Avverkning (slutavverkning)

Är du Certifierad skogsägare?

141 inlägg 48238 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

axwell  
#472329 Hej!

Ja, man får planen både digitalt, via nätet, och på papper!

Pris plan under 30 ha= 201 kr per ha plus uppstartsavgift 1850 kr.


Så här mycket vill en av skogsägarföreningarna ha, ingen grön plan utan en ordinär.

Ungefär samma pris som StoraEnso.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472373 Som jag ser det finns det inga direkta risker att certifiera sig. Visst kostar en grön skogsbrukplanen och lite surt om man redan gjort en vanlig ganska nyligen. Men det räknar man hem ganska snabbt.

Risken att man skulle bli utesluten eller få böter om man inte uppfyller alla krav ser jag som obefintliga. Jag räknar kallt med att om man har missuppfattat något krav så är det som i resten av samhället att det räcker med en handlingsplan för att komma till rätta med bristerna för att undgå böter. Har man bara en sund inställning till sin skog och tycker om att vårda den och inte enbart ser den som en pengamaskin så upplever jag att man uppfyller kraven i certifieringen.

Sedan kan det ju finnas mark som är svåra att certifiera med tanke på lövkravet. Osäker på om detta går att lösa genom att man arrendera mark av någon annan?

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Bosse1  
#472381 Är man certifierad genom "AB prisdiket" skall man då också inte leverera till dessa för att nyttja dess tjänster ?
Kanske det står i det finstilta :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Rohdin  
#472393 Finns idag inga avtal som kan binda en markägare att endast sälja till en aktör via en certifiering det finns där emot certifieringsorgans regler som då kan tänkas att du blir utesluten ur t.ex ett företags egna certifieringsföretag.

http://skogscertifiering.se/ är t.ex "neutrala"
blev/är väl grundat av sågverken i mellan/norra Sverige för att få mer andel certifierad råvara.

Medans t.ex Medlemsföreningarnas regler är jag sämre kunnig om, men vet att dom brukar betala årsavgiften, och kan tänka mig att man som markägare om man handlar med andra än föreningen får täcka mer kostnader själv någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Rohdin

   TS
Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554285 Tiden går fort och nu 10 år senare måste min skogsbruksplan uppdateras för att certifieringen enligt PEFC ska gälla. Jag funderar hur jag ska göra som skogsägare? Detta med att avsätta minst 5 % av min produktiva skogsmark är ingen höjdare har jag märkt. Det står mest och förstörs eller blåser omkull.

Funderar skarpt på att avsluta min certifiering och ta tillbaka de 5 % mark jag tappat.

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554290 Jag har precis omcertat, men har i och för sig ett naturligt område att sätta av. Blöt/myrmark med skog och buskar.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Avslutat-02  
#554292 Skulle aldrig vilja vara certifierad.

Myndigheterna får reda på allt ja har och så blåser det omkull....

Nä alldeles för vanskligt.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554293 De glest beväxta myrar och bergsområden jag har på min mark fick jag inte använda. Utan det skulle vara produktiv skogsmark.

Rena dumheterna har det blivit för mig dessa 10 år som gått. Rågrannar har avverkat eller brutit vägar i min närhet och jag har sett mina avsatta områden mer eller mindre som pengar kastade i sjön. :-bd

Ska bli skönt att slippa kraven och sköta sig själv ch ampassa mig efter hur allt annat utvecklas.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

339  
#554295
vinterrojarn skrev:Skulle aldrig vilja vara certifierad.

Myndigheterna får reda på allt ja har och så blåser det omkull....

Nä alldeles för vanskligt.


Med facit i hand och med världens mest välgödda barkborrar och skadeinsekter boende hos mig så resonerar du helt rätt! :d

Minst häften av min avsatta 5 % har blivit mat åt skadeinsekter :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Avslutat-02  
#554296 Ja har följt detta ganska noga på avstånd och fått sett att allt som certifieringen gjort gällande nedskrivna bestånd, naturområden mm är direkt i länk till länsstyrelsen och SS, ja skulle aldrig våga rapportera dessa uppgifter, då skulle skogen beslagtas.

Dessa små kronor som man får extra är inte värt det.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Avslutat-02  
#554297 339! Ja tror vi har ungefär samma, slutsats till dumheterna. 🤗 :-bd

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Avslutat-02  
#554298 Med tanke på allt som en annan ställt till för Naturvårdsföreningen och SS så skulle jag sitta inne om ja hade varit certifierad.... \:d/

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

isteskog  
#554315 Är certifierad genom Mellanskog och de har sagt att det är bara de och de som övervakar certifieringen som ser min plan. Annars hade jag inte gjort det! :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Avslutat-02  
#554321 Ok, kan kanske skilja lite åt men överlag, så håller de koll på alla naturvård och avsättning.

Skulle inte känna mig lugn.....
Lite för mycket storebror ser dig, och myndighetsöversitteri...

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554322
isteskog skrev:Är certifierad genom Mellanskog och de har sagt att det är bara de och de som övervakar certifieringen som ser min plan. Annars hade jag inte gjort det! :ugeek:

Samma för mig! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).