Avverkning (slutavverkning)

Naturhänsyn kring bäck

6 inlägg 4435 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Naturhänsyn kring bäck

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339557 Här kommer fyra bilder (av ganska dålig kvalitet, tyvärr). På en bäck som delar av en potentiell slutavverkning. Jag har alternativet att ta ut ena sidan tillsammans med grannen (ca 0,4ha) och ta övriga delen (ca 4 ha från andra hållet, så man slipper korsa bäcken.

Men om man skulle korsa, hur gör man då? Det är ganska mycket mossa och blåbärstuvor på bägge sidorna. Den tredje bilden är väl där jag tror et går att korsa lättast, den smalaste med fast kant.

Och oavsett är det väl lämpligt med en viss skyddszon kring bäcken. Hur skulle ni gjort? Jag tycker det är ett ganska vackert surdrag, så det kan gott skyddas lite extra. Skogen är ganska gles runt om, så det är väl inte jättestormkänsligt, men gran på blötmark välter ju lätt. Särskilt som bäcken är norr-syd, så västan kommer åt direkt.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Naturhänsyn kring bäck

Fredrik Reuter  
#339559 Hej,
Generellt om man måste över så måste man leta upp det bästa (oftast torraste och mest fasta delen) partiet som finns på trakten. Där bygger man bro med virke eller stockmattor.

När det gäller blöta partier intill bäck med gran så är praxis oftast att man snitslar av en zon på båda sidor där det inte röjs. Dock tas minst all gran med i slutavverkningen, med rekommendationen att göra mindre högstubbar, nästan som kulturstubbar kan räcka enligt Skogsstyrelsen.
Detta har att göra med att de alla annars blåser omkull vid första bästa vindpust efter slutavverkningen då de inte har något skydd längre.

Avatar Fallback

Re: Naturhänsyn kring bäck

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339561 Jo, det är en 5-10 meter bred zon med sluite sly och låga träd där nu. Kanske syn på bilden. Utanför den är det inget röjningsbehov och där står granarna. Så det skulle räcka med det då? Inga 20m på varje sida?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturhänsyn kring bäck

Fredrik Reuter  
#339563 Bredden anpassas till varje objekt tror jag.
Det har att göra med att bäcken ska fortsatt kunna beskuggas för miljön i dito.

Kolla bifogad PDF från Skogsstyrelsen för mer ingående information.

Avatar Fallback

Re: Naturhänsyn kring bäck

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339601 Hur tänker du kring en eventuell rensning av diket/bäcken med grävmaskin innan plantering? Naturhänsyn kontra dränering.

Avatar Fallback

Re: Naturhänsyn kring bäck

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339611 Det lutar så pass, så det finns det nog inget behov av. Dessutom tycker jag inte det passar i den här miljön.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).