Avverkning (slutavverkning)

Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

56 inlägg 33544 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

mooos73  
#466811 Kreosot anses cancerframkallande och stolparna är i sig klassade som farligt avfall. Det är detta som gör att företag inte får överlåta dessa till ej godkänd mottagare. Samma gäller för järnvägsslipers. Godkänd mottagare är avfallsanläggningar med tillstånd att ta emot farligt avfall.

Tror man ibland dröjer med att frakta bort stolparna i förhoppning att dom ska försvinna av sig själv då det kostar ca 2-2500 kr/ ton att lämna dessa till godkänd mottagare.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Gaffe  
#467301
IMG_2486.JPG


Det glädjer mig att Skanova läser här på forumet var de skall lägg sina arbetsinsatser [emoji1360][emoji1360][emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Peteflamingstar  
#467322
Palakangas skrev:Minns den härliga doften av Båkabs stolpar som utsöndrade kreosot heta sommardagar. Ljuva 60-tal.


I Ludvika är det ljuvt 60-tal fortfarande! Doftar nästan alltid kreosot där tack vare Rundvirke poles :-bd

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Plassarn  
#467489 "Lånade" några stolp då de rev en kraftledning här hemma. Frågade snällt om jag kunde få stjäla några, varpå mannen jag pratade med sa att de absolut inte fick ge bort eller sälja dem eftersom de klassades som miljöfarligt avfall. I samma andetag sade han att de förvisso inte höll räkningen på hur många de hade....

Jobbar på järnväg och vi kan råka titta bort ibland om någon kommer med en bullpåse och fikar efter slipers :) Själv är man kräsen och korpar bara specialslipers av African Hardwood. Ungefär lika mjukt att borra i som armerad betong, men de funkar jättebra som bärande del i flyttbara broar för alla megaziljarders diken jag har på skiftet. Får nog göra en egen tråd om dessa, min far "uppfann" dessa och de är faktiskt riktigt kluriga. Modulära och byggbara, ungefär som kreosotlego. Blir dock lite vingligt om man använder fler än två sektioner (över fem meters längd). När man skotat klart åker de snällt med på timmervagnen.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Värmlänning  
#467602
Plassarn skrev:"Lånade" några stolp då de rev en kraftledning här hemma. Frågade snällt om jag kunde få stjäla några, varpå mannen jag pratade med sa att de absolut inte fick ge bort eller sälja dem eftersom de klassades som miljöfarligt avfall. I samma andetag sade han att de förvisso inte höll räkningen på hur många de hade....

Jobbar på järnväg och vi kan råka titta bort ibland om någon kommer med en bullpåse och fikar efter slipers :) Själv är man kräsen och korpar bara specialslipers av African Hardwood. Ungefär lika mjukt att borra i som armerad betong, men de funkar jättebra som bärande del i flyttbara broar för alla megaziljarders diken jag har på skiftet. Får nog göra en egen tråd om dessa, min far "uppfann" dessa och de är faktiskt riktigt kluriga. Modulära och byggbara, ungefär som kreosotlego. Blir dock lite vingligt om man använder fler än två sektioner (över fem meters längd). När man skotat klart åker de snällt med på timmervagnen.


Det vill jag se

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Plassarn  
#467622 Får ta det i en egen tråd vid tillfälle

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Hema  
#467740
Plassarn skrev:Får ta det i en egen tråd vid tillfälle

:-bd

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

ÅsaNisse  
#649911 Dags att uppdatera tråden lite, fast tvärtom.
Skanova är igång och raserar ledningar för fullt nu, men får dom gå fram hur som helst i markerna? Det finns ingen ledningsrätt som belastar fastigheten och de kör kors och tvärs både i skogen och på ängarna med både grävmaskin och traktorgrävare. Gäller inte terrängkörningslagen för dessa aktörer? Att dom kör i ledningsgatan kan jag köpa, men att härja fritt och köra ned plantor och gräsvallen verkar lite magstarkt.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Avslutat-02  
#649915 Det är direkt olagligt utan tillstånd och avtal..

Användarvisningsbild

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649948 Ta kontakt med entreprenören. Så här gjorde de hos mig Ledningsrätt - fritt att köra i snösmältning?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Hema  
#649976 Jag har en "död" telefonledning som går genom min mark. Vad händer om man själv väljer att ta ned den, så att man slipper sönder körda marker? Inte direkt att de kommer återanvända kabeln.

Användarvisningsbild

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649983
Hema skrev:Jag har en "död" telefonledning som går genom min mark. Vad händer om man själv väljer att ta ned den, så att man slipper sönder körda marker? Inte direkt att de kommer återanvända kabeln.

Stolparna skall ju också bort. De innehåller ofta en hel del gifter som inte är tillåtna idag.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Avslutat-02  
#649984 Jag ledsnade på stolparna i åkern,körde ner skiten, ingen frågade vart de tagit vägen...

Telefonen var död sedan 15-20 år tillbaka....

Användarvisningsbild

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

HannuRöj  
#649985 🙂Händer ingentig, Hema. Även om kabeln inte är död och blir sönder de inte ens kollar vad är felet. Blir trådlös.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Hema  
#650168
th skrev:
Hema skrev:Jag har en "död" telefonledning som går genom min mark. Vad händer om man själv väljer att ta ned den, så att man slipper sönder körda marker? Inte direkt att de kommer återanvända kabeln.

Stolparna skall ju också bort. De innehåller ofta en hel del gifter som inte är tillåtna idag.

Oj, nu var jag otydlig. Jag menade allt, tråd som stolpar.

Någon risk att någon kommer få sin linje k-klassad? Det är en stor förändring på landsbygden och var ska alla fåglar sitta? ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).