tis 29 dec 2015, 02:08#360796
Har börjat slutavverka en avdelning på ca 0,5 ha och har väl lite egna idéer om hur det skall gå till men det händer ju titt som tätt att man ändå står där och kliar sig i bakhuvet och har en massa virke under riset och i en salig röra. Det skall tilläggas att det är första gången jag ger mig på slutavverkning i egen regi. I denna avverkning blir det 6 sortiment- granmassa, klentimmer, normaltimmer, vänerblock, björkmassa samt brännved. Kommer även försöka skota ut endel av riset då det bitvis blir rejält med ris och ser ingen möjlighet att ens tänka tanken att plantera i den mängden ris.
Idag fälls det över travar och stubbar för att få upp arbetshöjden samt samla riset på vissa fläckar. När jag huggit några timmar spelar jag fram virke med traktorn eller kranman vagnen och samlar/lyfter i högar med inte allt för mycket sortering då mycket är för grovt för att lyfta i mer än en ände åt gången och då börjar det bli för tidsödande.
Hur lägger ni upp huggningen för att enklast samla ihop riset, vinscha så lite som möjligt utan att få en massa virke i botten under riset samt förenkla inför skottningen i slutändan? Har dagligen tillgång till traktor med frontlastare, pallgafflar, fmv vinsch, atv med kranman vagn och har en bekant som kommer skota ut det mesta med traktor och huggarvagn i slutet.
Yamaha Grizzly 700 -16 - Kranman T1750 30-50 - Husqvarna 560XPG - Husqvarna 550XPG - Stihl MS201 - Logosol M5 E5000 - Volvo BM 2200