Avverkning (slutavverkning)

Rotnetto

17 inlägg 13673 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rotnetto

Håkan A  
#347645 Jag kan ha missuppfattat din frågeställning, det du behöver tydliggöra är om du har fått ett fast pris per m3fub (som Mangan m.fl. tänker sig) eller om du har faktiskt har fått ett fast pris/rotnetto för hela avverkningen. Jag tolkar det som att du blivit erbjuden 390 000 kr netto för hela avverkningen.

Om det är det förstnämnda (kr/m3fub) så kommer din slutliga ersättning att variera med hur stor volym det faller ut från avverkningen, och därmed finns en liten risk att få betala tillbaka om förskottet överstiger det verkliga utfallet. Men som Jannee är inne på så brukar virkesinköparna inte vilja släppa så stora förskott så att det finns någon egentlig risk för återbetalning.

Har du däremot fått ett fast rotnetto för hela avverkningen så kommer du att få 390 000 kr oavsett om det står 1000 m3fub eller det står 1500 m3fub på arealen. Kan även vara så att du inte ens får veta hur mycket volym som faktiskt avverkades, om du inte begär det i kontraktet. Viktigt för dig som säljare vid en sådan försäljningsform är att du måste se till att det framgår mycket tydligt i kontrakt och kartor exakt vilket område som köparen har rätt att avverka!

Att en köpare med "sämre" priser i prislistan bjuder högre behöver inte vara konstigt, prislistan kan vara så dålig så att man inte får in de virkesvolymer som man önskar och då måste man bjuda bättre för att få in virke. Det kan också vara skog som passar just denna köparen extra bra av olika skäl, t.ex. att man ser att man kommer att ha avverkningsgrupper i närheten eller att det passar bra logistikmässigt e.d. som gör att man bjuder betydligt bättre än vad prislistan indikerar.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Rotnetto

mikael_s  
#347647 Edit: Det var visst andra som hann imellan, dessutom med samma funderingar.


Gäller avtalet rotnetto kan du ju inte jämföra uppskattad slutsumma. Det är priset per m3fub du skall jämföra.

393000 för 1250m3fub ger 314.40:-/m3fub i rotnetto. Är det detta pris ni avtalat?

Om bolaget tror att där står 500m3 eller 1500 spelar ingen roll eftersom du kommer få betalt för den volym som faktisk står där. Så, allt annat lika, välj det bolag som erbjuder högst rotnetto per m3fub.

Har ni däremot avtalat slutsumman (rotpost) 393.000 är det ju detta som gäller oavsett om det står 500 eller 1500m3fub i din skog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).