Avverkning (slutavverkning)

Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

56 inlägg 33592 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

MrStraightpull  
#650171 Fåglarna kommer att sitta på alla de träd MP och EU inte tillåter oss avverka

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650417 Passa er för stenrösen som lämnas på åkrar och vallar.
Jag betesputsade en misskött vall på uppdrag och kör putsen i ett litet stenröse på 3-4 stenar mitt i en stenfri åker.
Inte förrän jag såg en utsiktsvy på facebook, fotad av en boende intill åkern så fattade jag. Där stod då en telefonstolpe just där röset stod.
Stolpen var alltså endast uppdragen med Huddig, stenarna som kilade fast stolpen lämnades.

En kompis var med om ännu värre, han körde skrot av både frontslåtterkross och A-ram.
Där hade också ledning rivits, en hög med stenar låg uppepå marken.
Det löste sig ekonomiskt, men jag minns det som att vägen dit var krånglig.
Egen vagnskadeförsäkring, maskinskada, entreprenörs försäkring eller nätägares skadestånd???

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Avslutat-02  
#650439 Nätägaren har ansvaret att allt kommer bort från jordbruksmark.

Jag har själv suttit med ett sådant ärende åt en kund, Ellevio hade lämnat stenar i åkern,varpå han körde sönder slåtterkrossen i detta.

Jobbet blev dyrt och jag bråkade inte länge utan hänvisade till advokat direkt när de började slingra...de gav med sig och godkände offerten direkt..

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Hema  
#650481 Finns det risk att ett sådant röse, från början varit en gränsmarkering? Eller enklare uttryck finns det risk att man satt en stolpe i en redan gränsmarkeringshög?

Tanken att ta bort själv, var för att slippa få marken sönderkörd.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Avslutat-02  
#650482 Jag satte traktorskopan i stenhögen efter stolpe i åkern, gick fint att få bort

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650911
Hema skrev:
th skrev:
Hema skrev:Jag har en "död" telefonledning som går genom min mark. Vad händer om man själv väljer att ta ned den, så att man slipper sönder körda marker? Inte direkt att de kommer återanvända kabeln.

Stolparna skall ju också bort. De innehåller ofta en hel del gifter som inte är tillåtna idag.

Oj, nu var jag otydlig. Jag menade allt, tråd som stolpar.

Någon risk att någon kommer få sin linje k-klassad? Det är en stor förändring på landsbygden och var ska alla fåglar sitta? ;)

Var satt fåglarna före ledningarna, tror fågeln är äldre än 100 år

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Hema  
#651063 Förvisso, men de verkar trivas väldigt bra där. :)

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Axl  
#749962 kan man få Telia att städa upp efter sig? Elbolaget fällde träd över teleledningen som ej är i bruk längre.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749963 Ja, de skall komma och städa upp efter sig, om ledningen inte är i bruk längre.

Användarvisningsbild

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Bax  
#749988
Axl skrev:kan man få Telia att städa upp efter sig? Elbolaget fällde träd över teleledningen som ej är i bruk längre.



Maila en kartskiss till natcenter@skanova.se , skriv att ledningen hänger och slänger samt hindrar ditt skogsbruk/jordbruk/whatever och att de endera ska ta bort den eller laga den.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750046 Snurra upp tråden och häng på en stolpe och tig så länge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).