Det är Ådii som ska ha äran för videoklippet.
Jag tycker det är skillnad på körskador och körskador. Jag är dock inte glad i någon form, men i förlängningen är jag mer negativ till markpackning än ytliga skador, även om de kan se fördjävliga ut. Jag resonerar som så att ytliga skador kan man i viss mån åtgärda, men markpackning och med de ev. följdproblemen kan bli en mardröm.De direkt kan bli nya stora vattenansamlingar vilket leder både till träddöd och vindfällen i mycket högra utsträckning. Sedan har jag dålig insikt om hur livet under marken påverkas (svampar och smådjur). Om trädens svampar får det svårt att leva, drabbas även träden av näringsbrist med sämre tillväxt som följd.
Visst man ska säker tinte stirra sig blind på maskinvikter, för när allt kommer om kring så är marktrycket en mycket större aspekt att ta hänsyn till. Dock är jag av åsikten att vägen mot allt större maskiner kommer nå vägs ändä, när klimatetförändringar innebär ökning av nederbörd och färra år med riktig tjäle.
Vi måste tänka om, se andra lösningar eller andra metoder.
Om varje skogsägare skulle kunna uppföra databaser för alla träd, med kubik, längd och grenmängd exempelvis. Så att när sågverken efterfrågar en viss vara kan skogsägaren direkt ta fram vilka träd eller vilket område som passar bäst för ändamålet, så kan skogsägaren samtidigt snabbt få timret hämtat och kommer igga hos sågverket en minimal tid i väntan på förädling.
Om vi skulle hamna i någon likande kanske vi skulle kunna leverera stockarna färdigbarkade och på så sätt effektivisera transporterna? Jag vet inte hur mycket barken gör, men på det stora hela är den nog någon/några procent. Samt att marken går inte miste om lika mycket näringsämnen.
När det hamnar om just transporterna så har jag svårt att släppa tanken på att ha en en liten myrarme med arbetare som hämtar ut de apterade stockarna. Kan mycket vll vara som så att dessa myror går mellan punkt A (hämtområde, skördare har lämnat Rfid-tags vid varje fällt/upparbetat träd) och punkt B, avlägget. En operatör skulle kunna låta myrorna gå automatiskt mellan de två punkterna och väl framme får operatörer en signal att en maskin behöver uppmärksamt. Antingen plocka upp eller lägga av. Alla som har spelat något strategispel likt Warcraft/Stargate vet nog vad jag snackar om. Som operatör/spelare gäller det att minimera ståtiden hos en eneheter, så att de jobbar så effektivt som möjligt.
Tänk att som skuggshuggare kunna sitta i huggarbaracken och utföra mestadelen av jobbet. Slippa buller, vibrationer och vädrets makter. Klart något kommer alltid krångla, så ut blir man tvungen hur som helst.
Summa sumarum, ju större maskiner vi väljer att bygga, desto än större måste hjulen vara och snart når ju upp till de där extrema "Svamp logger"-maskinerna och då blir körvägarna för stora för att det ska vara lönsamt.