Avverkning (slutavverkning)

Någon som avverkat med Södras Stampris?

61 inlägg 30466 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Andreas99  
#466885
Vedproducent skrev:
JonasSkogsarbetare skrev:Vilka bolag har du kring Vårgårda området som köper in skog? [emoji2]

Den där avverkningen i närheten av Vårgårda köper Vida säkert om den bjuds ut på anbud. Pris troligen minst 550 kr/fub för alla sortiment netto.

I en avverkning med 30% tall. De brukar ju vara allergiska mot tall?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#466887 De flesta är väl allergiska mot tall idag klass 2-3 och 4 är ju ett skämt.
Klass 1 blir det ju inte många hur noggrant man än apterar.

Känns ju för jäkligt att många tvingats kapa fin fina rotstockar av tall till slipers för att det klassas ner så förbaskat av oberoende VMF.

/Niklas

Har faktiskt funderat på att lämna tallen i timmerställning då den dominerar i ett bra tallläge på toppen av avdelningen.
Sedan ställa frötallar om ca10 år.

Då är man ju flexibel att klippa ner dem om bättre tallpfiser infinner sig inom den perioden?

Eller också tar stormen allihop.

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#466897 Vedproducent,

Det vore ju bäst för både miljön och ekonomin för alla inblandade i affären om Vida skulle ge ett bra bud.
Vet att några fått ganska bra av Derome också även om deras sågar är betydligt längre bort.
Sedan kan det ju finnas andra erfarenheter av olika bolag som vägs in i valet av slutlig köpare!

Sist jag sålde var det en Rotpost och netto inkl stämplingskostnad enligt uppmätt stämplingslängd blev 517:-/fub
Detta var hösten 2014 och marknaden borde vara betydligt bättre nu.
Den posten var betydligt sämre kvalité även om det visade sig vara väldigt lite röta.
Försökte få skördarutskrift av skördarföraren för att kunna jämföra verkligt utfall men det fick jag naturligtvis inte.

Det jag blev lite nojjig över den gången var att jag inte vet vad verkligt utfall blev.
Jag har svårt att tro att stämplingsförrättare ligger över verklig volym då är det nog inte många bolag som bjuder efter några stämplade poster.
Det finns ju därmed lite självbevarelse drift att hålla nere volymen något under verkligt utfall för en stämplingsförrättare rätta mig om jag har fel, kanske finns erfarenhet här på forumet.

Nu kanske någon som stämplat blir irriterad på mig.
De som sitter inne med kunskap i detta borde vara skördarförare som ju vet utfallet i varje post de kör stämplat.

Kanske någon som vill dela med sig av erfarenheter.

Vad utfallet blir vid stampris med södra är ju väldigt intressant och lojala södra förespråkare har ju här chansen att visa att det är ett minst lika bra alternativ.

Trevlig lördag

Niklas
Senast redigerad av nikan lör 05 aug 2017, 11:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Vedproducent  
#466900 Det är riktigt Nikan som du skriver. Ja Derome ser jag egentligen som ännu bättre betalare men tror dock dom är lite försiktiga i Vidas kärnområde även om dom gör en del affärer där. Men det är de två aktörerna som är mest alerta i det området på rena anbudsaffärer.

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Andreas99  
#466901
nikan skrev:Vedproducent,

Det vore ju bäst för både miljön och ekonomin för alla inblandade i affären om Vida skulle ge ett bra bud.
Vet att några fått ganska bra av Derome också även om deras sågar är betydligt längre bort.
Sedan kan det ju finnas andra erfarenheter av olika bolag som vägs in i valet av slutlig köpare!

Sist jag sålde var det en Rotpost och netto inkl stämplingskostnad enligt uppmätt stämplingslängd blev 517:-/fub
Detta var hösten 2014 och marknaden borde vara betydligt bättre nu.
Den posten var betydligt sämre kvalité även om det visade sig vara väldigt lite röta.
Försökte få skördarutskrift av skördarföraren för att kunna jämföra verkligt utfall men det fick jag naturligtvis inte.

Det jag blev lite nojjig över den gången var att jag inte vet vad verkligt utfall blev.
Jag har svårt att tro att stämplingsförrättare ligger under verklig volym då är det nog inte många bolag som bjuder efter några stämplade poster.
Det finns ju därmed lite självbevarelse drift att hålla nere volymen något under verkligt utfall för en stämplingsförrättare rätta mig om jag har fel, kanske finns erfarenhet här på forumet.

Nu kanske någon som stämplat blir irriterad på mig.
De som sitter inne med kunskap i detta borde vara skördarförare som ju vet utfallet i varje post de kör stämplat.

Kanske någon som vill dela med sig av erfarenheter.

Vad utfallet blir vid stampris med södra är ju väldigt intressant och lojala södra förespråkare har ju här chansen att visa att det är ett minst lika bra alternativ.

Trevlig lördag

Niklas

Så du fick 620m3sk eller räknar jag fel? Många år sedan jag sålde någon post men då räknade jag i m3sk. Kommer antagligen att stämpla en ny nu i höst. Har du lust att avslöja ungefär vad stämplingen kostade?

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Vedproducent  
#466904 Du blandar ihopa siffror och måttslag. 517 kr fub motsvarar cirka 434 kr m3 sk

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#466905 stämplingskostnaden var ganska exakt 10:-/m3 sk eller 12:-/m3 fub :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#466908 Bifogar ett foto från del av avdelningen för att se vad det är vi diskuterar.
I den här delen är nog medelstammen närmare 1.5 m3 finns fina granar med bhd 50+ enligt skogsbruksplanen är det G32 i avdelningen.
Så de längsta kan nog vara 35m.

Att sälja dessa till Vida och aptera fina stamblock till Vänerblock känns ju moraliskt fel.
Kontaktade Ansgarius Svensson härom sistens men de verkade väldigt svala och andra grovsågare vet jag knappt om det finns.


20170608_212902.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Andreas99  
#466916
Vedproducent skrev:Du blandar ihopa siffror och måttslag. 517 kr fub motsvarar cirka 434 kr m3 sk

Vände dom på fel håll

Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Traktordave  
#466928
nikan skrev:
Att sälja dessa till Vida och aptera fina stamblock till Vänerblock känns ju moraliskt fel.


20170608_212902.jpg


På vilket sätt menar du? Intressant att förstå

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#466938 Moraliskt kanske är fel ordval men det jag menar är att det är sorgligt att grov högkvalitativt gran timmer kapas i korta stockar för att svarvas till plyfa De ger sämre betalt ju grövre de är.

Dessa stockar hade ju mycket väl kunnat användas som konstruktions eller snickerivirke istället.

En teori är att sågverken får med så mycket kvalitativt timmer på köpet så de behöver inte köpa särskilt kvalitativa sortiment för att tiigodose behovet på konstruktionsvorke.

Säljarna har ju liksom inget val.

Lite ironiskt är att Södra ju faktiskt bland de vanliga uppköparna betalar klart bäst på topdiametrar över 40 cm på timmer. De har ju bara ett pris från 24cm och uppåt.
Både Vida och Derome straffar grovleken hårt över 40cm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Fredrik Reuter  
#466941 Hej,
Vårgårda kanske är lite i utkanten men vi diskuterade grovt timmer i våras och då kollade jag runt lite, men du kanske har kollat med de som finns länkade i inlägget Fredrik Reuter - Har Södra virkesbrist? ?

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Skoginvest  
#466946
Vedproducent skrev:Du blandar ihopa siffror och måttslag. 517 kr fub motsvarar cirka 434 kr m3 sk


Hur tänker du nu? Du räknar åt fel håll!

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

Skoginvest  
#466949
Skoginvest skrev:
Vedproducent skrev:Du blandar ihopa siffror och måttslag. 517 kr fub motsvarar cirka 434 kr m3 sk


Hur tänker du nu? Du räknar åt fel håll!

Tar tillbaka!

Avatar Fallback

Re: Någon som avverkat med Södras Stampris?

nikan  
#467008 Tack Fredrik.

Det var lite matnyttigt även länkar i länken var intressant om timmervolym i slutavverningar.


Är det bara en Södramedlem här på forumet som avverkat med stampris?
Södra som pratar sig varma om detta kanske är intresserade av att skogsforum gör ett reportage i min avverkning när det huggs med stampris om det blir denna försäljningsform?

Hade jag tyckt varit intressant att se innan jag gjorde valet.

Det går bra att skicka PM om man inte vill vara offentlig med sina erfarenheter.

Ha en bra söndag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).