fre 04 aug 2017, 22:12#466852
Här är Prislistan för Stampris för den som vill kolla.
https://www.sodra.com/sv/skog/skogliga- ... kespriser/Det är Sollebrunn som är mitt område kryssa i stampris och sköradmätt.
Det luriga är stamfelsveden över 14cm som endast betalas med 280 :-/fub
Ju sämre skördarföraren kör desto sämre får jag betalt.
Andra saker som jag ser som luriga är:
-Att skördaren inte apterar ända ut till 5 sm i topparna.
-Att skördaren apterar långa rötstockar som ju således blir stamfelsved = billig massaved.
-Att skördaren tar höga stubbar.
Men det spelar ju ingen roll vem jag säljer till det påverkar ju mitt netto oavsett upplåtelseform förutom Rotpost självklart.
Någonstans har jag svårt att tro att skördarförare anlitade av Södra gör ett sämre arbete än Skördarförare anlitade av andra uppköpare.
Vad tror ni mer är lurigt i detta?
Eller är det en bra metod någon som provat och varit nöjd?
Ni finländare har ni liknande upplägg eller är det ett fast pris rakt över på alla sortiment? utan att krångla till det med stamfelsved.
Tänk om Södra hade struntat i den extra säkerhetsventilen med stamfelsklausulen i stamprislistan då hade det varit ett bra komplement till LRK.
En aspekt som man kanske glömmer är att Södra ger efterlikvid till medlemmar och den har de senaste åren legat kring 8-10% det blir ju lite extra på nettot å andra sidan om man kan få avkastning på det kapitalet på egen hand så tjänar man ju på att få de pengarna tidigare. Blir man ekonom och räknar på nuvärde av den senare efterlikviden så är Södra modellen mindre bra för Skogsföretagaren.
Många tankar snurrar i mitt huvud men det är väl bättre att bli klar med detta innan man skrivit på kontraktet.
Även om det är en liten affär för Uppköparen så är den stor för min Skogsverksamhet.
Inom min tid kommer jag inte avverka detta beståndet igen så det är nu jag har chansen att optimera föregående ägares mödor med att få till ett fint bestånd.
Nu fick jag skriva av mig lite funderingar igen.
//Niklas
Senast redigerad av nikan fre 04 aug 2017, 22:47, redigerad totalt 1 gång.