Avverkning (slutavverkning)

Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

16 inlägg 8986 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

Gribby  
#478451 Ett av bolagen som lämnade anbud hävdar att det är praxis att redovisa vinnande bud för alla som varit med i upphandlingen. Stämmer det?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

Fredrik Reuter  
#478452 Hej,
Jag är skeptisk till att detta är praxis.
Du har inga skyldigheter att lämna ut detta.

Avatar Fallback

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

bgl  
#478454 Intressant och ovanligt påstående.
Vill du vara symmetrisk kan du namnge bolaget det gäller!

Användarvisningsbild

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

Gribby  
#478457 Det är Rundvirke som hävdar att det är praxis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

Fredrik Reuter  
#478458 Och Rundvirke vann budgivningen då ... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

Gribby  
#478459 Nej...

   TS
Avatar Fallback

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478493 Lägg på 20% och säg det.

Användarvisningsbild

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

dotcom  
#478498 Nä, det är ingen praxis även om alla inblandade och fler därtill önskar att det vore så.

Å andra sidan, det kanske vore en bra idé? Skulle det kunna fungera som ett sätt att på sikt få upp priserna, transparens på var de högsta buden ligger borde göra att de andra nästa gång ligger högre de med osv...??
Senast redigerad av dotcom fre 27 okt 2017, 17:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478499 Det är snarare praxis att inte säga ett smack eller i vart fall ingenting som är sant. Vem som köpte tycker jag iofs att det är god ton att tala om men absolut inga siffror.

Avatar Fallback

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

alias  
#478501
Gribby skrev:Ett av bolagen som lämnade anbud hävdar att det är praxis att redovisa vinnande bud för alla som varit med i upphandlingen. Stämmer det?


Då vore det ju rimligt att alla virkesköpande bolag redovisade vad de gett för bud på grannarnas leveransrotköp och rotposter - allt för ett symmetriskt informationsflöde... :wink:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478535 Du kan väl redovisa det vinnande budet om 10 år eller så. :-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

brassel  
#478994 Brukar, om intresse finns, visa förlorade aktörer inför nästa budgivnings-erbjudande hur långt ifrån de var att få posten.
Den som vinner en post av mig söker jag dock ett samarbete på säg åtm ca 3-9 år.

Avatar Fallback

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

ymer  
#479831 Som tidigare ägare till ett bolag så hade vi (VI) som praxis att begära in det vinnande anbudet i fall vi förlorade.
Men ett privat bolag/näringsidkare behöver ju inte lämna ut det. Det funkade dock oftast men ibland inte.
Som företag så måste man ju ha koll på vilken nivå man måste ligga på.
I offentlig sektor är dom ju skyldiga att lämna ut alla anbud så vi begärde alltid ut alla papper.

-Men det var en annan bransh..

Avatar Fallback

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

bgl  
#479836 Jag har en händelse som är ganska snarlik denna tråd.
För ca 9 år sedan fick jag höra söderifrån att Borås kommun hade på anbud köpt en Rottne F10.
Det gick rykten att kommunen hade kommit undan med ett mycket gynnsamt pris. Vi begärde ut lämnade anbud från kommunen. Under "stånk och stön " fick jag ett muntligt svar! Priset var bra.
Jag kunde inte motstå frestelsen utan ringde direkt till närmaste Rottneåterförsäljare och bad att få köpa en motsvarande skotare på samma villkor som den till Borås lämnade offerten. Den som svarade drabbades förmodligen av någon form av panik, började stamma och tugga och slängde snart på luren!
Jag var snäll och gjorde inget mer, rent juridiskt var ju inte denna säljare skyldig att sälja till mig för samma pris. I dagens mediavärld borde fler utnyttja möjligheten att publicera vinnande anbud, både vid köp och försäljning på icke offentlig sida.

Avatar Fallback

Re: Praxis redovisa vinnande bud vid leveransrotköp?

jannee  
#479837 Ovan borde inte minst gälla ALLA bilförsäljare och då av nya fordon.
Finns ju företagsrabatter på 10 men även upp till över 20 % av nypriset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).