mån 13 jul 2020, 13:00#655879
Ja, det är klart SS ska ha egna prylar. Tänk vad mycket veckolånga kurser med traktamente som ska omsättas framöver. Trygga jobb tilll mej, liksom. Nu kan jag ju göra mina egna kartor på riktigt. Nä, nu behöver man inte rita biotoper med gul överstrykningspenna och gå med PVC-snitslarna och ringa lantmätarn'.
Vi andra lär ju i alla fall få fortsätta gå till Lantmäteriet, betala vad dom behöver för att få in sina lönekronor, när dom ska gränsutvisa. Man ska jobba en vecka för att betala en timme. Och det kostar det ju redan när man ringer, i princip. Och inga skattepengar vi har att handla för till skillnad mot SS.
Skulle inte SS kunna bättra på lite rågångar till rågrannarna, samtidigt som dom är ute och inventerar enligt rödlistan nu då, när man ska ut och revirpinka med skarpa grejor?
Älgen var ju uppe på listan men avskrevs för annars hade ju all skog i Sverige blivit biotopskyddad utom Gotland.
Och nu ska ju då tydligen kontoren vässas med en kader med egna mätingsingenjörer&utsättare plus att det ska väl till en och annan sk superanvändare, och en dito vice, i varje län.
Ja med laserskanningen har man nu liksom flyttat in hela den björn- & vargläskiga verkligen till datorn, så man slipper gå ut. Samtidigt riskerar man ju inte heller att behöva vara ute alls inom kort och se eller träffa människorna som man styr och ställer med. Bara träffa samstyrda vid kaffemaskinen i sitt eget stuprörsteam.
Jag kommer föreslå att man upphandlar hela SS verksamhet i Indien. I Bangalore med sina 1,5 miljoner IT-arbetare skrivs ju kod och administreras ju redan en stor del av västvärldens jätteföretags IT-system. Där tycker jag skogsstyrelsens "big data" ska skötas ifrån.
Då kan SS åka tåg dit och delta i en administration som den låglönsamma skogen har betalningsförmåga för egentligen, sett ur majoriteten av skogsägares och tillika minoritetsväljares lönsamhetsperspektiv.
I Sverige är ju halva BNP offentliga utgifter.
(nu 2018 siffror) Därav är 7,1% offentlig administration (skogs&naturpolitiken här?), försvaret 1,2%. Samhällsskydd och rättsskipning är 1,3%. Utbildning 6,9%Så jag röstar för minskad administration. Hälso&sjukvård är 7,0%.
Ca 15 miljarder tycks gå till offentlig skog-, fiske, jordbruksadministration inkl skydd och forskning (siffror är ihopnästlat ingår SS här med en ca 1 miljard i oms? Dock ändå kanske ca 2-3gånger mer än vad Södra skogsägarnas delägare fick punga ut med skatt på sin utdelning?)). Riktiga polisen får ca 30 miljarder.
Och personliga mötets kommunikation med oss fastighetsbeteckningar har sedan begreppet nyckelbiotop berikade svenska språket första gången ersatts med en upphandlad skicka-bruna-kuvert-maskins-tjänst i nån förort i nån sk "viktig" storstadsregion där den växande värdeskapande verksamheter ska statistikföras och påvisas.
Visst, när man följt utvecklingen sen 70-talet vet man vid det här laget hur brickorna läggs sida vid sida. Då är ju risken att man inte låter roligare än så här.
Och säkraste sättet att skaffa sej makten är att betala tjänstemän som får en egen "halvtrygg" födkrok i myndighetssverige. Och ett eget etablerat kartblad tas inte bort i första taget i planmonopolets förlovade land.