Avverkning (slutavverkning)

Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

29 inlägg 9443 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

Blivande snickare  
#354834 Vad är straffet om man hugger oanmält?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Sv: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354836
Blivande snickare skrev:Vad är straffet om man hugger oanmält?

Man måste, med plugg, montera tillbaka alla träd med kvistar och allt! :-P
( okej okej, men kunde inte låta bli :-))

Avatar Fallback

Re: Sv: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

Blivande snickare  
#354837
Uvskogen skrev:
Blivande snickare skrev:Vad är straffet om man hugger oanmält?

Man måste, med plugg, montera tillbaka alla träd med kvistar och allt! :-P
( okej okej, men kunde inte låta bli :-))

Perfekt, mera snickarjobb! :lol:

Avatar Fallback

Re: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

jannee  
#354839 "Du har avverkat mycket utan att anmäla", "men det har väl bara varit små områden", var ett påstående från skogsstyrelsen.
De fotograferar INTE varje år. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

Blondin 750  
#354844 Som redan nämnts, det fotas var tredje år, och vem har koll på om du högg 0,49ha först och fick vindfällen senare vid fler tillfällen? En nyupptagen hyggeskant behöver ju inte en storm för att bli lite trasig, och vem kommer ihåg att koppla ihop att ett hygge, på gränsen till anmälningsskylldighet, tillsammans med par vindfällen kanske gör att man blir tvungen att anmäla att få ta reda på vindfällena? Så länge det inte är uppenbart att man försöker tänja på regelverket så tror jag att det är lugnt, jag hade kört på och fått undan fortast möjligt nu när alla aviserar prissänkningar men hade nog tänkt ut ett bra svar om frågan kommer upp.

Användarvisningsbild

Re: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

Seb macahan  
#354852 Är det inte 5år som gäller mellan gångerna för att man ska klara sig rent lagligt utan att anmäla? erre jag hade ett liknande bekymmer hemma. För 2år sen blåste det ner en yta på kanske 2000kvm i ett bestånd som är 0,7Ha (vet jag nu). Resterande skulle huggas nu när det var torrt i höstas. Efter snitsling visade det sig att det som stod kvar var 0,5exakt. Men i mitt fall fick funktion gå före paragrafer. Detta är ett mycket blött område som jag har väntat i flera år på att ens fundera på o köra ner en maskin i. Därför tog jag ett snabbt beslut när nu vädret var så gynnsamt.

Avatar Fallback

Re: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354871 Om Erre hade tänkt hugga 0,6 ha, borde väl anmälan redan vara inne? :wink:

Snickaren, man kan få böter!

Användarvisningsbild

Re: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

Seb macahan  
#354875 Jag vet. Men i detta fallet så var det faktiskt i naturhänsyn, Jag har varit och vänt där flera ggr under normala väderförhållande olika årstider men fått vända och åka tillbaka. Visst om man risat noga så hade det skonat men det hade inte varit någon vacker syn efteråt. Det var faktiskt vissa hålor som var blöta tom nu denna höst!! Jag får ta den chansningen! Och som sagt, det jag högg var 0,5 resten skötte moder natur 2år tidigare så jag hoppas detta skulle förmildra omständigheterna.
Hade det varit normala markförhållande så hade jag aldrig gjort så.

Användarvisningsbild

Re: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

Erre  
#354882
Mangan skrev:Om Erre hade tänkt hugga 0,6 ha, borde väl anmälan redan vara inne? :wink:

Snickaren, man kan få böter!


Vi får inte loss vår skördare förrän i slutet av januari som det var tänkt innan stormen. Nu är det inte säkert detta huggs denna vintern överhuvudtaget. Har skördaren att göra så blir det bara att vi röjjer upp det vindfällda med motorsåg å tar det andra längre fram.
Därav funderingen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

Pensionär  
#354883 Här i öster så är vänte tiden 10 dagar från att anmälan skickats in. Finns även en möjlighet att snabba på tillståndet om man betalar ( lite osäker på summan, men vill minnas ) 80€
Då har man rätt att avverka inom 3-4 arbetsdagar.

Avatar Fallback

Re: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

80-90  
#354885 det e bara å hugga erre !!! :-BD du måste ju ta hand om den skadade skogen !!!

Användarvisningsbild

Re: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

Erre  
#354889 Absolut. Det stormfällda löser vi hur eller hur.

Var bara lite nyfiken på vad som gäller när det blir så här.
Som sagt vi anmäler det, ska skicka in nu i nästa vecka så får vi se hur det blir med maskinen.
Antingen får allt ligga och stå till maskinen har tid eller hugger vi det som ligger manuellt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

halvproffs  
#354893 Tror inte att SS är paragrafryttare under sådana här omständigheter och areal.

Avatar Fallback

Re: Planerad slutavv, storm ändrar förutsättningarna.

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354999 Om jag fattat rätt, så gäller följande: Du kan börja hugga upp vinfällorna omedelbart utan någon anmälan, men då måste du begränsa dig till 0,5 ha.

Om du gör en hyggesanmälan på hela området, så har du god tid på dig. Anmälan gäller för några år men jag är osäker på hur många. Nackdelen med anmälan är att du inte får börja avverkningen med en gång, ss vill ha ett par veckor på sig för ev. invändningar. Innebär att vindfällena inte heller får röras innan dessa veckor gått.

Sen kan man ju tycka att bestämmelser är till för att kringgås....

Jag hade nog börjat med att hugga upp vindfällena (om det skulle göras av mig själv), sedan skulle jag anmält den återstående delen för avverkning. Det skulle bara bli ett par veckors uppehåll mitt i själva avverkningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).