Avverkning (slutavverkning)

Tips manuell slutavverkning

73 inlägg 40081 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

T Landström  
#568345
Mangan skrev:Pröva den här länken!

https://drive.google.com/file/d/1gu8V8Q ... sp=sharing


Toppen :-bd
Tack och bock :smile:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

T Landström  
#568346
vinterrojarn skrev:Jag har mina i marken...... :d


Nu börjar det bli mycket hårklyveri ;)

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

Richard B  
#571523 På Vinterrojarns film så fällde dom träd mot en stam som var upphängd med specialgjorda nylonband. Det var nyhet för mig även om det är från 1985 :), är det någon som provat det?

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

Fredrik320  
#706376
Mangan skrev:Pröva den här länken!

https://drive.google.com/file/d/1gu8V8Q ... sp=sharing


Tusen tack för att länken forfarande fungerar!

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706387 Ojdå, det är man inte bortskämd med att gamla länkar funkar! :)

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733044
Vedmaskin skrev:I skolan när vi högg slutavverkning så tillämpade vi "stränghuggning".

Man fäller ett träd längst bort som bänkträd. Nästa träd fälldes lite snett över. Så man slipper riset över virket. Sedan kvistar man o apterar. Sedan rullar man in stammen längs den första. När den ligger där så kapar man. Sedan tar man nästa träd och fäller snett över. Drar man sig bakåt ska det bli en sträng med virke.
Det gäller att ha koll på jämvikten när man fäller. Så man inte behöver slita i hjäl sig när man ska rulla stammen. Men det kunde vara lättare sagt än gjort.


OK, jag har provat detta några dagar nu. Har två frågor som jag undrar över:

1) Hamnar alla sortiment i samma mitthög, så att säga? Tall/gran, timmer/massa. Måste ju nästan bli så?

2) I HVAs anvisning stod det att man skulle kapa bänkträdet sist. Blir inte det jäkligt bökigt att komma åt understa stocken?

1635191840_skaermbild_fran_2021-10-25_21-54-38.png


Och så tycker jag han har klena träd i den bilden...

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733070
Mangan skrev:
Vedmaskin skrev:I skolan när vi högg slutavverkning så tillämpade vi "stränghuggning".

Man fäller ett träd längst bort som bänkträd. Nästa träd fälldes lite snett över. Så man slipper riset över virket. Sedan kvistar man o apterar. Sedan rullar man in stammen längs den första. När den ligger där så kapar man. Sedan tar man nästa träd och fäller snett över. Drar man sig bakåt ska det bli en sträng med virke.
Det gäller att ha koll på jämvikten när man fäller. Så man inte behöver slita i hjäl sig när man ska rulla stammen. Men det kunde vara lättare sagt än gjort.


OK, jag har provat detta några dagar nu. Har två frågor som jag undrar över:

1) Hamnar alla sortiment i samma mitthög, så att säga? Tall/gran, timmer/massa. Måste ju nästan bli så?

2) I HVAs anvisning stod det att man skulle kapa bänkträdet sist. Blir inte det jäkligt bökigt att komma åt understa stocken?

1635191840_skaermbild_fran_2021-10-25_21-54-38.png


Och så tycker jag han har klena träd i den bilden...


Kommer inte riktigt ihåg.

Det är snart 30 år sedan.🙈

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

80-90  
#733072 Många gånger man högg på det viset va det en skotare /traktor som körde ut samtidigt. Så det blev inte så mycket virke som låg på backen utan man kom till å kapa bänkträden

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733076
80-90 skrev:Många gånger man högg på det viset va det en skotare /traktor som körde ut samtidigt. Så det blev inte så mycket virke som låg på backen utan man kom till å kapa bänkträden


Ja, det är ju sant. Jag kan ju ta med mig en såg när lastar också. Minns du om ni sorterade sortimenten?

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733078 Jag har gjort en sån huggning, då drog vi ihop massabitarna i separata högar där det var möjligt. Timmerbitarna fick ligga där de hamnade. Mest att dra undan ris så allt virke syns

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

80-90  
#733079 Va två sortiment massa å timmer som regel . Man försökte alltid få msssan ihopdraget i en egen hög brevid !!

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733087 Okej, kanske skall försöka det då. Det blir ju rätt mycket ris runt mittsträngen, och man går ju i det när man fäller tvärs och kvistar. Bara att kämpa, eller har jag missat något i planeringen?

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733134
Mangan skrev:Okej, kanske skall försöka det då. Det blir ju rätt mycket ris runt mittsträngen, och man går ju i det när man fäller tvärs och kvistar. Bara att kämpa, eller har jag missat något i planeringen?

Kapa grenar 30-40 cm från stammen och sen kvista. Blir inte så mycket brôte närmast då.

Användarvisningsbild

Re: Tips manuell slutavverkning

MrOlsson  
#733168 Jag håller på med en huggning nu och försöker få riset på en sida och virket på den andra. Tycker inte det blir farligt mycket att trampa runt i, man flyttar sig ju eftersom träden tar slut.
Lägger in en bild hur det ser ut för mig, går säkert att förbättra, men det funkar för mig.

Avatar Fallback

Re: Tips manuell slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733177 Mitt är mer kaosartat just nu. Skall se om jag får bättre bilder nästa gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).