bra, dock låg callans pris något under, tror det var ca 360:
jag försökte förhandla upp priset med dem till holmens nivå på ca 380 men det gick inte få upp priset
holmens pris gick däremot förhandla upp till närmare 400 så det vart holmen jag sålde till.
70% förskott och nu väntar jag på maskinerna som har utlovats i sommar. men de har väl lite svårt med brandrisken gissar jag.
så jobbet är inte utfört ännu, men jag hoppas att jag är nöjd även efter avverkningen gjord
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt