tis 15 mar 2016, 07:04#381209
Här spar jag en hel del kantzoner som jag brukar gallra igen med ojämna mellanrum.
Grova lövträd (oftast asp men även nån ek) blir kvar både i gallring och slutavverkning. Även sälg och rönn när jag hittar nån.
Sen har jag tre områden på ca 3 ha sammanlagt som sparats för "fri utveckling". Två är blockterräng och det ttredje måste man ta sig över berg och kärr för att komma fram. Alla tre går att komma fram till med en skotare om man risar i ordentligt men inte med traktor och vagn, så vi har valt att spara dom istället.
Sen spar jag gärna lite små "udda" fläckar (mellan 5 till 15 träd) här och där som inte stär i vägen, det kan vara björk på berg eller gran i en tallplantering.
Vid röjning och gallring spars även löv före barr om lövet är fint, har ca 20% löv enligt skogsbruksplan(mest asp och björk men även en del ek, ask och rönn) .
Sen blev det att jag själv kontaktade skogsstyrelsen om ett område ( ca 4 ha kuperad mark efter en å ) med mycket löv i om det var något intresse av naturvårdsavtal, vilket dom var. så där höggs all barr bort och så lämnades allt löv kvar, 80 m3/ha i alla åldrar.
Men min pärla är ett område på ca 1,5 ha med 11 olika sorters löv som gallrades igenom för 20 år sen och den ligger lite avsides till så att det är ganska få som vet om den.
Anledningen till att göra sånt här är att jag gillar variationen, jag gillar egentligen inte större objekt , jag vill hellre ha små objekt (mellan 100 till 500 m2) lite här och där.