tis 20 feb 2007, 17:36#6450
Huggis skrev:nisse skrev:Det går öht inte att föryngra tallmark med gran med vettigt resultat. Pga älg har det gjorts ngra försök häruppe... Blandskogsmark har nog oftast blivit granskog pga viltbete.
Finns en hel del försök med uttag av grot. Det ger långvarig tillväxtförlust på svaga marker och kyligt klimat. I södra sverige går det i princip alltid bra. Man får sämre tillväxt under begränsad tid. Tror kvävenedfallet kompenserar en del.
Läste att GROT från en ha granskog räcker för uppvärmning av tre villor under ett år. Kan det vara möjligt?
För detta får skogsägaren ca 1500:-/ha. I mina öron inte vettigt i norrland.
/Nisse
Nej det låter inte på något sätt rimligt. Men ta du dina grenar och flisa dom själv då och få det att gå runt så mkt bättre.
Sämre tillväxt, hur, var har du läst detta? Jag kan säga att det inte ens förekommer här. Plantorna växer så det knakar, dom grenar som ligger kvar försvinner ju inte förrens efter ca 10 år. På den tiden är våra granar lika stora som era är efter 30 år
Vi har bestånd som blir avverkningsmogna redan efter 45 år (på dom bästa bonniteterna).
Det finns Massor av fältförsök i olika åldrar från hela sverige. Pga kvävebortförsel (och i viss mån näringsbortförsel) får man sämre tillväxt nästan överallt. Som jag skrev tidigare går det bra i södra sverige för luftföroreningar mm bidrar med kvävenedfall som snabbt kompenserar bortförsel. Mkt få ståndorter har kvävemättnad. Därför pratas det nu om att lyfta restriktioner mot N-gödsling i södra sverige.
I norra sverige är N starkt tillväxtbegränsande och mineraliseringstakten låg, så där tar det lång tid innan marken återfår sin N-status efter
GROT-uttag.
Alt för mig var inte att flisa själv, utan att lämna kvar det för markens skull. På vissa granmarker kan riset ge visst frostskydd o bättre miljö för plantan. Tror man får bedöma lämplighet av GROT-uttag från fall till fall.Finns nog ingen generell sanning. Att en G34 har andra egenskaper än en T16 är rätt självklart...
Grotuttag kombinerat med askåterföring skulle vara intressant, men vad jag vet görs det inte häruppe.
Björk, contorta, klippgran o sibirisk lärk är väl de trädslag som kommer i närheten av den tillväxt som finns i södra sverige. Fast jmför man då med er hybridlärk,hybridasp mm så hamnar vi åter långt efter...
Ang MB har jag fått följande ca priser(exkl.moms):
Harv 1300/ha
Fläck 1600/ha, med maskinell sådd +300
Högläggning m grävskopa(2000pkt/ha) 2500:-/ha
Problemet här är att få fatt i entreprenör med rätt utrustning i rätt tid.
Enl min åsikt harvas det på tok för mycket.
/Nisse