Avverkning (slutavverkning)

avverka skog som privatperson , köpa tomtmark

6 inlägg 15145 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

avverka skog som privatperson , köpa tomtmark

MrElma  
#445717 Hej.

Jag är delägare i ett företag som äger en gård med lite skog som är ganska inaktiv.

Men.
Jag funderar på om jag som privatperson kan köpa en "tomt" som är skog och sedan avverka den?
jag tänker att jag fäller träden själv och sen får någon komma och hämta träden.
vad skulle det vara för kostnader? och måste man anmäla till massa myndigheter och sånt?
sen läser jag på olika sidor att köper man en tomt så måste man bygga väg och hus också? stämmer det?

tack på förhand
Anders.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: avverka skog som privatperson , köpa tomtmark

ÅsaNisse  
#445760 Jag har ganska lite tro på att lantmäteriet styckar av en tomt som det går att komma till med bil. Det blir nog att bygga väg i första skedet. Sen vad som ska byggas på tomten är nog inte så noga, bara byggnadsnämnden får säga sitt. Många tomter står obebyggda år efter år.

Avatar Fallback

Re: avverka skog som privatperson , köpa tomtmark

jannee  
#445768 Äger du en avstyckad tomt har du rätt att sälja virke från denna för 40 tkr utan att erlägga skatt.

En tomt är ett markområde som är bebyggt, eller avses att bebyggas. En tomt kan vara en egen fastighet eller del av en fastighet. En fastighet kan bildas via en lantmäteriförrättning genom avstyckning. En skogs- och jordbruksfastighet räknas inte som tomt men kan delvis bestå av tomtmark.
Tomten har normalt alltid tillgång till vägnätet, ibland genom ett skaft, en smal markremsa för infart, och då kallas den skafttomt.

Användarvisningsbild

Re: avverka skog som privatperson , köpa tomtmark

MrElma  
#445802 tack för svaren :)

okey. så helst ska jag skapa en fastighet på en del av tomten där det ska stå ett hus.
väg in behövs kanske.
tolkar era svar som jag ska ringa lantmäteriet och diskutera kostnader för en tomt i tomten där jag sen kan sätta upp en liten stuga :)
40.000 är ju en slant, mer än så blir det inte.
såvida inte mitt "företagande i det passiva jordbruket" skulle ändra förutsättningarna, kanske till det bättre eller sämre.
mycket att ta reda på :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: avverka skog som privatperson , köpa tomtmark

MrElma  
#445804 En följdfråga.

det som man bestämmer inte ingår i "fastigheten" då.
är det allemansrätten som gäller där?

   TS
Användarvisningsbild

Re: avverka skog som privatperson , köpa tomtmark

Göt  
#445817 Jag vet inte riktigt hur du tänker men om jag förstår dej rätt så vill du ha en bit av det du äger till egen tomt ? Det som kommer att kosta är lantmäteriet som börjar sina kostnader någonstans på 15000 kr. Sedan ett köpeavtal från nuvarande delägarna som brukar bli en procentsats på värdet av den blivande fastigheten. Om du sedan ska bygga en väg över annans mark så behövs det ett servitut (lantmäterikostnader). Sen är det bygglov,(kommunen som vill ha betalt).

Allemansrätten är egentligen inte en så stor rättighet, du får gå över annans mark och plocka bär det är väl egentligen vad du får göra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).