lör 21 jun 2008, 07:52#30979
Jag är lite i samma sits som Mangan, men driver även jordbruket, och har nu börjat inse att tiden i skogen inte riktigt räcker till för att hugga allt som är akut.
Har en förstagallring på ca 300 m3s som jag tittade på häromdan, tillsammans med representant från Södra. Då fick jag ett preliminärt utfall på ca 100 kr/m3.. Nu kollar jag era siffror och då låter det lite tycker jag, eller har ni räknat på grövre skog? Eller blir det så förvillande eftersom prislistan anger 300kr/mfub, och det vi talade om var alltså 100kr metern utgående från vad som står i planen..?
Jag kommer nog iofs att ta budet, eftersom vi behöver ha in pengarna till investeringar i gården, + att gallringen är akut, och med egen huggning skulle det ta minst 2 år att bli klar. Men jag är ändå tacksam för synpunkter..
Ibland kan man ju tycka att det känns lite med 100kr/m i netto, men jag har nog förstått att det säkert inte ens blir det för mig som hugger själv, även om man har tiden. Det handlar ju inte bara om huggningen, tycker nog att man kan dra ner rätt bra med trän i timmen i tallskog, men sen ska dom ju ut också, och det är där det brukar rasa tycker jag, visst, hade man en griplastarvagn så skulle det ju gå lite fortare, men jordbrukstraktorer i förstagallring är ju ändå inte nån höjdare enligt mig.
Då skulle man ju köpa sig ett kinesekipage med vagn och allt, men då blir man ju genast tvungen att börja räkna kostnaderna på ett annat sätt än om man kan använda gamla avskrivna maskiner som ändå används i jordbruket..