Avverkning (slutavverkning)

Skogsägarens moraliska plikt att avverka

1 inlägg 1789 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsägarens moraliska plikt att avverka

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407897 Före detta statsminister Göran Persson:


”Moralisk plikt att avverka”

Att nonchalera klimatförändringarna är som att nonchalera ett cancerbesked. "Vi har en moralisk skyldighet gentemot våra barnbarn att avverka och använda skogen för klimatets skull" sa Göran Persson när han pratade på årets Virkesforum.
Göran Persson ser en rad positiva signaler för svensk skog: Kina som tagit svenskt virke till sig och ökar sin import från oss. Och vårt eget industriella träbyggandet som bara måste ta fart i bostadsbristens tecken.

Skogen kommer att användas i allt större utsträckning. Även till produkter som hittills gjorts i plast, påpekade han. Och Göran Persson tycker verkligen att skogen ska användas för klimatets skull.

- Det är en moralisk plikt vi har gentemot våra barn och barnbarn, sa han.

Och han hoppas att den nya skogsutredaren (ännu ej tillsatt) som ska se över skogsvårdslagen ska göra sitt för att underlätta för skogens produktionsintressen. De allt mer utbredda kraven på att skog ska skyddas börjar knapra ”på marginalen” på produktionsvolymerna, ansåg han.

Här ser Göran Persson en konflikt som håller på att skärpas.

- Det är oerhört viktigt att vi bedriver skogsbruk på ett sätt så vi kan klara den offentliga debatten. Det är där det kommer att avgöras om vi får avverka eller ej, sa Göran Persson.

Han tycks dock bäva för att vi ska få en framtid där skogsfrågor avgörs i miljöbalken.

- Då får vi en helt ny situation, sa han.

Opinionsbildning behövs även utanför Sverige, i synnerhet i Bryssel.

- Många i EU har bara några enstaka träd i sin närhet. Deras upplevelser av skog är helt andra än våra, sa han.

Kunskapen om skog i EU-parlamentet är alltså liten. Risken är att detta kommer att prägla beslutsfattandet – och slå mot vårt skogsbruk.

- EU-apparaten kan rulla väldigt snabbt när den väl kommer igång och vi har väldigt få personer på plats som klarar att lyfta de skogliga frågorna. Skogen borde ha topprepresentation. Vi måste se till att sätta dagordningen i Bryssel. Så nu gäller det för er att putsa upp engelskan, gärna också franskan, och åka dit och lobba!



Tre korta Göran Persson-reflektioner:

”Juridiska personer borde få investera i skogsbruk!”

”Jag är säker på att de flesta skogsägarna skyddar långt mer skog än de är tvungna. Jag behöver bara titta på mitt eget skogsägande”.

”Sverige har tio bra år framför sig. Att bygga bort en kris (bostadsbristen) skapar tillväxt i hela samhället.”



Fotnot: Den tidigare statsministern Göran Persson slutade som styrelseordförande för Sveaskog våren 2015.

http://www.skogen.se/nyheter/moralisk-plikt-att-avverka



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).