Avverkning (slutavverkning)

Anbud Slutavverkning

21 inlägg 15064 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anbud Slutavverkning

jannee  
#328932 Stackenas har nog både rätt och fel.
Otvivelaktigt är det oftast lättast att få ett bra pris tidig höst, helst innan stormarna anlänt.
Stock som vrakas sågas den också och i justerverket tas det användbara till varas.
Vissa sågverk accepterar 20% sidoställd faströta, dock vill VMF inte godkänna mer än 5%.
Jag apterar timmer om rötan understiger 20%, ibland blir det vrak ibland inte, dock får jag betydligt mer för vraket än för massaved.
Känns absolut fel att tvingas såga massaved av rotstocken bara för att den är lite rötskadad, finns fortfarande väldigt mycket sågbart trots lite röta.
Värö travmäter - hur rättvist blir detta?
Säljer du till ett fast pris måste du självklart vet vilken medellängd du säljer varan för. Desto längre medellängd som överenskommet desto högre pris - självklart.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Anbud Slutavverkning

stackenas  
#328936 Sågverkens längdbehov varierar under säsongen så att ha längdkrav låter märkligt om du inte redan avverkningsanmält och kan släppa in maskinerna omgående?

Enligt mig är den mest rättvisa köpformen mot bägge parter fasta timmerpriser och självkostnad på avverkning. Har du bra skog blir det mycket timmer och en billig avverkningskostnad. Dålig skog mindre timmer och dyr avverkning. Längderna har mindre betydelse då toppdiametern inte påverkar det redan satta priset så länge det håller sig inom timmerdiameter. Leveransrotköp tenderar att prissättas mitt emellan för att köparen vill gardera sig mot en möjlig slänt med röta etc. Det brukar även gå att sätta en max avverkningskostnad vid sådana affärer om man är i behov av en sådan säkerhet.

Undantagsfall är väl vid fastighetsköp där banken kan kräva rotpost/leveransrotköp som säkerhet då det är enklare att uppskatta netto med de bägge köpformerna och då även få högre förskott från sågverken.

Avatar Fallback

Re: Anbud Slutavverkning

jannee  
#328944 De sågverk jag säljer till betalar på m3to, fast pris. Menar du (stackenas) att medellängden då är av underordnad betydelse?
Själv är jag av den uppfattningen att desto längre timret är desto mer spill blir det eftersom mina stockar (i alla fall) inte är jämtjocka. Tvärtom vill jag klassa min skog till att likna morötter.
Mitt leveranstimmer brukar ligga på strax under 43 dm och avverkningsupppdragen brukar ligga på strax över 43 dock under 44 dm.

Användarvisningsbild

Re: Anbud Slutavverkning

stackenas  
#328946 Så länge priset inte baseras på lista med längdtillägg och pris/diameter anser jag inte att längderna har stor betydelse, dock får jag betalt i fub. Sågverken måste kunna aptera säljande längder, det är trots allt två parter i en affär. Godnatt!

Avatar Fallback

Re: Anbud Slutavverkning

Umea  
#334375 Tack Jannee, Vedproducent och stackenas för era synpunkter !

Det är bra med olika synpunkter. Då får man tänka till och utvecklingen går framåt.

Vi har levererat leverans virke. Mycket av timret tyckte vi var fint timmer klass 1.
Vi blev mycket förvånade när ersättningen kom där påstods det att endast en mindre del var klass ett.

En fråga till alla er som är insatta :

Om virkesköparens bolag behöver öka sin vinst hur gör de då ?

Kan de då klassa ned timret för att öka vinsten ? Eller finns det kontroller som går att lita på ?

Trevlig Sommar !

Vänliga Hälsningar Umeå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anbud Slutavverkning

stackenas  
#334580 Så länge det inte är en byasåg du sålt till bör det vara vmf som skött mätningen som därmed är opartisk. Vill de öka vinsten får de sänka priset för råvara eller höja färdigvaran. Framförallt tall sjunker enkelt i klasserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).