Avverkning (slutavverkning)

Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

56 inlägg 33546 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

jannee  
#466596 På den gamla och verkligen goda tiden fick jag av Sydkrafts chef i Emmaboda lov om att hämta uttjänta belysningsstolpar.
Hämtade 2 st på den numera nedlagda flygplatsen Skuteryd.
De vart stora, 15 meter långa och blev bra överhäng på skogsvagnen :mrgreen:
T.o.m. Boxern kändes lätt i bakänden när jag körde hem dem.
Byggde en brygga av dem som fortfarande är i samma skick som när den byggdes för närmare 40 år sedan.
Ingen har någonsin haft några synpunkter på dessa kreosotbehandlade stolpar. :grin:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466604
busholle skrev:Eller meddelar du miljökontoret att skanova skräpar ner med onyttiga teleledningar och kreosotstolpar.

Har haft problem med skanova att de inte hämtat utbytta stolpar som ligger och skräpar i skogen. Tjata i ett år.
Nämnde sedan att jag tyckte det var konstigt att man fick lov att lämna stolpar med kreosot så länge i skogen. Då blev det annat ljud, de var här på 1vecka och hämta stolparna.

Så kreosot verkar bita på skanova.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Gaffe  
#466647 Bra att få höra era erfarenheter. Har en luftledning som skär genom betesmark och skog som kopplas ur nästa vår. Då skall stolpar och tråd bort enligt min förhoppning.
Ledning i mark misstänker jag att de inte rör.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466661
Gaffe skrev:....
Ledning i mark misstänker jag att de inte rör.


Nej det gör de sannolikt inte men se till att de tar bort skåp och kabelmarkeringar t.ex. plintar.
Stod något i land eller atl att skanova ville lämna de små skåpen vid var anslutning.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Palakangas  
#466665
jannee skrev:På den gamla och verkligen goda tiden fick jag av Sydkrafts chef i Emmaboda lov om att hämta uttjänta belysningsstolpar.
Hämtade 2 st på den numera nedlagda flygplatsen Skuteryd.
De vart stora, 15 meter långa och blev bra överhäng på skogsvagnen :mrgreen:
T.o.m. Boxern kändes lätt i bakänden när jag körde hem dem.
Byggde en brygga av dem som fortfarande är i samma skick som när den byggdes för närmare 40 år sedan.
Ingen har någonsin haft några synpunkter på dessa kreosotbehandlade stolpar. :grin:


Minns den härliga doften av Båkabs stolpar som utsöndrade kreosot heta sommardagar. Ljuva 60-tal.

Avatar Fallback

Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Gaffe  
#466668 Trådar som ligger kvar i marken lär ju skada mindre än om de skall grävas upp. Det enda är väl att grävmaskinisterna får hicka när de grävs av i framtiden. [emoji848]
Senast redigerad av Gaffe tor 03 aug 2017, 22:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Elfving  
#466676
Palakangas skrev:
jannee skrev:På den gamla och verkligen goda tiden fick jag av Sydkrafts chef i Emmaboda lov om att hämta uttjänta belysningsstolpar.
Hämtade 2 st på den numera nedlagda flygplatsen Skuteryd.
De vart stora, 15 meter långa och blev bra överhäng på skogsvagnen :mrgreen:
T.o.m. Boxern kändes lätt i bakänden när jag körde hem dem.
Byggde en brygga av dem som fortfarande är i samma skick som när den byggdes för närmare 40 år sedan.
Ingen har någonsin haft några synpunkter på dessa kreosotbehandlade stolpar. :grin:


Minns den härliga doften av Båkabs stolpar som utsöndrade kreosot heta sommardagar. Ljuva 60-tal.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kreosot
Snabbläste lite om kreosot där. Låter inte hälsosamt men ej heller övertygande farligt med tanke på att man inte har det inomhus. Låter som en överlägsen behandling på jannees beskrivning! Men sedan kanske stolparna är solid kärnfura, så exakt varför de håller så bra är nog svårt att bestämma. Kreosot lär inte förkorta livslängden i af. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466679
Gaffe skrev:Trådar som ligger kvar i marken lär ju mindre skada än om de skall grävas upp. Det enda är väl att grävmaskinisterna får hicka när de grävs av i framtiden. [emoji848]

Exactamundo

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466683 Problemet med stolpar, även kreosot behandlade, är de har en förmåga att bli ruttna i just marknivån.
Längre ner och högre upp håller dom betydligt lääääängre

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Hema  
#466713
busholle skrev:
Gaffe skrev:....
Ledning i mark misstänker jag att de inte rör.


Nej det gör de sannolikt inte men se till att de tar bort skåp och kabelmarkeringar t.ex. plintar.
Stod något i land eller atl att skanova ville lämna de små skåpen vid var anslutning.

Skåpen kan man väl använda för eget ändamål (på ny plats, som typ väderskyddad EL-björn)? Eller tänker vi på olika skåp?

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466729 Elskåpen kan nog ha viss nytta och värde. Telefonskåpen hade jag varit gladast om de tog med sig.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466748
Elfving skrev:
Palakangas skrev:
jannee skrev:På den gamla och verkligen goda tiden fick jag av Sydkrafts chef i Emmaboda lov om att hämta uttjänta belysningsstolpar.
Hämtade 2 st på den numera nedlagda flygplatsen Skuteryd.
De vart stora, 15 meter långa och blev bra överhäng på skogsvagnen :mrgreen:
T.o.m. Boxern kändes lätt i bakänden när jag körde hem dem.
Byggde en brygga av dem som fortfarande är i samma skick som när den byggdes för närmare 40 år sedan.
Ingen har någonsin haft några synpunkter på dessa kreosotbehandlade stolpar. :grin:


Minns den härliga doften av Båkabs stolpar som utsöndrade kreosot heta sommardagar. Ljuva 60-tal.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kreosot
Snabbläste lite om kreosot där. Låter inte hälsosamt men ej heller övertygande farligt med tanke på att man inte har det inomhus. Låter som en överlägsen behandling på jannees beskrivning! Men sedan kanske stolparna är solid kärnfura, så exakt varför de håller så bra är nog svårt att bestämma. Kreosot lär inte förkorta livslängden i af. :mrgreen:

Problemet är nog att det lakas ut i marken och sedan till grundvattnet vilket man sedan dricker.

Avatar Fallback

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466757 Nu tar dom och rycket upp stolpen från marken, innan sågade dom av den jäms med marken o lämnade kvar 1meter där

Användarvisningsbild

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Göt  
#466759 kommer ihåg på 60 talet när telegubbarna satte upp en stolpe, nog måste man säga att dom var duktiga när dom gjorde det för hand och stöttade med sten.. En väldig skillnad nu när dom har grävmaskin

Användarvisningsbild

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466805
Slurfi skrev:
Gaffe skrev:Trådar som ligger kvar i marken lär ju mindre skada än om de skall grävas upp. Det enda är väl att grävmaskinisterna får hicka när de grävs av i framtiden. [emoji848]

Exactamundo

Glömde nämna att de får inte lämna kabel kvar i marken om det inte är reservkabel, så det är alltid reserv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).