Avverkning (slutavverkning)

Tips manuell slutavverkning

73 inlägg 40046 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

Bond.J  
#734506 Har huggit några tusen kubik manuellt, och har några tips.


Det första är: låt bli, även om du gör allt rätt är det lätt att skada sig.
Nummer två : om du ändå tänker göra det så se till att din kropp är upptränad under kontrollerade former, samt uppvärmd med lätt belastning innan du börjar varje dag.
Tre: Du kan aldrig tjäna stora pengar på att hugga normal slutavverkning manuellt, så se det som ett nöje, och ta det lugnt.
4: Är det bara stora risiga träd som en skördare kan fälla är det bättre att vänta till en sådan finns i närheten.
Femte tipset: Starta hjärnan innan du startar sågen, så fort sågen är igång har den en tendens att börja fälla träd innan du hinner tänka färdigt!

Grundregeln är alltid: flytta bara det som är lätt, och rör inte det som är tungt.
Tilläggsregeln: kan det som är tungt flyttas lättare än det som är lätt(tex genom vägning/rullning) ska detta utnyttjas.

När ovanstående är avbockat finns det flera bra sätt att utföra arbetet på.

Jag har i regel börjat med att fälla smågran och busk, om det inte är underröjt.
När det är gjort fäller jag något eller eventuellt några grova träd längs med den tänkta vägen, och kvistar och kapar det.
Därefter fäller jag ytterligare ett eller ett par grova träd snett in över det först fällda så att riset blir i vägen, och dessa får ligga kvar som bänkar.
Nu är det dags för vägträden som fälls, kvistas och rullas åt sidan på bänkarna, och kapas. Nu finns det yta att fälla på som inte risar ner virkessträngen.
Sedan fälls träd utanför virkessträngen in över bänkar och virkessträng för att sedan rullas ut i kanten.
När detta är färdigt hugger jag första trädet på andra sidan vägen, och använder bänkarna till träd som står utanför vägen på andra sidan, och rullar de lättare delarna av stammen till den första virkessträngen.
Slutligen kapar jag bänkarna. De grova delarna ligger redan i virkessträngen, eller används för att väga in toppen om det behövs. Om det inte går att väga, så kapar jag det som sticker ut i vägen och rullar det på riset till virkessträngen. Ofta rullas den översta delen till virkessträngen på andra sida vägen.
Först nu ser jag var den mesta massaveden hamnar och jämndrar de mindre bitarna till de större i högar, och märker på de grova massabitarna som hamnar ensamma med penna i änden.
Processen fortsätter/börjar om, och jag slutar passet med bänkar redo för en mjukstart nästa pass.

Låter lätt, men det kräver en del träning, och att man tar det lugnt. För högt tempo sänker produktiviteten då det blir mer fel, och mer manuellt plock med ris och virke.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734517 Kva er den beste treninga mon tru for ein som skal hogga manuelt og har planar om og gjera det nokre år? Vil tru trening med vekter, ver forsiktig, ta det rolig og lær teknikk. Eit tips anngåande det med manuellhogging, bruk så lita/lett sag som mulig.

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

T Landström  
#734519
Bond.J skrev:Har huggit några tusen kubik manuellt, och har några tips.


Det första är: låt bli, även om du gör allt rätt är det lätt att skada sig.
Nummer två : om du ändå tänker göra det så se till att din kropp är upptränad under kontrollerade former, samt uppvärmd med lätt belastning innan du börjar varje dag.
Tre: Du kan aldrig tjäna stora pengar på att hugga normal slutavverkning manuellt, så se det som ett nöje, och ta det lugnt.
4: Är det bara stora risiga träd som en skördare kan fälla är det bättre att vänta till en sådan finns i närheten.
Femte tipset: Starta hjärnan innan du startar sågen, så fort sågen är igång har den en tendens att börja fälla träd innan du hinner tänka färdigt!

Grundregeln är alltid: flytta bara det som är lätt, och rör inte det som är tungt.
Tilläggsregeln: kan det som är tungt flyttas lättare än det som är lätt(tex genom vägning/rullning) ska detta utnyttjas.

När ovanstående är avbockat finns det flera bra sätt att utföra arbetet på.

Jag har i regel börjat med att fälla smågran och busk, om det inte är underröjt.
När det är gjort fäller jag något eller eventuellt några grova träd längs med den tänkta vägen, och kvistar och kapar det.
Därefter fäller jag ytterligare ett eller ett par grova träd snett in över det först fällda så att riset blir i vägen, och dessa får ligga kvar som bänkar.
Nu är det dags för vägträden som fälls, kvistas och rullas åt sidan på bänkarna, och kapas. Nu finns det yta att fälla på som inte risar ner virkessträngen.
Sedan fälls träd utanför virkessträngen in över bänkar och virkessträng för att sedan rullas ut i kanten.
När detta är färdigt hugger jag första trädet på andra sidan vägen, och använder bänkarna till träd som står utanför vägen på andra sidan, och rullar de lättare delarna av stammen till den första virkessträngen.
Slutligen kapar jag bänkarna. De grova delarna ligger redan i virkessträngen, eller används för att väga in toppen om det behövs. Om det inte går att väga, så kapar jag det som sticker ut i vägen och rullar det på riset till virkessträngen. Ofta rullas den översta delen till virkessträngen på andra sida vägen.
Först nu ser jag var den mesta massaveden hamnar och jämndrar de mindre bitarna till de större i högar, och märker på de grova massabitarna som hamnar ensamma med penna i änden.
Processen fortsätter/börjar om, och jag slutar passet med bänkar redo för en mjukstart nästa pass.

Låter lätt, men det kräver en del träning, och att man tar det lugnt. För högt tempo sänker produktiviteten då det blir mer fel, och mer manuellt plock med ris och virke.


Det där med uppvärmning är nog något man glömmer bort...
Jag tror jag klarat mig bra när jag varit i skogen tack vara att jag inte är begåvad med en ATV utan ska jag till skogen och hugga så får jag gå med såg och dunk. Då är man uppvärmd när man kommer ut.

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734905 Träning för huggning, ja. Konditionsträning är nog aldrig fel. Lättare styrketräning för ben skulle jag tro. Men om man är ute 6-8 timmar en dag, så är det ju uthållighet som det beror på.

Teknik är a och o.

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

MrOlsson  
#734958 Jag fortsätter manuell hugga så gott jag kan. Skönont i kroppen (träningsvärk) och gott om frisk luft. Framförallt skitkul och ger lite inkomst 👍

Försöker få timret i samma linje och brosslar ihop massabitarna kortast möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

Fredrik320  
#734970
MrOlsson skrev: Framförallt skitkul och ger lite inkomst 👍



Kör själv manuell slutavverkning av samma orsak, jävligt kul att få jobba på för fullt i egen skog.

Hittils har det blivit huggning av massaved och gamla barkborreträn, underröjning samt upprensning av gammalt bråte som dumpats i skogen några generationer tillbaks. Jag väntar på lite kallare väder innan jag börjar med de större timmerträden.

1636874075_massa1.jpg
1636874075_massa2.jpg
1636874075_vagrensning.jpg
1636874075_skrotplock.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

Fredrik320  
#736919 Det tar sig så småningom. Helt fantastiskt skogsväder idag, -10c, sol och ingen snö att tala om. Virkesplatsen är äntligen färdig, röjde den ordentligt för jag vill inte hålla på och köra i en massa ris där jag skall lassa av. Ännu mestadels asp och flis som jag hugger samt gamla vindfällen som jag städar så det tar sin tid.


$matches[2]

$matches[2]

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

MrOlsson  
#736930 Ser fint hugget ut 👍

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

Brorsan  
#736933 @Fredrik320 fin vagn du har. Hur långt räcker du med den kranen?

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

Fredrik320  
#737225
Brorsan skrev:@Fredrik320 fin vagn du har. Hur långt räcker du med den kranen?


Tackar, det är en Palms 10U, 500/50/22,5" och 5.85 kran som har 8,5m räckvidd. Hittils är jag riktigt nöjd med vagnen, den är förvånandsvärt smidig i skogen då bommen svänger 40°.

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

Erre  
#737226
@Fredrik320 skrev:
Brorsan skrev:Fredrik320 fin vagn du har. Hur långt räcker du med den kranen?


Tackar, det är en Palms 10U, 500/50/22,5" och 5.85 kran som har 8,5m räckvidd. Hittils är jag riktigt nöjd med vagnen, den är förvånandsvärt smidig i skogen då bommen svänger 40°.

Får man vara lite nyfiken och få reda på prislappen på den?
Är själv sugen på en Palms vagn.

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

Fredrik320  
#737245
Erre skrev:Får man vara lite nyfiken och få reda på prislappen på den?
Är själv sugen på en Palms vagn.


Utgångspriset i mars 2021 var 25890€ (0%) med Caldaro minispakar i Finland. Detta var dock före komponentpriset och sjöfraktspriset sköt i höjden men överlag verkar ni tyvärr ha betydligt högre priser i Sverige när man kollar Nordfarms priser på nätet. Jag böt dessutom in en gammal vagn så mellanskillnaden blev inte så stor.

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737860
Fredrik320 skrev:
Erre skrev:Får man vara lite nyfiken och få reda på prislappen på den?
Är själv sugen på en Palms vagn.


Utgångspriset i mars 2021 var 25890€ (0%) med Caldaro minispakar i Finland. Detta var dock före komponentpriset och sjöfraktspriset sköt i höjden men överlag verkar ni tyvärr ha betydligt högre priser i Sverige när man kollar Nordfarms priser på nätet. Jag böt dessutom in en gammal vagn så mellanskillnaden blev inte så stor.

Kanske lönar sig att importera ny från Finland.

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741403 Skrev lite om stränghuggning i min blogg. Prövade detta för första gången, ge gärna tips eller säg till om det kan bli bättre.

blog/Mangan/stranghugget_b-8859.html

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

80-90  
#741404
Mangan skrev:Skrev lite om stränghuggning i min blogg. Prövade detta för första gången, ge gärna tips eller säg till om det kan bli bättre.

blog/Mangan/stranghugget_b-8859.html

Det där e helt kanon om det är en liten slänt som du kan ta til hjälp . Då rullar virket ner lite av sej själv å du behöver nästan inte plocka en enda kvist . Om du får till det i en slänt så försök å få minst 2 bänkträd . Då kan man kvista hela trädet å rulla i väg hela det ..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).