Sida 2 av 3

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: fre 27 nov 2015, 19:06
av alias
Hema skrev:
Ådii skrev:Bra att se att man inte var den enda som var skeptisk till denna när man såg videon. Första tanken var också faktiskt att är nog detta en drivare? Är ju mera som Ponsse Dual eller liknande..Annars så dom som vill få en inblick i hytten på en TimberPro kan titta på denna film, här ser man nog vad som menas med ett nummer större..


Den där filmen förstår jag mig inte på. Jag kan väl direkt säga att jag inte har stor kunskap angående hur mans ka köra en skördare, men allt jag tidigare har sett, så såg detta ut som om man lämnat ut en nybörjare i skogen. Uppenbarligen kan han hantera maskinen, men hur han bearbetar träden får mig att fundera om jag missat något vitalt i att köra skördare. :???:


Jag är långt ifrån säker, men jag hade gissat på att detta var någon Close-to nature (hyggesfri avverkningsmetod) där självsått löv skall ta över efter det äldre gran/tall/bok-beståndet. Tror att man kör både "normallångt kortvirke" och helstamssortiment och att man ev. fäller träden separat och lyfter dem lite udda för att skona lövplantorna vid kvistningen, samtidigt som man vill ha framförallt de längre sortimenten liggande parallellt i körstråket då man tvingas släpa ena änden av dessa i marken efter skotaren.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: fre 27 nov 2015, 20:40
av Flisaren
Musiken var bäst....

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: fre 27 nov 2015, 22:48
av Robertberg
Fint med spröjs på framrutan :grin:

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: fre 27 nov 2015, 22:58
av jannee
Jag begriper INTE mig på vad stollen håller på med :oops:
Lumpa bitar lite hit och dit + och effektiviteten lyste med sin frånvaro :mrgreen: .

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: mån 30 nov 2015, 15:41
av Baggböla
Brytjärn skrev:Sveaskog... Idioti!
Åter till skrivbordet och räkna lite.

Sveaskog-Timberpro koncept
32ton maskin skördare
32+25ton maskin skotar
Total belastning på skogsmarken = 89ton

Konventionellt Koncept
Skördare 23ton
Skotare 23+20ton
Total belastning på skogsmarken = 66ton




Vilket märkligt sätt att räkna. :roll:

Åter till skrivbordet och räkna lite!

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: mån 30 nov 2015, 21:40
av Peteflamingstar
bgl skrev:http://atlplay.nu/video/amerikansk-varsting-i-bergslagen/

Länk till artikel om Sveaskogs drivarförsök här på trakten.


Vet du var nånstans den körs, mer exakt? Måste erkänna att det vore roligt att se den i verkligheten... :smile:

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: tis 01 dec 2015, 15:47
av Fredrik Reuter
Hej,
@baggböla , menar du brytjärns uträkning är fel? Jag tycker nog att den verkar realistisk, om nu inte Timberpron körs som drivare där virket apteras rakt i lastredet. Eftersom det "bara" är ett Logmax 6000 på den så blir det rejält mycket tyngre än en nordisk skördare som klarar ett LM6k.

Även om typvikterna inte alltid verkar stämma så har vi ju bra exempel i tråden Verklig vikt Skördare.. ?? .

Pete: Om du kollar, rapportera gärna här i tråden!

Såg i videon som Hema lagt upp att det inte var minispakar i den. Det tror jag är närapå ett måste idag i en skotare och/eller skördare.

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: tis 01 dec 2015, 19:24
av Perfa76
Fredrik Reuter skrev:Såg i videon som Hema lagt upp att det inte var minispakar i den. Det tror jag är närapå ett måste idag i en skotare och/eller skördare.


Sveaskog har vad jag har läst bytt till minispakar, men amerikanerna säljer dessa maskiner med de större spakarna.

Lite intressant läsning om ni inte redan har hittat dessa artiklar.
http://www.lantbruk.com/skog/sveaskog-testar-amerikansk-kombimaskin
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/49040/sveriges-forsta-timberpro-840-combo.html

Verkar åtminstone tidigare ha jobbat utanför Horndal norr om Fagersta/Sala.

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: tis 01 dec 2015, 19:33
av Baggböla
Fredrik Reuter skrev:Hej,
baggböla , menar du brytjärns uträkning är fel? Jag tycker nog att den verkar realistisk, om nu inte Timberpron körs som drivare där virket apteras rakt i lastredet. Eftersom det "bara" är ett Logmax 6000 på den så blir det rejält mycket tyngre än en nordisk skördare som klarar ett LM6k.

Även om typvikterna inte alltid verkar stämma så har vi ju bra exempel i tråden Verklig vikt Skördare.. ?? .

Pete: Om du kollar, rapportera gärna här i tråden!

Såg i videon som Hema lagt upp att det inte var minispakar i den. Det tror jag är närapå ett måste idag i en skotare och/eller skördare.


Ja det är ju naturligtvis helt befängt att addera en lastad skotare och en skördare och ta summan av det och säga X ton belastar skogsmarken och ta det som ett argument att det är dåligt. Skördaren är egentligen ganska totalt ointressant när det gäller körskadorna. Även en stor skördare väger mindre än en medelstor lastad skotare. Samtidigt helt borträknat antal meter respektive maskin kör.

Det är inte betongfundanment som skall stå still ute i skogen utan arbetsmaskiner som rör på sig och producerar.

Ska du få ut säg 1000 ton virke med medeltransprotavstånd 300 m så

Med en skotare som lastar 20 ton blir det 1000/20 = 50 stycken vändor
Med en skotare som lastar 25 ton blir det 1000/25 = 40 stycken vändor

50 körningar till hygget med en 23-tons maskin = 1150 ton
40 körningar till hygget med en 32-tons maskin = 1280 ton

och sedan tillbaka

23+20 = 43 ton tillbaka gånger 50 körningar = 2150 ton
32+25 = 57 ton tillbaka gånger 40 körningar = 2280 ton

1150 + 2150 = 3300 ton konventionellt exempel
1280 + 2280 = 3560 ton timberpro exempel

Vilket inte visar på sådan stor skillnad. Naturligtvis är det inte så enkelt, som det här utan man får ju såklart försöka ta hänsyn till marktryck osv. Med att bara räkna vikt som en statisk summa är bara dumt.

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: tis 01 dec 2015, 19:55
av zeaflower
baggböla har helt rätt. Man kan inte stirra sig blind på totalvikt. Alla som själva kört maskin vet att en stor maskin med halvlass går längre än en liten maskin med fullass, även om den väger mer totalt. Någon skojade innan om att man hade sökt jämn viktfördelning och glömt av totalvikten, ja det kanske stämmer litegrann men faktum kvarstår att en vanligt skotare är tung i rumpen. Om vi kör enligt baggbölas siffror så skulle bak-boggien få 43*0,7=30.1 ton ( 70 % säger dom i filmen) och timberpro 57/2= 28.5 ton. Alltså mindre tryck på bak-boggien med 25% mer last. Lägg där till en rejäl lång boggie så tror jag inte det är så farligt.

bara lite tankar.

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: tis 01 dec 2015, 19:55
av Perfa76
Angående viktfördelningen som diskuteras en del så låt oss räkna lite.

Om vi antar att det stämmer att TimberPro 840 Combo väger 32 ton som skotare och lastar 25 ton med 60% av vikten bak.
Låt oss också anta att en vanlig skotare väger 23 ton och också kan lasta 25 ton (för rätt jämförelse) med 75% av vikten bak.
Då får jag det till att Sveaskogs TimberPro faktiskt har lägre absolut vikt på bak för samma last, 34.2 mot 36 ton.
Jag förutsätter att Sveaskog inte har anledning att fara med osanningar, men visst känns det fel att förespråka en tyngre maskin.

Viktfördelningen tog jag från följande artikel. http://www.lantbruk.com/skog/sveaskog-testar-kamerikansk-kombimaskin

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: tis 01 dec 2015, 20:21
av Peteflamingstar
Perfa76 skrev:
Fredrik Reuter skrev:Såg i videon som Hema lagt upp att det inte var minispakar i den. Det tror jag är närapå ett måste idag i en skotare och/eller skördare.


Sveaskog har vad jag har läst bytt till minispakar, men amerikanerna säljer dessa maskiner med de större spakarna.

Lite intressant läsning om ni inte redan har hittat dessa artiklar.
http://www.lantbruk.com/skog/sveaskog-testar-amerikansk-kombimaskin
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/49040/sveriges-forsta-timberpro-840-combo.html

Verkar åtminstone tidigare ha jobbat utanför Horndal norr om Fagersta/Sala.


Får spetsa öronen imorgon då, är på en fastighet strax nordväst om Horndal och jobbar för tillfället! :-)

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: tis 01 dec 2015, 23:06
av Hema
Det är Ådii som ska ha äran för videoklippet. :)

Jag tycker det är skillnad på körskador och körskador. Jag är dock inte glad i någon form, men i förlängningen är jag mer negativ till markpackning än ytliga skador, även om de kan se fördjävliga ut. Jag resonerar som så att ytliga skador kan man i viss mån åtgärda, men markpackning och med de ev. följdproblemen kan bli en mardröm.De direkt kan bli nya stora vattenansamlingar vilket leder både till träddöd och vindfällen i mycket högra utsträckning. Sedan har jag dålig insikt om hur livet under marken påverkas (svampar och smådjur). Om trädens svampar får det svårt att leva, drabbas även träden av näringsbrist med sämre tillväxt som följd.

Visst man ska säker tinte stirra sig blind på maskinvikter, för när allt kommer om kring så är marktrycket en mycket större aspekt att ta hänsyn till. Dock är jag av åsikten att vägen mot allt större maskiner kommer nå vägs ändä, när klimatetförändringar innebär ökning av nederbörd och färra år med riktig tjäle.

Vi måste tänka om, se andra lösningar eller andra metoder.
Om varje skogsägare skulle kunna uppföra databaser för alla träd, med kubik, längd och grenmängd exempelvis. Så att när sågverken efterfrågar en viss vara kan skogsägaren direkt ta fram vilka träd eller vilket område som passar bäst för ändamålet, så kan skogsägaren samtidigt snabbt få timret hämtat och kommer igga hos sågverket en minimal tid i väntan på förädling.

Om vi skulle hamna i någon likande kanske vi skulle kunna leverera stockarna färdigbarkade och på så sätt effektivisera transporterna? Jag vet inte hur mycket barken gör, men på det stora hela är den nog någon/några procent. Samt att marken går inte miste om lika mycket näringsämnen.

När det hamnar om just transporterna så har jag svårt att släppa tanken på att ha en en liten myrarme med arbetare som hämtar ut de apterade stockarna. Kan mycket vll vara som så att dessa myror går mellan punkt A (hämtområde, skördare har lämnat Rfid-tags vid varje fällt/upparbetat träd) och punkt B, avlägget. En operatör skulle kunna låta myrorna gå automatiskt mellan de två punkterna och väl framme får operatörer en signal att en maskin behöver uppmärksamt. Antingen plocka upp eller lägga av. Alla som har spelat något strategispel likt Warcraft/Stargate vet nog vad jag snackar om. Som operatör/spelare gäller det att minimera ståtiden hos en eneheter, så att de jobbar så effektivt som möjligt.

Tänk att som skuggshuggare kunna sitta i huggarbaracken och utföra mestadelen av jobbet. Slippa buller, vibrationer och vädrets makter. Klart något kommer alltid krångla, så ut blir man tvungen hur som helst.

Summa sumarum, ju större maskiner vi väljer att bygga, desto än större måste hjulen vara och snart når ju upp till de där extrema "Svamp logger"-maskinerna och då blir körvägarna för stora för att det ska vara lönsamt.

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: ons 02 dec 2015, 11:25
av Fredrik Reuter
Hej,
Det är riktigt intressant detta och jag hoppas det kommer fram mer information om maskinen Sveaskog har.
Även om jag håller med er ovan i resonemanget så är jag fortsatt skeptisk till maskinen.

Varför jag hoppas att det kommer fram mer information är om Sveaskogs maskin är specialbyggd. Tittar man på specarna så är det inte några märkvärdiga boggies, och jag tycker inte filmen visar på det heller. Det verkar till och med så att ex Komatsu 895 (Komatsus största skotare för slutavverkning), med band, har större bäryta än Timberpron. Lennart Hult säger i videon att det är 5 kvadratmeters bäryta på Timberpron, har man band och 780 hjul på 895:an så är det 5,5 m2 på denna (såvida jag inte räknat fel).

Jag ser tyvärr inte heller i videon något anmärkningsvärt med varken lastrede eller midja som revolutionerar lastfördelningen, är dock intresserad och öppen för lösningar som Sveaskog kanske inte berättat om ännu.
Det tål att kollas vidare på, men det känns som att 75% viktfördelning för en vanlig skotare, det tror jag då i så fall är en medelstor skotare som går med långa medellängder timmer.

Det kanske låter krasst, men låt oss hoppas jag har fel, men det känns som att om man tog ex exemplet med 895:an och hängde på 10 ton I-balk i frontbladet, så fick man en Timberpro med "bra" viktfördelning...

Och hur blir det med trailer vid transport mellan skiftena?
Denna går kanske inte på ett dunderbygge utan måste köras på en större svanhals eller liknande. Då kan hela grejen med en maskin vara borta även där om man måste hjula den kilometervis för att maskintrailern inte kommer in på skogsbilvägen?

När den går som skördare så borde också Timberpron ha kanske 22 ton på framboggien. Det är 22 ton på 2,5 m2 och där tror jag dagens skördare "tassar lättare" oavsett modell eller skodon.

En sak till som jag tror redan diskuterats är också att kranen sitter på framboggien, det blir då svårare att häva lasset i sneda passager eller om det skär ner i ett blöthål på ena sidan. De gånger (iofs ganska få) jag kört skotare så använde jag kranen med ett knippe fler gånger för att skära ner - hur är det för er andra?

Som avslutning så kanske ovanstående låter väldigt krasst och negativt. Men som jag skrev i mitt första inlägg så brinner jag för teknikutveckling och jag hoppas att jag missat något väsentligt i detta som gör att jag har fel. Jag är det förste i så fall att korrigera detta.

Och något som i alla fall kan vara positivt för Timberpron:

1. Volvomotorn, den tror jag på.
2. 12 meters kran (om de hade beställt denna)
3. Vridbart rede så den kan gå som drivare och utmana ex X19.

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: ons 02 dec 2015, 12:40
av rikard_e
Nu är jag ingen expert på skogsmaskiner, men varför? Det känns som rätt dåligt underlag att skaffa en sådan maskin för att framboggietrycket är högre än en normal skotare?
Eller är detta ett stort problem hos er som kör maskin idag? isf har jag missat något.

Undra när dom köper in en stamlunnanare igen :grin:

Men det är ju bra för er som säljer virke till sveaskog, nu kan ni argumentera för att få mer betalt, för pengar verkar dom ju ha som dom kan lägga!