Sida 3 av 4

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: fre 16 dec 2016, 07:38
av halvproffs
Man har ju ofta hört att skotare inte är lämpliga att köra långa sträckor efter väg med. Sant?

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: fre 16 dec 2016, 07:47
av uffejohan
Tar han 18 kubik varje lass blir det 20 mils körning.....

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: fre 16 dec 2016, 08:24
av Fredrik Reuter
halvproffs skrev:Man har ju ofta hört att skotare inte är lämpliga att köra långa sträckor efter väg med. Sant?


Sant enligt mig.
De är gjorde för att gå i terrängen, maxfart kanske 4 km/h i terräng då.
Inte kul heller att köra på väg med fullt lass. Då bör man ha orbitrolstyrning annars blir det lätt vingligt med knappstyrning. Skulle tro att man får köra på en lägre växel också med lass, trots väg. Högväxeln är ju ofta konstruerad för att flyttkörning "i tomma", så därav gissar jag att snitthastigheten på en sådan körning blir runt 5 km/h.

Det är många parametrar att ta i beaktning, det skulle kunna funka med en traktor och brutalt stor skogsvagn efter, men då beror det också på terrängen i slutavverkningen och skördaren måste ha tagit hänsyn till detta också i så fall, annars kan det bli tufft för traktorn.

Svampbobs tips låter lockande...

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: fre 16 dec 2016, 08:37
av Kawasakibutiken.se
Men hallååå! Om timmerbilen varit inne och hämtat men inte vill in igen så handlar det väl förtusan bara om att schakta lite och köra på fyll på de värsta ställena, ring till vägbyggaren och säg som det är, det fixar han ju pronto om han inte är en jubelidiot!

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: fre 16 dec 2016, 08:41
av jannee
Borde vara ide att ta dit en stor grävmaskin + en dumper. Med denna kombination bör det vara ganska enkelt att justera ned de högsta topparna och lägga detta fyll i svackorna. För övrigt är knappt någon timmerbil ett direkt lågbygge men de går ändå inte att jämföra med forntidens nosbyggda Scania och Volvo.
Måste nästan varit en "knäppgök" som gjort denna s.k. skogsbilväg :grin:

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: fre 16 dec 2016, 11:54
av hinowa
Det kanske bara är att det är för isigt och risk för avåkning !

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: fre 16 dec 2016, 20:37
av Skogsola
Kawasakibutiken.se skrev:Men hallååå! Om timmerbilen varit inne och hämtat men inte vill in igen så handlar det väl förtusan bara om att schakta lite och köra på fyll på de värsta ställena, ring till vägbyggaren och säg som det är, det fixar han ju pronto om han inte är en jubelidiot!

Givet att det är så det ska gå tillväga. Att skota ut det är ju plan B. Hade det varit 100 kubik kunde man ju ha funderat på det. Har ringt vägbyggaren men inget har hänt än.

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: fre 16 dec 2016, 20:43
av Skogsola
jannee skrev:Borde vara ide att ta dit en stor grävmaskin + en dumper. Med denna kombination bör det vara ganska enkelt att justera ned de högsta topparna och lägga detta fyll i svackorna. För övrigt är knappt någon timmerbil ett direkt lågbygge men de går ändå inte att jämföra med forntidens nosbyggda Scania och Volvo.
Måste nästan varit en "knäppgök" som gjort denna s.k. skogsbilväg :grin:


Kanske inte knäppgök men ovan att gräva väg även om han är duktig att gräva annat. Maskinägaren själv vill gärna köpa grejor och ta jobb men har svårt att fylla hytterna med vana förare.
Det svider lite att hacka sönder vägbanken på topparna när man ändå har en vägbank . I värsta fall hittar man bara en berghäll under. Det kan vara därför det ser ut som det gör.

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: fre 16 dec 2016, 20:50
av jannee
Plant berg är inte det sämsta att köra på :mrgreen:
Skrapa av kullarna med tänderna och placera detta fyll i svackorna kan väl ändå inte vara en omöjlighet.
Bara till att dra med en vanlig vägskrapa ett tjugotal ggr så är de högsta kullarna avhyvlade, om de nu inte består av storsten :grin:

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: fre 16 dec 2016, 20:59
av Skogsola
Att riva på topparna med grävare och tjälkrok kanske och sen på med vägskrapan? Kan bli ett riktigt sammelsurium i värsta fall. Att bara köra på fyll i svackorna är nog säkrare även om det går åt mycket.

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: lör 17 dec 2016, 03:37
av jannee
De skogsvägar jag byggde (lät byggas) för 40 år sedan var inte direkt ojämna, dock fanns det knölar och mindre svackor, Efter årtals av körning med en vägsladd och spårgrusning då och då är idag vägarna lika släta som ett salsgolv :grin:
Vill för övrigt minnas att när jag lät bygga första 1,5 km var det höst och blött. Vägbanken bestod mestadels av en tilljämnad pinnmo och lervälling. Den vägbanken höll dock perfekt för hela vinterns skogstransporter (det var på den tiden det även var vinter och tjäle nere i södra Småland).
Även om grävaren drar loss stora tjälkokor räcker det med att larva över dessa så mals även de sönder.

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: lör 17 dec 2016, 08:38
av Skogsola
Nu har jag en plan som Jönssonligan sa. Intill vägen finns en knöl med bra material i. Den kan jag ge mig på med min egen 7-tonnare och dra loss material från som jag kan köra ut i svackorna med bonntraktor. Alternativt att vägbyggaren kommer tillbaka med 21 tonnaren och dumper som någon föreslog.

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: lör 17 dec 2016, 09:22
av jannee
Lycka till, blir nog den bästa och billigaste lösningen, annars kan väl bygdens ungdomar använda vägen som crossbana - de sliter snart ned de värsta topparna :mrgreen: :grin:

Re: Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: lör 17 dec 2016, 09:31
av Valmet 890
Nog har vi fått köra om virke med skotarn ibland när det inte gått med timmerbilar... Branta backar i ishalka, vintervägar som inte hållit, sandiga vägar.
Så nog går det, frågan är ju bara hur rädd du är om vägen och hur den ser ut, är den frusen syns det ju knappt på den men är det lervälling blir den ju förstörd.
Svårt säga hur många timmar som skulle gå åt, men nog tror jag man kör två lass i timmen med en 18-20 tonnare.
Blir alltid förvånad över hur fort det brukar gå att flytta avlägg.
Nog går det att köra uppåt 10km i tim med lass om vägen är slät iaf med f 18. Högväxeln går inte med lass.

Att skota 1200 kubik 1,5 km efter bilväg.

Postat: lör 17 dec 2016, 17:32
av Simon.M
Skulle nog investerat i en traktor med vagn o kört fram virket till bättre väg sedan sålt den o fått pengarna tillbaka ungefär. Om det skulle vara för dyrt att fixa vägen för lastbil. Är ju lite tidskrävande att köra många ggr bort o fram med traktorn men är nog billigaste alternativet