Avverkning (slutavverkning)

Ny avverkningsskatt?

6 inlägg 3295 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny avverkningsskatt?

Klazzon  
#370981 Har inte källgranskat, kan även vara gammalt men.... SUCK!! Vi betalar väl vår beskärda del av skatt precis som alla andra företagare?

http://naturbrukarna.se/author/axdorff/

/Magnus



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ny avverkningsskatt?

isteskog  
#371016 Med det landsbygdsfientliga MP i regeringen kan allting förväntas ...... :shock:
Kan inte förstå S, tydligen är makten allt! 😡

Användarvisningsbild

Re: Ny avverkningsskatt?

Tjita1  
#371042 Vi ska inte elda olja, kol och gas, för det släpper ut koldioxid.
Vi ska inte ha vattenkraft, för laxarna kan inte simma då.
Vi ska inte ha vindkraft, för det är fult och hörs.
Vi ska inte ha kärnkraft, för det är uppenbart livsfarligt.
Vi ska inte såga ner träden, för det är fult och skadar känsliga arter.
Vi ska inte tillverka stål och betong, för det är energiintensivt.
Vi ska inte tillverka plast, för den kommer från olja.
Vi ska inte föda upp djur, för det går åt vatten.
Vi ska inte odla spannmål, för det förorenar marken och maskinerna går på diesel.
Vi ska inte åka bil, för det går åt olja.
Vi ska inte åka tåg, för det går åt el, tillverkad av något av ovanstående.

Slutsatsen är att vi ska sova under bar himmel nakna, utan att äta eller dricka eller hålla oss varma, och aldrig nånsin flytta oss från vår födelseplats.

Användarvisningsbild

Re: Ny avverkningsskatt?

Fredrik Reuter  
#371045 Hej,
Jag följde länkarna och hamnade i själva förslaget till regeringen från NVV. Har skummat som enklast, men finner inte på något om varken skog, skogsbruk eller avverkning.

Är det dolt mellan raderna, eller vill Axdorff förekomma tro?

https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... 160128.pdf

Användarvisningsbild

Re: Ny avverkningsskatt?

Camwood  
#371054 Nja , jag har skrivit flera gånger här på forumet att en form av avverkningsskatt kommer att tas ut för att betala mera avsättningar till reservat i framtiden. Att MP sitter i regeringen underlättar ju det hela. Jag tror och det mesta pekar på att trycket från medborgare som inte äger skogsmark kommer att öka för det framtiden. I takt med urbaniseringen och att allt färre jobbar i skogen eller närliggande så lär dom öka till antal efterhand. Och dystert kan jag konstatera att när man kör upp ett vått finger i luften så blåser den allmänna opinionen dit också.
Med en skatt på avverkning så kan man använda skogsägarnas pengar till nya reservat av "urskogar" för att tillfredställa miljöopinionen.
Jag tror ju inte att det kommer att komma ett seriöst förslag från någon regering om en direkt skatt på avverkningar. Utan det kommer smygande i form av avgifter som det heter och annat med nya regler för skogsbruk. Allt i ett syfte att kringgärda äganderätten för skogsägare.
Låter det dystert??? Tycker jag med!!! och jag hoppas inte att jag kommer få rätt.

Avatar Fallback

Re: Ny avverkningsskatt?

Lindianerna  
#371055 Inte konstigt man blir bitter!!!
Hur f*n ska nästa generation kunna ta över när priserna är skyhöga och det man kan få in kapital på, beskattas mer och mer... med skogen kan vi ju ändå lösa många av dagens problem!!
Tur det är helg snart så man kan åka ut i skogen o röja!! :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).