Avverkning (slutavverkning)

Skogsstyrelsen fortsätter publicera avverkningsanmälningar

6 inlägg 3943 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsstyrelsen fortsätter publicera avverkningsanmälningar

Kronoparken80  

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen fortsätter publicera avverkningsanmälning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396931 Definitivt
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen fortsätter publicera avverkningsanmälning

Fredrik Reuter  
#396933 Hej,
Jag uppdaterade vår tråd från i vintras om detta i morse, här är direktlänk som också har länk till Herman Sundsqvist och Skogsstyrelsens debattinlägg på Altinget om varför de gör som de gör. Ganska intressant detta...

Fredrik Reuter - Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen fortsätter publicera avverkningsanmälning

markus1978  
#396959 Ok, då vet man hur man ska göra med skog som har stora ekologiska och sociala värden...

Vill ingen betala för den, tänker inte jag göra det själv heller...

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen fortsätter publicera avverkningsanmälning

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397563 Skogsstyrelsen går med aktivister mot alla skogsägare!

Skogsstyrelsen bör inte med hjälp av ideella aktivister styra var friviliga avsättningar ska placeras. Och när ett område med hjälp av miljöaktivister klassas som nyckelbiotop blir inte avsättningen frivillig. Den blir högst ofrivillig och kan kosta skogsägaren hundratusentals kronor. Att underlätta privata inventeringar på enskild mark har således ingenting med sektorsansvaret att göra utan tycks snarare ge ett bidrag till Skogsstyrelsens myndighetsutövning. Frågan är om vi vill ha denna privatjustis typ DDR?

Att Skogsstyrelsen nu offentliggör avverkningsanmälningar med koppling till artuppgifter förtydligar behovet av att se över nyckelbiotopsbegreppet. Sannolikheten att ett område ska klassas som nyckelbiotop ökar dramatiskt om inventeringen syftar till att få skogen till nyckelbiotop jämfört med en inventering som syftar till att hitta de bästa värdekärnorna.
Och när Skogsstyrelsens tjänstemän fått miljöaktivisternas tvivelaktiga utlåtande ställs man inför en redan färdig bedömning som man inte får överklaga. Blotta misstanken att Skogsstyrelsens tjänstemän kan ha en personlig relation till den aktivist som genomför inventeringar och vill stoppa avverkningar kräver ett förutsägbart och rättsäkert nyckelbiotops begrepp och rätt till rättsäker överklagan.

Skogsstyrelsens tjänstemän saknar förståelse för psykologi och drivkrafter hos enskilda privata skogsägare. Risken är nog stor att karttjänsten får precis motsatt effekt. Enskilda privata skogsägare vill själva kunna bestämma hur man sköter sitt skogsbruk och uppskattar inte att det kommer pekpinar från aktivist organisationer som inte är sakägare och därför inte ska ha något att säga till om i frågan.

Men allemansrätten innebär inte någon rätt att störa eller förstöra inte heller att bestämma hur marken ska brukas. Den som besöker skogen måste finna sig i att den inte äger näringsfastigheten den besöker, eller ser ut på samma sätt vid nästa besök. Om förtroendet bryts med myndighetsmissbruk och aktivistanmälan minskar viljan att bjuda ut allmänheten till skogen, hålla vägar öppna mm.

F.ö. strider dessa ”ideella” aktivist inventeringar mot allemansrättens grundtes: ”Inte störa och inte förstöra”. När dessa inventeringar leder till ett avverkningsförbud eller till att virket inte går att sälja, så förlorar vi privata markägare stora pengar. Således är dessa inventeringar att jämföra med skadegörelse som likt en död mans hand leder till död skog.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen fortsätter publicera avverkningsanmälning

Torbjörn Johnsen  
#397579 I tråden Millan Logarn - Slutavverkning finns en länk till Millan Logarns insändare där hon beskriver hur SNF agerar som en myndighet. Jag måste säga att jag blir mörkrädd när jag läser hur de kommunicerar med både skogsägare, virkesköpare och skogsmyndigheten. Det är en skrämmande utveckling när en ideell rörelse tar position som en myndighet och därmed ställer sig över dialogen, respekten och den enskildes rättigheter. Jag hoppas att sista ordet inte är sagt när det gäller att publicera avverkningsanmälningarna och det skulle vara välgörande om Södra, LRF m fl orkar skapa så pass mycket tryck i frågan så att den blir ordentligt granskad.

Här hittar ni @Millan Logarns inlägg i Skogsland:

http://www.lantbruk.com/debatt/natursky ... -myndighet

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).