SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

169 inlägg 219850 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745459
mathygreen skrev:Fångade upp nedanstående på SvDs ledarsida idag, ytterligare ett exempel på hur aningslösheten och okunskapen inom den så kallade miljörörelsen, blir det godas fiende. Då ofta med hjälp av Miljöpartiets politiker.
Ibland undrar jag om Miljöpartiet är snfs politiska gren, ungefär som vad Sinn fein är för IRA? Utan jämförelser i övrigt - givetvis.

En avgörande fråga för varje bostadspolitiker är kommunernas planmonopol som ideligen sätter stopp för bostadsbyggande och stadsutveckling. Stockholms Handelskammares näringspolitiska expert, Anna Wersäll, påtalade i samma Agendasändning att kommuner allt oftare inrättar egna naturreservat för att slippa bygga bostäder.

I Stockholms län avsätts mer mark till naturreservat än till bostadsbyggande. Sundbybergs kommun utgör ett särdeles typiskt exempel på hur bostadspolitik allt för ofta ser ut.

Moderetat: borttagen länk som inte har med ämnet att göra

Självklart är MP politisk gren för SNF och diverse rovdjursvärnare m.m. Har ju mer än väl synts bland företrädare för MP och dessa föreningar.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Bosse1  
#771935 Mupparna, -Skyddsvärda arter i 60årig granskog.
Man såg det komma,inflationen i landgrabbing 🤣 markrofferi, landgrab,förstatligande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... t-avverkas

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771947 Har SNF äntligen insett att orre, tjäder och järpe trivs i sub 60 årig skog? Då behöver inte längre staten sno 100+ årig skog då!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

rokon  
#772054 Min bästa lokal för födosök har Orren på en avdelning på ca 10-12 ha som utgör en mindre del av det som på Sveaskogs ägor hyggesplöjdes inför plantering, skogen där är ~30 år nu, med planterad gran men även mycket självsådd glasbjörk.
I en del av dessa djupa plöjningar så står det tidvis vatten, en fin biotop för diverse småkryp. intill detta bestånd finnes även myren som är Orrens spelplats.
Jag märkte det redan när jag dagligen gick dit för att röja nya kronrågångar mot Sveaskog på det jag köpt till att detta var Orrens favoritplats.

Har sedan röjt hela min del av det hyggesplöjda, och det var den lämpligaste röjningen jag gjort ty dikena från plogen var ca 80 cm i botten de tjänstgör nu som stigar och däremellan ca 5 meter oplöjt, man fick en bra struktur på upplägget av röjningen.
Ja visst ska det vara ungskog på ett skifte också, mitt mål är att ha alla åldersgrupper på skiftet men då på olika avdelningar. Jag har totalt 43 avdelningar på mitt skifte, och mitt syfte och plan är att fortsätta med trakthyggesbruk för att få en god miljö för djur och fauna samt natur med olika bestånd.

Jag tycker också det är bra att ha skog i Norrbotten där jag fick möjlighet att köpa till mark från Sveaskog som direkt gränsade till min mark, det jag först i min fantasi trodde jag skulle få för en 1/3 av priset jag betalade, löste jag med belåning och med att sälja averkningsrätt till det som blev ett par vackra hyggen på det jag redan innehade.

Det finnes sådana som tror att man mister sin skog för att man gör ett hygge?
Men om man har som mål att sköta sin skog så man får många olika avdelningar med syfte att så småningom få en något så när jämn ålderskurva på skiftet, så kan aldrig det skiftet styka på foten i en enda avverkning sedan.

Jag anser nog att ni har för små skiften i södra Sverige, och det är kanske därför en del ser annorlunda på saken.
Och även Furstendömet Monaco har mindre areal med sina drygt 37500 innevånare.

Mina marker hade hade en liten ansamling av byggnader som inhyste 16 personer i slutet av 1800 talet och räknades då som en by, nu bor ingen där, men jag själv har endast 8 km grusväg till mitt skifte idag, 5 km fågelvägen och kan se lite av konturerna från fönstren där jag bor med utsikt upp mot bergen som omger markerna.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).