Avverkning (slutavverkning)

Vart är utvecklingen påväg?

15 inlägg 6351 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vart är utvecklingen påväg?

Beavern  
#375149 Har jobbat och drivit entreprenadföretag i skogen i snart 15 år.
När man sitter och tänker efter vad som hänt under dessa år inser man att det är en enorm förändring i arbetstempo.
Maskiner har blivit dyrare och mer effektiva men dessa saker går hand i hand. Arbetssätten är i mångt och mycket desamma.
Men tempot har skruvats upp nå otroligt. Hur långt är människan redo att pressa sig för att antal m3/ dagsverken ska öka.
Alla ska ha en del av kakan från maskinägare/manuellhuggare/plantör till skogsägare. Allt handlar om ekonomi idag. Är det en bubbla som riskerar att spricka? Eller är detta bara början på något helt annat?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vart är utvecklingen påväg?

ollonet  
#375151 Håller med. Har själv hållt på länge. Jobbar mer. Får nästan samma betalt som för 10 år sen. Snart dags för karriärbyte :wink:

Avatar Fallback

Re: Vart är utvecklingen påväg?

nattuggla86  
#375152 Jobbar inom industrin och där är det samma sak med ökad omsättning, mer automatisering men mindre folk som utför. Mer sjukskrivningar och psykisk ohälsa. Lär aldrig gå åt andra hållet igen men o andra sidan hade fabriken varit nedlagt eller flyttad om vi inte gjort såhär. Synd att allt fokus är på vinst bara.

Avatar Fallback

Re: Vart är utvecklingen påväg?

Hema  
#375198 Pengar finns oftast, men de går i högre grad till aktieutdelning än löner. Tycker arbete ska vara mindre beskattat än ekonomisk spekulation.

Dessa pengar som snurrar i de finasiella systemet hade gjort sig bättre om de gick till skapandet av fysiska produkter (från fingerborg till slott) eller utbildning.

Så någon förändring måste nog till.

Avatar Fallback

Re: Vart är utvecklingen påväg?

fauve  
#375229 Tja, har hållet på med skogsavverkning i snart 25 år, för två år sedan ändrade jag mitt företag och gick från två skördare o tre skotare till en skördare som jag kör själv. Bästa beslut jag tagit , kör idag 6 timmar per dag åker hemifrån halv sex o alltid hemma runt halv tre. Livet är vad man gör det till.

Avatar Fallback

Re: Vart är utvecklingen påväg?

Beavern  
#375234 Har själv gjort samma resa, från 3 grupper i skiftform till en grupp i dagtid, känner att det lugnat ner sig betydligt nu men ska du ha anställda så blir det mer eller mindre slavdrivning för att motivera dem till att hålla tempot uppe dag efter dag, år efter år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vart är utvecklingen påväg?

Fredrik Reuter  
#375258 Spännande tråd, det kan man verkligen undra, vart är utvecklingen på väg?
Personligen tror jag inte på någon bubbla direkt. Det som kan ske (om det inte redan sker) är att fler lägger ned men samtidigt, nya kommer till.
Ska man se det positivt så är branschen så marginaliserad så konkurrens utifrån blir lite svårare, detta i alla fall om alla regler och lagar ska följas. Låg fallhöjd således.

Jag tror jag har skrivit detta i en annan tråd men jag hade ett samtal med en högre chef på ett större virkesköpande bolag. Han sade att alla bolag har stenkoll på vad det går att producera med dagens teknik. Det de "ser mellan fingrarna på" är entreprenörer som satsar på ny teknik som effektiviserar arbetet. Då kan det finnas en karens på några år där det ska gå att tjäna pengar.

Tyckte mig se att detta alltså skulle vara som en morot i att både tjäna pengar och driva nationell teknikutveckling vidare.

Men det är lite svårt detta, det är inte alla skogsentreprenörer som har råd att satsa på det nya, ur flera aspekter. Dels kan det vara svårt att få lån, dels så kan man hamna i en fälla där man får testa ny, ej färdig, teknik.

Avatar Fallback

Re: Vart är utvecklingen påväg?

Hema  
#375277 Jag tror på mindre maskiner (fler och fler skogsägare bryr sig om körskador), stort kontaktnät (köra åt skogsägare och inte skogsbolag) och flexibilitet. Sedan tror jag på kalkning/gödling och inventering (säkert ihop med skogsmästare) av drönare.

Jag är inte hundra, men jag gissar att vi inom 10-15år kommer få se självgående skogsmaskiner och om Naturskyddshänsynen blir än mer, så kommer det nog bli fler mindre maskiner.

Största tråkigheten kommer väl vara ökad import, lite ironiskt att Södra driver på den utvecklingen. Prisbilden har jag svårt att uppskatta, men förutom det riktigt fina, så kommer nog prisbilden sjunka något.

Avatar Fallback

Re: Vart är utvecklingen påväg?

Flax12  
#375419 Det är snart 10 år sen jag avslutade min skogsentreprenad då efter 17 år. Familjen krävde sitt så beslutet va nödvändigt. Men när kravet på sänkta ersättningar kom när höstens arbete redan va igång! då va beslutet lättare. Men så skulle det inte varit om det varit tidigare i karriären. Visst får man räkna med några "hundår" i början, plus några till osv.... Man känner ju sig lite som stålmannen, ung och odödlig. Och visst är det så att dom yngre måste slå sig in om man vill starta eget i ett stentufft yrke. "Om" jag skulle startat upp igen så skulle det varit bara en skördare inte tre och en anställd istället för sex. Skippat fasta bolags körningar och kört på dom egna meriterna. Att skapa sig marginaler i verksamheten är att hålla koll på utgifter och vårda sitt rykte, det kan ett bolag fördärva på en körning!

Utländsk konkurrens lär vi får leva med.

En stor utmaning är naturligtvis ständig barmark gentemot körskador. Det skulle kanske få hjälp med mindre hyggen då mindre volymer ska transporteras ut men det rimmar snarare åt dyrare avverknings kostnader i alla fall med dagens dyra maskiner. Men som självverksam så fungerar det bra av egen erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Vart är utvecklingen påväg?

Skogstomte  
#375440 Inte alls konstigt egentligen. Priserna på skogsråvaror har ju sjunkit 2 - 3%/år i reella tal sedan 70-talet. Någon får ju betala detta. Skogsägaren med mer körskador och fler egna gratistimmar, entreprenören med fler kubik/timme och/eller göra mer av någon annans arbete gratis. Skogsbranschen är ju "felvänd" med många små säljare mot några få stora köpare vilket gör det till köparens marknad, så kallat oligopol.

Användarvisningsbild

Re: Vart är utvecklingen påväg?

svampbob  
#375470 Jag skulle vilja säga att alla mogna branscher som är konkurrens utsatta är svåra att tjäna pengar i. Både köpare och säljare vet på kronan vad priset är och då är det lätt att börja pruta lite till.

Undan tag finns alltid. 99,99% av alla som börjar spela fotboll kommer inte att tjäna en krona på det men Zlatan tjänar desto mer.

Själv kan jag vara glad över att jag valde bort bondeyrket och istället jobbat ihop ett rykte och CV som gör att jag kan ta rejält betalt för mina timmar.

Avatar Fallback

Re: Vart är utvecklingen påväg?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375491 Får man fantisera fritt om framtiden: Inbillar jag mig att skotarna blir helt robotiserade, genom att skördarna kommer att skapa gps kartor för virket som ska köras ut. Sortiment, volymer osv
Och för att knyta an med Fredrik Reuters tråd om drönarnas framtid. Kan det till och med bli individuell position för varje träd/planta. Röjningen blir säkert total mellan dessa positioner.
Jag har heller inte släppt tanken på att skördarna släpper ut frö, samtidigt som de drar in det fällda trädet.
Robotiseringen är helt genomförd 20 aug 2039 :lol:
Kanske också det blir utpräglade produktionsskogar, där det mesta sköts med automatiska fjärrstyrda maskiner.
Den andra skogen kanske blir komet skogar som markägaren inte längre har annat än äganderätt till.
Lagar kommer att ändras så bolag får fritt att köpa privatägd skog. ( vill Liberalerna redan i dag )
I och med det så kommer bara dom tjurigaste skogsägarna att finnas kvar.
För när penningguden Mammon sagt sitt, så får denne många anhängare.
Så här tänker jag just i dag.
I Morgon kan det vara något helt annat.

Användarvisningsbild

Re: Vart är utvecklingen påväg?

Fredrik Reuter  
#375513 Hej,
Jag delade ur diskussionen om bolagsköp, det är en intressant fråga och behöver ha en egen tråd, skapad här: Vad händer om all skog kan köpas av bolag (AB)?

Så, entreprenörernas framtid kan vi ta i denna tråd och är du dessutom intresserad av skogsköp finns länken här ovan att diskutera vidare i.

Avatar Fallback

Re: Vart är utvecklingen påväg?

Beavern  
#375580 Jag tror att det på lång sikt kommer att gå från öånga små entreprenörer till få väldigt stora.
Detta verkar gå stick i stäv med våra kunders önskan. De vill ha många få men jag tror att det kommer att krävas mängder för att överleva.
Något som inom kort måste ändras för att kunna öka lönsamheten för entreprenörer mensamtidigt sänka avverkningskostnader är samordning.
Nu kan det vara 5-6entreprenörer efter samma väg som kör åt 5-6 olika kunder. Detta är vansine i en tid när det räknas 10öringar/m3.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vart är utvecklingen påväg?

Hema  
#375681 Ordet du söker är suboptimering och är väldigt vanligt i en situation som du beskriver. Kan bara hålla med dig till fullo. Något måste hända. Jag vet inte om man via regler och lagar skulle kunna få till skatteförmåner om man håller sig under en viss storlek/omsättning. Samt med fler aktörer minskar riskerna för monopol osv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).